Koncert symfoniczny
- 24 maja 2024, piątek
#
Bilet premium – 100 zł
Bilet normalny – 80 zł
Bilet ulgowy – 60 zł
Bilet grupowy – 60 zł, 55 zł (pow. 40 osób)
Bilet Młodego Melomana – 20 zł
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
PAWEŁ KOWALSKI – fortepian
MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK – dyrygent
Program:
C. Debussy – Mała Suita
M. Ravel – Koncert fortepianowy G-dur
L. Bernstein – Suita „West Side Story”
G. Gershwin – Błękitna rapsodia
Muzyka przełomu XIX i XX stulecia splata ze sobą wiele styli i tendencji muzycznych. Przejawem tego są chociażby: manifest artystyczny impresjonizmu, zachowawcze tendencje neoklasycyzmu, czy intensywne przenikanie nowych prądów do muzyki klasycznej w postaci rodzącego się wówczas jazzu. Wszystko to znajdziemy w programie ostatniego, majowego koncertu symfonicznego.
Claude Debussy na zawsze pozostanie dla nas orędownikiem zjawiska, które zwiemy impresjonizmem. Stając naprzeciw programowym i narodowym dążeniom muzyki XIX wieku, postuluje on zgoła nowe podejście do sztuki muzycznej. Odtąd królować będzie barwa, wrażenie, i impresja muzyczna objawiające się wyszukaną orkiestracją, subtelnością brzmienia i zatarciem się wyraźnych granic formalnych dzieła. Jednym z wczesnych przykładów rodzącego się impresjonizmu jest Mała Suita (orkiestracja Henry Büsser). Tym co dodatkowo spaja formę utworu jest nawiązanie do tradycji suity. W czterech częściach zawarł kompozytor: En bateau (W łódce), Cortege (Korowód), Menuet oraz Ballet. Tym, co wpłynęło na wysoką popularność utworu jest m.in. prosta harmonika oraz charakterystyczne, taneczne rytmy.
Zwrot ku tradycji reprezentuje również Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela. Kompozytor nie ukrywał, iż inspiracją dzieła miała być twórczość C. Saint-Saëns’a i W.A. Mozarta (w szczególności Larghetto z Kwintetu klarnetowego). Neoklasyczne dążenia słychać w szczególności w II części Adagio assai, gdzie Ravel sięga do typowego, mozartowskiego stylu wolnych części. Dlatego też często wyrażał się o niej jako dzieło pisane w celu rozrywki, nie zaś z głębokich, artystycznych pobudek – początkowo nawet traktował je jako divertimento. Nie brak w nim licznych nawiązań do folkloru baskijskiego i hiszpańskiego, a nawet do jazzu, który kompozytor entuzjastycznie afirmował. Każdy słuchający z pewnością pozostanie pod wrażeniem ostatniej części koncertu (Presto), w której wybrzmiewa „…niepowstrzymana napaść potęgowana przez wrzaski klarnetu i piccolo, ryk osła na puzonie i okazjonalne fanfary w instrumentach dętych blaszanych” (M. Fleury).
Od muzyki francuskiej przeniesiemy się na grunt muzyki amerykańskiej I połowy XX wieku. Tu królować będzie połączenie klasyki z jazzem i wspomniany wcześniej eklektyzm – znaki rozpoznawcze Georga Gershwina. W „Błękitnej rapsodii” z 1924 roku zawarł on, jak sam się wyraził, „rodzaj muzycznego kalejdoskopu Ameryki”.
„To było w pociągu. Jego mechaniczny rytm, te stuki i łomoty, nierzadko okazuje się inspiracją dla kompozytorów – ja sam często słyszę muzykę w samym sercu hałasu. I właśnie wtedy, w pociągu, nagle usłyszałem, wręcz zobaczyłem na papierze całą strukturę Rapsodii, od początku do końca” – pisze George Gershwin.
Swą popularnością usytuowane na równi z motywem V Symfonii L.van Beethovena, charakterystyczne, otwierające rapsodię glissando klarnetu stanie się odtąd nie tylko symbolem twórczości kompozytora, ale również nowej muzyki.
Po 33 latach nowojorski Brodway świętować będzie udaną premierę nowego musicalu Leonarda Bernsteina – „West Side Story”. Historia osadzona w slumsach Nowego Jorku w połowie lat 50-tych XX wieku oparta zostanie na nieśmiertelnym motywie „Romea i Julii”. Do dnia dzisiejszego muzyka ta pozostaje jedną z najbardziej popularnych wizytówek kompozytora, w której, podobnie jak w przypadku twórczości George’a Gershwina, dokonał on mariażu klasycznej symfoniki z jazzem.
UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na maj. Karnet w cenie 186,00 zł (normalny), 129,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 10.05, 17.05 oraz 24.05. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.
Przezabawna farsa w gwiazdorskiej obsadzie! Kontynuacja wielkiego hitu teatralnego!
19 maja 2024 - 16:00 | KUP-BILET | 100zł 19:00 | KUP-BILET | 100zł
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublin
417 397teatr
Rodzinny spektakl Teatru Piasku Tetiany Galitsyny - Mały Książę
21 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 100zł
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublin
1 508 961teatr
Sposób na blondynkę
24 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 100zł
Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego
ul. Jaczewskiego 4 Lublin
207 190teatr
Reżyseria: Tomasz Obara
26 maja 2024 - 16:00 | KUP-BILET | 120zł
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublin
38 152teatr
SKOLIM - Król Latino
31 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 70zł
Fabryka Kultury Zgrzyt
Al. Józefa Piłsudskiego 13 Lublin
49 854teatr
Pikantni
10 czerwca 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 150.00/90.00zł
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie
Akademicka 15 Lublin
2 980 818teatr
SILVER STAND-UP "Babcia w opałach"
11 czerwca 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 130zł
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
131 961teatr
Bożyszcze kobiet
15 czerwca 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 119zł
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublin
41 320teatr
Maciej Brudzewski w nowym programie "Co ludzie powiedzą?"
5 września 2024 - 20:30 | KUP-BILET | 60zł
Fabryka Kultury Zgrzyt
Al. Józefa Piłsudskiego 13 Lublin
312 436teatr