koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NEON VOICECO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025
zmodyfikowano  7 miesięcy temu

Wariacje Goldbergowskie | Szczecin

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 698 wyświetleń od 12 lutego 2025
  • 23 maja 2025, piątek
    » 19:00

ARTYŚCI:

Ewa Pobłocka - fortepian

UTWORY:

Johann Sebastian Bach - Wariacje goldbergowskie BWV 988

Wariacje Goldbergowskie BWV 988 Jana Sebastiana Bacha, skomponowane w 1741 roku i wydane jeszcze za życia kompozytora, to prawdziwy kamień milowy w muzyce klawesynowej. Utwór składa się z arii oraz trzydziestu wariacji, pierwotnie napisanych na klawesyn dwumanuałowy. Wariacje te eksplorują szeroki zakres stylów i technik, ukazując mistrzowskie opanowanie kontrapunktu i rozwinięcia tematu przez Bacha.

Utwór rzekomo został zamówiony przez hrabiego Keyserlinga, który cierpiał na bezsenność, i był grany przez jego klawesynistę, Johanna Gottlieba Goldberga, aby go uspokoić w bezsenne noce. Chociaż prawdziwość tej anegdoty jest kwestionowana, dodaje ona uroku historii utworu.

Każda wariacja to inny świat – od żywych tańców po skomplikowane kanony i popisy wirtuozerskie. Powrót do spokojnej arii na końcu tworzy niezwykłą symetrię strukturalną. Wariacje Goldbergowskie są monumentalnym osiągnięciem w twórczości Bacha, cenionym za techniczny geniusz i emocjonalną głębię, wciąż inspirując wykonawców i publiczność na całym świecie.

Ewa Pobłocka to jedna z najsłynniejszych polskich pianistek, laureatka V miejsca na X Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina i szeregu innych konkursów. Występowała na pięciu kontynentach i w najbardziej prestiżowych salach, jak Musikhalle w Hamburgu, Musikverein w Wiedniu i Lincoln Centre w Nowym Jorku. Jej wykonania koncertowe oraz dyskografia to owoce współpracy z większością najlepszych polskich muzyków, na czele z Witoldem Lutosławskim, Andrzejem Panufnikiem, Jerzym Maksymiukiem i Antonim Witem, Jadwigą Rappe, Olgą Pasiecznik i wieloma innymi. Prowadząc klasę fortepianu w bydgoskiej Akademii Muzycznej, wykształciła kolejne pokolenie wspaniałych polskich artystów.

zmodyfikowano  7 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ