koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latCO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360
zmodyfikowano  rok temu  »  

DYSKUSJA. INNE SPOSOBY OPOWIADANIA HISTORII

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 54 220 wyświetleń od 22 lutego 2023
  • 6 marca 2023, poniedziałek
    » 18:30

Przez lata narracje historyczne były ustalane przez bardzo wąskie grupy uczestników wydarzeń. Dzieje analizowano tylko z perspektywy wygranych, marginalizując tym samym głosy mniejszości etnicznych i religijnych, kobiet, biednych. Podczas dyskusji przyjrzymy się, jak ustalony kanon historii wpłynął na wiele sfer naszego życia – od powielania stereotypów aż do schematów tworzenia kolekcji muzealnych.

Zastanowimy się też, jak pisać inkluzywne historie i jakich narzędzi używać. Ważnym aspektem dyskusji będzie przyjrzenie się relacjom z kolonializmem w kraju nie posiadającym bezpośrednio historii kolonialnej, jak ma to miejsce w przypadku Polski.

Założeniem rozmowy jest wymiana poglądów osób związanych z różnymi środowiskami: historyczki sztuki i filozofki, muzealniczki oraz antropolożki, która podążając za szkołą Bronisława Malinowskiego prowadzi badania terenowe w Meksyku i w Polsce, zajmując się także problematyką gender.

Renata Hryciuk, antropolożka społeczna, latynoamerykanistka, związana z Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Od 1999 roku prowadzi badania etnograficzne w Meksyku m.in. na temat kulturowych konstrukcji macierzyństwa oraz patrymonializacji kultur kulinarnych w perspektywie antropologii feministycznej.

Magda Wróblewska, historyczka sztuki, filozofka, badaczka na wydziale Artes Liberales UW. Zajmuje się fotografią oraz studiami muzealnymi. Interesuje się teorią i metodologią badań nad sztuką, teorią postkolonialną, nurtami nowej humanistyki. Współautorka wraz C. Ariese, książki Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples (Amsterdam University Press, 2021).

Zofia Rojek, historyczka sztuki, adiunktka w Dziale Badań nad Historią Warszawy i Zbiorami Muzeum Warszawy. Kuratorka wystawy „Niewidoczne. Historie warszawskich służących”. Zajmuje się kulturą wizualną XIX i XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy feministycznej i postkolonialnej.

Wydarzenie towarzyszące wystawie grafiki Emiliano Gironella Parry, artysty meksykańskiego, "piórem i ołowiem".

Organizacja we współpracy z Ambasadą Argentyny w Polsce.

Wydarzenie z tłumaczeniem na j. hiszpański. Wstęp bezpłatny.

autor:
zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ