HUUN-HUUR-TU
- 4 grudnia 2019, środa» 20:00
Huun-Huur-Tu - legenda gardłowego śpiewu powraca do Wrocławia!
Po sukcesach na międzynarodowych scenach, zespół, który rozsławił śpiew gardłowy ma całym świecie powraca do Wrocławia!
HUUN-HUUR-TUU, gwiazda najważniejszych światowych festiwali wystąpi 4 grudnia w Sali Gotyckiej w Starym Klasztorze w ramach Ethno Jazz Festival.
W 1992 roku Kaigal-ool Khovalyg, Alexander Bapa, Sayan Bapa, i Albert Kuvezin, postanowili założyć kwartet Kungurtuk, którego celem miała być prezentacja tradycyjnych pieśni i muzyki tuwińskiej. Jednak szybko się okazało, że muzycy wychodzili poza tradycje i często prowadzali innowacje do starej muzyki. Wkrótce potem zmienili nazwę na Huun-Huur-Tu w tej chwili najbardziej znany na świecie zespół z Tuwy. W 1993 roku muzycy z Tuwy (w tym członkowie Huun-Huur-Tuu) pojechali do Stanów Zjednoczonych i wzięli udział w nagraniach takich muzyków i zespołów jak: Frank Zappa, Ry Cooder, the Chieftains, czy Kronos Quartet. Od 1993 roku zespół intensywnie koncertuje na całym świecie, ma także na koncie 9 płyt CD i kilkanaście nagranych wraz z innymi wykonawcami. Jak sami mówią, czują potrzebę nie tylko sprawiania, że piękna muzyka trwa, ale czują potrzebę wprowadzania do niej witalnych i ciekawych pomysłów. Tak stało się podczas współpracy z bułgarskim chórem Angelite, gdzie wysokie, charakterystyczne głosy Bułgarek, połączono ze śpiewem gardłowym.
Dlaczego muzyka tuwińska jest tak popularna na Zachodzie? Zapytano kilka lat temu Sayana Bapę. Jest coś w rodzaju prawdziwego feelingu w tuwańskiej muzyce co sprawia wrażenie łatwo dostępnej i uczciwej tak, że każdy ją rozumie (…)To nie tylko na Zachodzie wzrosło zainteresowanie naszą muzykę… to dzieje się także w Tuwie. Ludzie którzy słyszeli nasze płyty, którzy dostali je od nas albo od innych muzyków, mają bardzo pozytywne reakcje wobec tego co robimy. Wielu młodych ludzi po raz pierwszy usłyszało te stare pieśni po raz pierwszy od nas, i jesteśmy dumni z tego, że sprawimy, że tradycja trwa, że pomagamy ją tworzyć. Szacunek dla naszych przodków jest kluczem w naszej muzyce, i poszukujemy w Tuwie ich głosów. Czytałem, że za dawnych czasów mężczyźni spotkali się i grali razem w sposób w jaki my to robimy. Była tradycja, że każdy grał daną melodię na swój własny sposób. Nie wiemy jak ta muzyka brzmiała, tak więc robimy to po swojemu w oparciu o znajomość tradycyjnego materiału, i w oparciu o tradycyjne podejście tworzenia muzyki. Staramy się powrócić do dawnych, wolniejszych rytmów… szybsze rytmy są raczej charakterystyczne dla muzyki współczesnej. Staramy się stworzyć akompaniament który podkreślałby duchowy aspekt naszych pieśni. W tym samym momencie nie czujemy się ograniczeni przez tradycję. Na przykład: bęben ramowy, w naszym przypadku, był używany jako instrument szamański, a nie jako akompaniament pieśni lirycznych. Dołączyliśmy go ponieważ podobnie jak nasze głosy i instrumenty stwarza bogate harmoniczne; ma własne melodie i rytmy. Grzechotki z byczych jąder i kości owiec też nie są tradycyjnym instrumentem. Ludzie używali byczych jąder jako solniczek. No i oczywiście gitara nie jest tuwińskim instrumentem.
„Po nieobcej także i w tamtych stronach erze zespołów pieśni i tańca, zespół ten stara się grać tradycyjną muzykę ludową w nowych warunkach wychodząc z założenia, że ‚tradycja muzyczna, która nie ewoluuje skazana jest na śmierć’ (cytat z wkładki ich płyty). O wielogłosowym śpiewie alikwotycznym można pisać i pisać. Czy słyszeliście kiedyś coś, co by brzmiało jak kilka nisko lecących bombowców z towarzyszeniem wysokiej, przejmującej męskiej wokalizy? ” (Dorota Samociuk, Marcin Skrzypek, „Gadki z Chatki”)
„Kaigal-ool Khovalyg i Anatoli Kuular (…) przez wiele lat byli syberyjskimi pasterzami, a muzyka towarzyszyła wszystkim aspektom ich życia. Ich niesamowicie brzmiące, niskie, gardłowe głosy są główną atrakcją tej płyty. Rytm wybija wielki bęben, słychać też ludowe instrumenty strunowe oraz perkusyjne, a także – jakże rosyjską – gitarę.
Podobno żadne nagranie studyjne nie jest w stanie choćby w przybliżeniu oddać magii, jaka panuje na koncertach Huun-Huur-Tu. (…)” (Olaf Szewczyk, Gazeta Wyborcza).
Huun-Huur-Tuu występuje w składzie:
Kaigal-ool Khovalyg Vocals (Khöömei, Sygyt, Kargyraa),
Igyl Radik Tyulyush Vocals (Barbang-Nadyr), Byzaanchi, Khomuz (jew's harp)
Alexei Saryglar Vocals (Sygyt), Tuyug (horse hooves), Tungur (shaman-drum), Igyl
Sayan Bapa Vocals (Kargyraa & Khöömei), Toschpulur, Guitar, Igyl
All That Jazz Jam Session
16 września 2015 - jest więcej terminów
Manana Cafe
Św.Mikołaja 8-10 Wrocław
13 311muzyka
DJ Ryan R + Czarny Latawiec
11 września 2015 - 19:00
Warsztat - Food & Garden
Niedźwiedzia 5 Wrocław
12 812muzyka
All That Jazz Jam Session Jam Session
8 września 2015 - 20:30
Manana Cafe
Św.Mikołaja 8-10 Wrocław
11 581muzyka
NATALIA PODWIN AKUSTYCZNIE 4 września w Restauracji ALYKI Sky Tower!
4 września 2015 - 18:00
Restauracja ALYKI Sky Tower
Powstańców Śląskich 95 Wrocław
12 844muzyka
All That Jazz Jam Session Jam Session
2 września 2015 - 20:30
Manana Cafe
Św.Mikołaja 8-10 Wrocław
13 211muzyka
Krzyżowa-Music: Koncert we Wrocławiu: Mozart, Shubert, Spohr
30 sierpnia 2015 - 19:30
Aula Leopoldina UWr.
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
18 000muzyka
X Jubileuszowy Festiwal "Wieczory organowe u Bożej Opatrzności"
od: 5 lipca 2015 do: 30 sierpnia 2015
Kościół Ewangelicko-Augsburski Opatrzności Bożej we Wrocławiu
Kazimierza Wielkiego 29 Wrocław
21 139muzyka
Lato w Synagodze Pod Białym Bocianem 2015
od: 2 sierpnia 2015 do: 30 sierpnia 2015
Synagoga pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica, 7 Wrocław
21 884muzyka
Muzyczna Wyspa - warsztaty perkusyjne
28 sierpnia 2015 - 20:30jest więcej terminów
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
22 418muzyka
All That Jazz Jam SessionJam Session Scena Letnia
25 sierpnia 2015 - 20:30
Winnica na Solnym
pl. Solny 14 Wrocław
12 654muzyka
Adam Makowicz, Marek Stefański - XXII NON SOLA SCRIPTA
23 sierpnia 2015 - 19:00
Kościół św. Krzyża
pl. Kościelny (Ostrów Tumski) Wrocław
19 075muzyka
ZWIERZAKI Na DACHU w/ Kaiser Souzai (Berlin)
22 sierpnia 2015 -
Pralnia
Krakowska 100 Wrocław
13 637muzyka
All That Jazz Jam Session
19 sierpnia 2015 - 20:30
MiserArt - strefa kultury w labiryncie wykluczenia
Cybulskiego 35A Wrocław
14 452muzyka
Roman Perucki, Maria Perucka - XXII NON SOLA SCRIPTA
16 sierpnia 2015 - 19:00
Kościół św. Krzyża
pl. Kościelny (Ostrów Tumski) Wrocław
18 656muzyka
Otwarta Scena: Armia Cieni oraz Immortal Dreams
15 sierpnia 2015 - 19:00
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
17 047muzyka
Otwarta Scena: Thomas Bloom i Bobsky
14 sierpnia 2015 - 19:00
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
12 620muzyka
All That Jazz Jam Session Jam Session
12 sierpnia 2015 - 20:30
Manana Cafe
Św.Mikołaja 8-10 Wrocław
13 067muzyka