Obiekty Nieartystyczne
- od: 3 kwietnia 2025, czwartekdo: 4 maja 2025, niedziela

z cyklu Obiekty Nieartystyczne
Obiekty Nieartystyczne.
Zenon Harasym
Tworzywem fotografii bywają często obiekty rozmaitego pochodzenia; naturalnego i sztucznego, codzienne i banalne przedmioty, konstrukcje techniczne, opuszczone przestrzenie, porzucone przedmioty, zniszczona materia, spękania, odpady, ulotne zjawiska takie, jak śnieg czy światło, zazwyczaj o nieestetycznym charakterze. Poprzez fotografię obiekty te zatracają swój pierwotny charakter, zostają przeformułowanie w kontekst estetyczny, nabierają wizualnego znaczenia, które wykracza poza ich zwykle funkcje. Usytuowanie fotografii na osi utylitarność - estetyczność wymaga określenia, na ile widok obiektu na fotografii zmienił swój rozmiar, kształt, kolor, strukturę, znaczenie, bowiem według Barthesa fotografia podlega zarówno procesowi denotacyjnemu, jak i konotacyjnemu1. Denotacja rozumiana jest jako mechaniczna reprodukcja za pomocą aparatu, natomiast konotacja wzbogaca strukturę przekazu wizualnego o pierwiastek humanistyczny, przez wybór obiektu fotografowanego, sposób oświetlenia i ujęcia, barwę i strukturę. Konotacja mówi, jak to jest sfotografowane a nie co jest sfotografowane. Wszystkie zdjęcia mają jakieś znaczenie, bez zrozumienia tego co konotują, implikują, widz nie wyjdzie poza oczywistość i będzie je postrzegał jako rzeczywistość, a nie jako wizerunek rzeczywistości pobudzający wyobraźnię i emocje. Ten rodzaj fotografii ma na celu zachęcenie do spojrzenia na otaczające nas obiekty i przedmioty w inny niż tylko utylitarny sposób.
Zenon Harasym
Istniejące w przestrzeni publicznej utylitarne, codzienne przedmioty i banalne obiekty, jak konstrukcje techniczne, opuszczone przestrzenie, zniszczona materia, spękania, odpady, porzucone przedmioty, ulotne zjawiska takie, jak śnieg czy światło, zwykle a priori o nieestetycznym charakterze zostały poprzez fotografię przeformułowanie w kontekst estetyczny. Poprzez fotografię zwykłe przedmioty nabierają wizualnego znaczenia, które wykracza poza ich zwykle funkcje. Fotografia w prawdzie zachowuje przedmiotowość obiektu, lecz poprzez sposób ujęcia dokonuje jego artystycznej metamorfozy. Usytuowanie fotografii na osi utylitarność -estetyczność wymaga określenia, na ile widok obiektu na fotografii zmienił swój rozmiar, kształt, kolor, strukturę, bowiem według Barthesa fotografia podlega bowiem zarówno procesowi denotacyjnemu, jak i konotacyjnemu1. Denotacja rozumiana jest jako mechaniczna reprodukcja za pomocą aparatu, natomiast konotacja wzbogaca strukturę przekazu wizualnego o pierwiastek humanistyczny przez wybór obiektu fotografowanego, sposób oświetlenia i ujęcia, barwę i strukturę. A konotacja mówi, jak to jest sfotografowane a nie co jest sfotografowane. Wszystkie zdjęcia mają jakieś znaczenie, bez zrozumienia tego co konotują, implikują widz nie wyjdzie poza oczywistość i będzie je postrzegał jako rzeczywistość, a nie jako wizerunek rzeczywistości. Ten rodzaj fotografii ma na celu zachęcenie do spojrzenia na otaczające nas obiekty i przedmioty w inny niż tylko utylitarny sposób.

z cyklu Obiekty Nieartystyczne

z cyklu Obiekty Nieartystyczne

z cyklu Obiekty Nieartystyczne
Mgliście...
15 listopada 2006 - 17:00
Galeria - Centrum Informacji Kulturalnej - CO JEST GRANE - OKiS
Rynek 24 Wrocław
32 871sztuka
Migawki z Indii
od: 4 sierpnia 2006 do: 4 września 2006
Galeria - Centrum Informacji Kulturalnej - CO JEST GRANE - OKiS
Rynek 24 Wrocław
33 048sztuka
ODRA 1961 – 2006“
od: 5 kwietnia 2006 do: 23 maja 2006
Galeria - Centrum Informacji Kulturalnej - CO JEST GRANE - OKiS
Rynek 24 Wrocław
33 111sztuka
Barwy czasu
od: 16 listopada 2005 do: 30 grudnia 2005
Galeria - Centrum Informacji Kulturalnej - CO JEST GRANE - OKiS
Rynek 24 Wrocław
33 215sztuka
NA SZLAKU
od: 4 lipca 2006 do: 30 sierpnia 2006
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 969sztuka
Malarstwo Ryszarda Aleksandra Grzesia
od: 1 października 2004 do: 31 października 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
34 513sztuka
MALARSTWO I GRAFIKA
od: 1 czerwca 2004 do: 30 czerwca 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 700sztuka
FOTOGRAFIE
od: 11 maja 2004 do: 31 maja 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 582sztuka
OPOWIEŚCI SPOD SŁOMIANYCH STRZECH
od: 20 kwietnia 2004 do: 10 maja 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 783sztuka
AKWARELA I AKRYL
od: 2 kwietnia 2004 do: 18 kwietnia 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 526sztuka
WOJSKOWY KLUB KOLEKCJONERÓW
od: 20 marca 2004 do: 30 kwietnia 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 683sztuka
MALARSTWO
od: 4 marca 2004 do: 31 marca 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 687sztuka
MALARSTWO
od: 4 września 2003 do: 30 września 2003 jest więcej terminów
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 924sztuka
HERBY I POMNIKI WROCŁAWIA
od: 20 czerwca 2003 do: 31 sierpnia 2003
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 644sztuka
SYN MARNOTRAWNY
3 czerwca 2003 - 17:30
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 848sztuka
MALARSTWO
od: 15 kwietnia 2003 do: 4 maja 2003
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 563sztuka
WYSTAWA FOTOGRAFII
od: 7 marca 2003 do: 31 marca 2003
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 730sztuka













