Dariusz Przybylski PASSIO (2013) na zespół wokalny
Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem
- 8 marca 2013, piątek» godz:19
Program koncertu:
Dariusz PRZYBYLSKI: Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem* (2013) na 12 głosów a cappella, PRAWYKONANIE
Wolfgang RIHM: 7 Passions-Texte (I-III) (2006)
Wykonawcy:
PHOENIX16 Vokalensemble (Berlin) Timo kreuser - dyrygent
8 marca 2013 o godz. 19:15 w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (Plac Małachowskiego 1) odbędzie się prawykonanie najnowszej kompozycji religijnej Dariusza Przybylskiego "Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem" (2013) na 12 głosów a cappella. Utwór zamówiony został przez zespół PHOENIX16 Vokalensemble z Berlina, a sfinansowany przez Ernst von Siemens Musikstiftung. W programie koncertu usłyszymy również trzy z 7 Tekstów Pasyjnych (2006) Wolfganga Rihma. Następne wykonania odbędą się:
9.03.2013, 19:00, Poznań, XIII Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, Koncert inauguracyjny, Klasztor Karmelitów Bosych
17.03.2013, 18:00, Berlin, St. Ansgar Kirche
24.03.2013, 21:00, Berlin, Katholische Akademie
OMÓWIENIE UTWORU:
Ponad siedemdziesięcioopusowy dorobek młodego i dynamicznie rozwijającego się kompozytora, Dariusza Przybylskiego, rozrasta się z niezwykłym rozmachem na naszych oczach. Jego najnowsze dzieło religijne Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem (2013), zostało przeznaczone na dwanaście partii wokalnych bez instrumentalnego towarzyszenia; warstwa słowna stanowi redakcję autorską kompozytora.
Oryginalność tego utworu objawia się już na poziomie układu tekstu, który został potraktowany w sposób nietypowy i wysoce indywidualny. Trzon słowny dzieła oparty jest na Rozdziałach 18-19 Ewangelii wg św. Jana, opowiadających o Męce Pańskiej, w który zostały interpolowane inne fragmenty związane z liturgią wielkanocną, psalm 130 De profundis, sekwencja Stabat Mater, hymn pasyjny Crux Fidelis, ustęp cytowany z Pasji Janowej Jana Sebastiana Bacha. W efekcie mamy do czynienia z tekstem wielojęzycznym, złożonym z fragmentów łacińskich (liturgia katolicka), polskich (hymn), niemieckich (chorał reformowany).
Żeby szczególnie uwypuklić wielojęzyczność, autor wprowadził bardzo nietypowo potraktowanych siedem słów Chrystusa na Krzyżu. Wybrane ze wszystkich czterech Ewangelii, w tym słynne Eli, Eli, lama sabachthani! (Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?, Mt. 27, 46), podane zostały w siedmiu językach europejskich: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, polskim, włoskim, które wspiera bas utrzymany w dawnej grece. Tych siedem słów tworzy w przebiegu Pasji wyraziste cezury, dzieląc całość na człony, w których skład wchodzi aż dwadzieścia jeden mniejszych części.
Symbolika niezwykle eksponowanej przez wiarę liczby siedem daje o sobie znać w wielu warstwach dzieła. Dzięki tej konstrukcji, Pasja, jako forma uprawiana przez twórców muzyki europejskiej od renesansu, nabiera całkiem nieoczekiwanej, nowej wymowy ideowej, mamy bowiem do czynienia z utworem, którego treść zawiera w sobie, wyeksponowany jak nigdy dotąd wątek wspólnoty: oto ekumeniczne połączenie religii (judaizm, katolicyzm, protestantyzm), współdziałanie języków martwych i nowożytnych, nowoczesność oddana wielojęzycznym głosem narodów europejskich. A nad wszystkim roztacza się duch wszechogarniającego chrześcijaństwa.
Ten uniwersalny charakter tekstu odzwierciedla oczywiście forma muzyczna nowego dzieła Dariusza Przybylskiego. Pośród dwunastu wokalnych głosów solowych, nasuwających skojarzenie z liczbą apostołów, partia Jezusa została powierzona trzem basom, zaś partię Ewangelisty wykonuje trzech tenorów; ta wielość w jedności podkreśla integralność przeżycia liturgicznego tematu. Historyczną rolę formy pasyjnej w sztuce europejskiej uwypuklają cytaty muzyczne: fragment chorału gregoriańskiego (Crux Fidelis), chorał protestancki (O grosse Lieb’) – aluzja do Bacha, polska pieśń religijna (Krzyżu święty). Każde z siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu podtrzymuje rozbudowaną strukturę Pasji niczym potężny filar dźwigający nawę starodawnej katedry.
Otwierające dzieło – jak architektoniczny portal – retoryczne wprowadzenie Exordio (Passio et Mors…) przywodzi nastrój powagi i podniosłej kontemplacji. Dramatyzm kompozycji znajduje głęboki wyraz emocjonalny przede wszystkim w partii Ewangelisty. Struktura dźwiękowa została ograniczona do syntetycznej tkanki o niezwykłej klarowności. Przejrzystość formy, prostota faktury, przemienna dyspozycja głosów, skupiony nastrój – to cechy tej muzyki, która splata archaizujący styl z nowoczesnością brzmienia.
Świątynia ewangelicko-augsburska, gdzie wysłuchamy 8 marca 2013 roku Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem Dariusza Przybylskiego, jest – także ze względu na historię tego muzycznego gatunku – najlepszym miejscem do uczestniczenia w światowym prawykonaniu tej przepojonej duchem wspólnoty, około godzinnej kompozycji.
Krzysztof Lipka
Artur Andrus i goście
3 kwietnia 2017 - 19:00
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
24 747teatr
Voo Voo
3 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
234 020muzyka
Koncert w DK Zacisze: PLATEAU
2 kwietnia 2017 - 18:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
8 504muzyka
Swing w Lolku ● The Cajun Spices ●
2 kwietnia 2017 - 18:00
Pub Lolek
ul. Rokitnicka 20 Warszawa
8 750muzyka
WIECZORY BARDÓW - HORYZONT OSOBLIWOŚCI - RECITAL JAROSŁAWA CHOJNACKIEGO
2 kwietnia 2017 - 18:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
8 555muzyka
Szymon Godziemba-Trytek.Koncert Kompozytora-Rezydenta
2 kwietnia 2017 - 17:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Modzelewskiego 59 Warszawa
10 787muzyka
BACH na jazzowo - live jazz music at Harenda
2 kwietnia 2017 - 20:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
9 671muzyka
Flet plus - koncert Katedry Instrumentów Dętych UMFC
2 kwietnia 2017 - 17:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
11 722muzyka
Rag’n’Bone Man
2 kwietnia 2017 - 20:00jest więcej terminów
Klub Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawajest więcej miejsc
14 307muzyka
Popołudnie dla Małych Melomanów 2.04.17 g. 14.00
2 kwietnia 2017 - 14:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
ul. Moniuszki 5 Warszawa
14 868muzyka
Poranek dla Małych Melomanów 2.04.17 g. 11.00
2 kwietnia 2017 - 11:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
ul. Moniuszki 5 Warszawa
14 813muzyka
Leningrad
2 kwietnia 2017 - 19:00
Hala Koło
ul. Obozowa 60 Warszawa
195 341teatr
Weronika Lewandowska w Benihanie.
1 kwietnia 2017 - 20:00
Benihana Polska
Twarda 2/4 Warszawa
8 787muzyka
Koncert AbryKadabry: 15 lat? To nie prima aprilis
1 kwietnia 2017 - 17:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
8 219muzyka
Koncert HONEY BUNNY
1 kwietnia 2017 - 20:00
Choppers Club
Radzymińska 154 Warszawa
8 677muzyka
Requiem - koncerty wielkopostne w Warszawie
1 kwietnia 2017 - 18:00
Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
Świętojańska 10 Warszawa
8 519muzyka
KONCERT zespołu ABBA’S SONG
1 kwietnia 2017 - 18:00
FILIA OŚRODKA KULTURY W DZIELNICY WESOŁA M.ST. WARSZAWY - ODT POGODNA
Jana Pawła II 25 Warszawa
8 458muzyka