koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Służąca panią

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 33 263 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 12 marca 2006, niedziela
    » 18:00
  • 11 marca 2006, sobota
    » 19:00
  • 8 marca 2006, środa
    » 19:00

Giovani Battista Pergolesi

  • muzyka: Giovanni Battista Pergolesi
  • libretto: Gennaro Antonio Federico
  • kierownictwo muzyczne: Piotr Deptuch
  • reżyseria: Ryszard Peryt
  • scenografia: Mirosława Poślednik
  • asystent reżysera: Jakub Gwit

Obsada:

  • Serpina – Joanna Tylkowska
  • Uberto – Janusz Lewandowski
  • Vespone – Jakub Gwit

Wystąpi zespół muzyków z orkiestry Opery na Zamku w składzie:

  • Mykhaylo Tsebrij – skrzypce
  • Irena Tsebriy-Żywicka - skrzypce
  • Emilia Goch – altówka
  • Małgorzata Olejak – wiolonczela
  • Tadeusz Możejewski – kontrabas
  • Irena Paliwoda – klawesyn

Dyryguje: Piotr Deptuch

XVIII-wieczne teatry operowe wabiły swych widzów efektownymi inscenizacjami i występami gwiazd. Ich treść opiewały dzieje antycznych bogów, herosów, rycerzy, orientalnych księżniczek. Były tak poważne, tak patetyczne i tak wzniosłe, że aż po prostu nudne, a publiczność chciała się śmiać. Chciała zobaczyć na scenie zwyczajnych, podobnych do siebie ludzi, którzy wikłaliby się w przezabawne intrygi. Opery trwały w tamtych czasach nawet 5-6 godzin, a widzowie mimo to byli złaknieni jeszcze większej ilości muzyki. Tak zrodził się pomysł, który szybko przekształcił się w zwyczaj by długie przerwy pomiędzy aktami oper poważnych wypełnić muzyką mniej poważną. Przerywniki te były operami komicznymi ('opera buffa"), których bohaterami byli prości ludzie, najczęściej sprytni służący, często obdarzeni cechami postaci z comedii dell’arte. Utwory te cechowała prostota - zarówno w treści, jak i w muzyce oraz kameralny skład wykonawców (2-3 solistów).

Opera Giovaniego Battisty Pergolesiego "La serva padrona" (Służąca panią) została wystawiona po raz pierwszy podczas uroczystości z okazji urodzin cesarzowej Elżbiety Krystyny, wraz z operą "Il Prigionier superbo". To skromne dzieło szybko przyćmiło spektakl, któremu miało tylko towarzyszyć, dając początek nowemu gatunkowi twórczości operowej - operze buffa i stając się jednym z czołowych osiągnięć tego nurtu. La serva padrona zyskała niezwykłą popularność. Stała się najsłynniejszym wzorcem włoskiej opery komicznej, do którego kompozytorzy nawiązywali i nawiązują do dziś.

Wystawienie serii spektakli Służąca panią planowane jest w scenerii najpiękniejszych pałaców, zamków i dworków Województwa Zachodniopomorskiego oraz Brandenburgii i Meklemburgii (na terenie Niemiec), zaś do współorganizowania przedstawień zaangażowanie – przy współudziale Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej – mieszkańców miejscowości, w których znajdują się te obiekty. Przy pomocy Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie oraz innych instytucji dbających o zabytki Pomorza Zachodniego zostało wybranych 20 pałaców i dworów, w których będzie wystawiona ta opera. Dzięki takiemu rozwiązaniu zachowany zostanie dworski charakter dzieła, a jego wystawienie stanie się również elementem promującym zabytek jak również miejscowość, na terenie której się znajduje.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ