koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

Emmerich Kálmán

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 239 wyświetleń od 19 listopada 2007
  • 24 listopada 2007, sobota
    » 19:00
  • 23 listopada 2007, piątek
    » 19:00

Księżniczka czardasza

  • Kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc
  • Reżyseria: Maria Sartowa
  • Choreografia: Władysław Janicki
  • Scenografia: Anna Bobrowska-Ekiert

Operetka roi się od zgrabnych, wpadających w ucho melodii, które nucimy jeszcze długo po wyjściu ze spektaklu: „Artystki z variete”, „Choć na świecie dziewcząt mnóstwo”, „Tak całkiem bez dziewczątek na nic świat” – jeśli przywołać tylko te najpopularniejsze. Wprawdzie libretto opowiada melodramatyczną historyjkę, to jednak od swej prapremiery w 1915 roku nieprzerwanie jest jedna z najpopularniejszych operetek na świecie. Na scenie cała plejada ulubieńców szczecińskiej publiczności, Orkiestrą Opery na Zamku dyryguje Warcisław Kunc.

Emerich Kalman- ur.24.X.1882r. na Węgrzech zm. w 1953. Pochodził ze zubożałej rodziny fabrykanckiej. Warunki finansowe zmuszały go do samodzielnego zarabiania na lekcje gry na fortepianie. Początkowo marzył o karierze pianisty- wirtuoza, ale poważna kontuzja ręki uniemożliwiła mu dalsze kształcenie się w tym kierunku. Pod wpływem przyjaciół- kompozytorów-Alberta Szirmai i Wiktora Jakobi, kontynuował naukę harmonii, kontrapunktu i kompozycji w Akademii Muzycznej w Budapeszcie pod kierunkiem prof. Hansa Kosslera. Pierwszymi poważnymi kompozycjami Kalmana były: cykl pieśni, scherzo orkiestrowe ”Saturnalia” i poemat symfoniczny ”Endre und Joanna”. Objął także posadę krytyka muzycznego w budapesztańskim piśmie „Pesti Naplo”. Zafascynowany wspaniałą karierą Franza Lehara, zainteresował się teatrem operetkowym. Początkowo pisywał kuplety i szlagiery kabaretowe, ale rozkwit jego twórczości operetkowej rozpoczął się od momentu nawiązania współpracy z Karolem von Bakonyi- czołowym librecistą Budapesztu. Już pierwsze dzieło tej autorskiej spółki- operetka ”Manewry jesienne” odniosła sukces w Theater an der Wien -zagrano 265 przedstawień. Do dziś we wszystkich teatrach operetkowych świata święcą triumfy późniejsze dzieła Kalmana, takie jak: ”Bajadera”, „Hrabina Mariza”, ”Księżna cyrkówka”, czy wreszcie ”Księżniczka czardasza”(1915).

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ