koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360AMKL 75 lat
zmodyfikowano  rok temu  »  

Wernisaż wystawy: JESTEM ŻYWA, NIESPOKOJNIE ŻYWA, PRZERAŹLIWIE ŻYWA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 211 wyświetleń od 16 marca 2023

jestem żywa
niespokojnie żywa
przeraźliwie żywa
a czas - wypluwa płuca
umiera na drętwe suchoty
Halina Poświatowska, L’amour (1958)

Wedle powszechnej definicji, wrażliwość jest zdolnością do przeżywania emocji i uczuć. Przekłada się ona na siłę i głębię odczuwania bodźców. Bywa, że w ten sposób pobudzone zmysły powodują skrajne reakcje. Dla części z nas jej obecność dominuje nad szarą codziennością. Niekiedy przytłacza a docierające bodźce są silnym ładunkiem, z którym dodatkowo należy się zmierzyć. Pomimo wielu obciążeń, z jakimi związane jest pojęcie wysokiej wrażliwości, jest ona czymś przede wszystkim niezwykłym. To cecha osobowości, która umożliwia dostrzeżenie detali w rzeczywistości, które są niedostępne dla wielu osób. To ponadprzeciętna zdolność analizowania duchowych, nie dostrzegalnych gołym okiem cech życia. Tytuł wystawy zaczerpnięty został z wiersza Haliny Poświatowskiej. Poetka w swoich tekstach opisywała wszystkie odcienie życia: czas witalności, momenty euforii a także przytłoczenia rozmyślaniem o przemijaniu. To właśnie analiza emocji zapisana jest w twórczości artystek i artystów o wysokiej wrażliwości. W jaki sposób przejawia się ona w ich twórczości? Dlaczego poruszają ten właśnie temat i jak go definiują? W jaki sposób intensywność przeżywania wpływa na pracę twórczą?
W twórczości Jagody Laprus (ur. 2000) przeważa motyw ludzkiego ciała. Jest ono ukazane w zbliżeniach. Intensywne oddziaływanie obrazów artystki wzmaga ich kolorystyka - nasycone, zmysłowe odcienie barw. Ważne są również gesty - ich subtelność przechodzi niekiedy w zamknięte, skrywające emocje pozy. Elementy, które najbardziej oddają atmosferę malarstwa Jagody Laprus to intymność połączona wraz z tajemniczością.
Liwia Mazurkiewicz (ur. 1998) jest artystką interdyscyplinarną. W malarstwie łączy tematy ezoteryczne, florystyczno-animalistyczne wraz z religijnymi. Tym dwóm motywom współgrają osobiste doświadczenia artystki, przekazywane w formie kreowanych metafor. Prace Liwii Mazurkiewicz łączą w sobie motywy baśni, mitologii czy popkultury - artystka czerpie inspiracje z wielu źródeł. Emocjom zawartym w pracach towarzyszy symbolika - może być ona czytelna dla odbiorcy lub stanowi prywatny element dzieła znany tylko artystce. Twórczość Heleny Rajskiej (ur. 1990) bezpośrednio odnosi się do samej wrażliwości. Artystka jest osobą wysoko wrażliwą, która w swoim malarstwie manifestuje ludzką emocjonalność. Poddaje analizie jej złożoność, a także zwraca uwagę na postrzeganie jej jako temat tabu. W swoim manifeście artystycznym opowiada o ludzkiej naturze, w której przeplatają się przeciwieństwa, takie jak strach połączony z siłą. W swoim cyklu “Autoportrety” Helena Rajska opisuje wszelkie stany emocjonalne za pomocą ciała, które je wyraża. Odbiorca współodczuwa stan samotnych postaci, które często ukazane są bez twarzy.
Artystki biorące udział w wystawie Jestem żywa, niespokojnie żywa, przeraźliwie żywa przenoszą na płótno wachlarz emocji i uczuć - niepokój, niepewność, miłość, wstyd, rozdrażnienie, separację. Te stany przeplatają się ze sobą, przenikają, a także łączą pomimo licznych przeciwieństw ich działania - pozornie wykluczające się pojęcia współgrają ze sobą dzięki intensywności ich skali. Na silną emocjonalność przekazu obrazów wskazują często ich tytuły, które zadają nam kluczowe pytania, stwierdzenia lub są samą w sobie nazwą danego uczucia. Zmysłowy niepokój oddziałujący z obrazów wznieca ich kolorystyka - wszelkie szlachetne odcienie błękitu przechodzące w granat i kobalt przenikają inne chłodne kolory wraz z pojawiającym się intensywnym, silnie zdefiniowanym tonem czerwieni. Twórczynie przenoszą na płótno wszelkie doświadczenia człowieka, uwzględniając w tych aspektach jego zmysłowość czy cielesność poprzez studium aktu. Ich indywidualny przekaz powoduje, że odbiorca współodczuwa stan, w jakim znajduje się ukazana na obrazie persona.

🔌Wernisaż wystawy: 23 marca (czwartek)
🔌Start: 19:00
🔌Adres: Dobra 31, Warszawa
🔌Wystawa czynna w dniach 23.03-18.04.2023 w godzinach 10.00:20.00
🔌Kuratorka: Barbara Marta Pawlak

  • INNOCENT HOMES

    INNOCENT HOMES

    od: 14 czerwca 2006    do: 15 lipca 2006

    Galeria Zderzak

    Floriańska 3   Warszawa

    30 780sztuka

  • Wymężczyźnienie - Rozmężczyźnienie

    Wymężczyźnienie - Rozmężczyźnienie

    od: 17 maja 2006    do: 7 czerwca 2006

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    31 417sztuka

  • Tak się robi obrazki

    Tak się robi obrazki

    od: 13 stycznia 2005    do: 27 stycznia 2005

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    31 655sztuka

  • Rzeczywistość_fikcja I

    Rzeczywistość_fikcja I

    od: 9 grudnia 2004    do: 18 grudnia 2004

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 267sztuka

  • Słodkiego MiłEGO Życia

    Słodkiego MiłEGO Życia

    15 listopada 2004 - 16:00

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 024sztuka

  • CHE

    CHE

    od: 12 marca 2004    do: 26 marca 2004

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    31 931sztuka

  • 40 MINUTA SPOTKANIA

    40 MINUTA SPOTKANIA

    od: 16 lutego 2004    do: 5 marca 2004

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    31 980sztuka

  • WYSTAWA NA ŚWIETO ZMARŁYCH

    WYSTAWA NA ŚWIETO ZMARŁYCH

    od: 30 października 2003    do: 22 listopada 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 117sztuka

  • MESDAMES i MESSIEURS

    MESDAMES i MESSIEURS

    od: 7 października 2003    do: 25 października 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 254sztuka

  • STALOWA

    STALOWA

    od: 26 czerwca 2003    do: 12 lipca 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 552sztuka

  • MIASTO POEZJI - POEZJA MIASTA

    MIASTO POEZJI - POEZJA MIASTA

    od: 6 czerwca 2003    do: 23 czerwca 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 528sztuka

  • BEAUTIES CZYLI PIEKNA BYC

    BEAUTIES CZYLI PIEKNA BYC

    od: 20 maja 2003    do: 3 czerwca 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    32 966sztuka

  • DAYLIGHT SYSTEM

    DAYLIGHT SYSTEM

    od: 4 marca 2003    do: 4 kwietnia 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 683sztuka

  • MARZENA NOWAK

    MARZENA NOWAK

    od: 6 marca 2003    do: 22 marca 2003

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    34 414sztuka

  • W co się ubrać ...

    W co się ubrać ...

    od: 8 marca 2006    do: 22 marca 2006

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 618sztuka

  • Mała kosmogonia kieszonkowa

    Mała kosmogonia kieszonkowa

    od: 14 kwietnia 2005    do: 28 kwietnia 2005

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 290sztuka

  • To co najlepsze

    To co najlepsze

    od: 24 lutego 2005    do: 10 marca 2005

    Galeria ZAKRĘT - Instytut Historii Sztuki UW

    Krakowskie Przedmiescie 26/28 (II piętro)   Warszawa

    33 629sztuka

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ