SMOG festival performance
E. Zarzycka
- od: 22 października 2010, piątekdo: 24 października 2010, niedziela
SMOG festival performance
22 - 24 października 2010
od godz. 18:00 do 22:00
Spotkania artystow performance służą swobodnej wymianie doświadczeń i energii. Tworcze konfrontacje mają ogromny potencjał, zwłaszcza jeśli mają okazję zaistnieć w gronie skrajnie zrożnicowanym. W tym przypadku spotykają się klasycy performance cieszący się zasłużoną sławą oraz młodzi artyści, ktorzy na polu sztuki stawiają dopiero pierwsze kroki - mają niewielkie doświadczenie, ale nie są już debiutantami.
Każdy kolejny projekt kuratorski Tatarczuka jest pomyślany w inny sposob niż poprzedni. Kluczem, według ktorego dobierał obsadę Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Performance w Katowicach stało się zawężenie optyki do trzech wybranych artystow performance - Janusza Bałdygi, Ewy Zarzyckiej i Jiri'ego Suruvkii oddanie decyzji dotyczącej składu osobowego festiwalu w ich ręce. Ideę można porownać do budowania sieci czy też tworzenia mapy sztuki performance, w ktorej każde kolejne ogniwo przechodzi w następne ujawniając stopniowo faktyczny obraz sceny performance.
Janusz Bałdyga, Jiri Suruvka i Ewa Zarzycka to niezwykle aktywni artyści intermedialni, ktorzy związali swoją artystyczną drogę ze sztuką performance. Każdy z nich jest zaangażowany w projekty edukacyjne, ktore prowadzą na szeroką skalę z dużym sukcesem, mają także ogromne rzesze wychowankow. Janusz Bałdyga jest jednym z nielicznych polskich artystow prowadzącym od lat warsztaty z obszaru performance.
Każdy z nich zaproponował pięcioro młodych artystow, ktorzy ich zdaniem mają duży potencjał i są godni uwagi. Przyjęta formuła jest sposobem na odkrycie i pokazanie artystow nierozpoznanych - stawianie na to, co nowe i nieznane szerszej publiczności, jest ryzykiem kuratora i jednocześnie wartością projektu. Tatarczuk przenosząc częściowo punkt ciężkości na artystow, czyni ich niejako wspołkuratorami projektu. Dzięki temu widz ma szansę otrzymać interesującą mieszankę, w ktorej indywidualne preferencje kuratora mieszają się z wyborami samych artystow. Rezygnacja z wszechwładzy kuratora i rozwiązanie problemu w sposob nieco bardziej demokratyczny ma swoje mocne uzasadnienie. Festiwalowy świat performance funkcjonuje jak zamknięty system naczyń połączonych - na kolejnych spotkaniach pojawiają się ci sami artyści, nazbyt komfortowe warunki powodują stagnację i brak przepływu. Zbyt duży spokoj skutecznie tępi ostrze sztuki performance i wdraża ją w schemat. Przyjęta przez organizatorow formuła jest probą zrobienia wyłomu w tym systemie.
Kurator projektu jest przeciwnikiem przeglądow młodej sztuki. Pokazywanie nowych trendow w oderwaniu od historycznego kontekstu jest łatwą pułapką. Często okazuje się bowiem, że to co świeże i krytyczne jest przeredagowaną wersją tego, co niegdyś uchodziło za wywrotowe, a „nowości" okazują się zręcznie opakowanym starociem, ktore czas zepchnął w niebyt. Natomiast zestawienie pokoleniowo rożnych tworcow ma szansę wyprodukować interesujące sprzężenia, pokazać rozmaite zainteresowania i kierunki rozwoju sztuki performance, być może jej przyszły kształt. W tym przypadku napięcia budowane są na styku rożnych pol - zarowno narodowościowych, historycznych, kulturowych jak i metrykalnych. Konfrontacja młodych artystow z mistrzami i odwrotnie może być zarzewiem ciekawych i nieprzewidzianych historii, posiada także niewątpliwy aspekt edukacyjny. Nakreślenie szerokiego kontekstu umożliwia zbadanie rzeczywistej kondycji sztuki performance.
Wybor miejsca na organizację Festiwalu Sztuki Performance właśnie w Katowicach nie jest przypadkowy, bowiem wojewodztwo śląskie, a szczegolnie jego stolica nie są kojarzone z prężnie działającymi ośrodkami sztuki alternatywnej w tym performance, stanowią raczej niszę na mapie kulturalnej Polski. Organizacja tego rodzaju festiwalu jest probą wypełnienia swoistej białej plamy w atlasie sztuk wizualnych.
Program 3 dniowy:
Codziennie od godz. 18:00 do ok.22:00
Wykład jednego z artystow selekcjonerow
Performances jednego z trzech selekcjonerow + wybrani przez niego młodzi artyści (6-7 akcji, w tym zdarzenia w przestrzeni publicznej)
Dyskusja, rozmowa o tym co się wydarzyło w ciągu prezentacji performance w kontekście kulturowym poprowadzona przez krytyka/moderatora
poza tym rownolegle trwają pokazy filmowe dokumentacji światowego performance.
bilety:
wstęp wolny
J. Baldyga
Mama się nie rusza
3 maja 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 50złjest więcej terminów
Teatr Żelazny
Ul. Gliwicka 148a Katowice
45 172teatr
KOMEDIA: INSTRUKCJA ZRYWANIA - TEATR ŻELAZNY
28 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
TEATR ŻELAZNY
Gliwicka 148a Katowice
9 209teatr
30 lat Agnieszki Chylińskiej
28 kwietnia 2024 - 20:00
Spodek
Al. Korfantego 35 Katowice
75 084teatr
Instrukcja zrywania
28 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żelazny
Ul. Gliwicka 148a Katowice
28 872teatr
ZAPACH TRUPA
27 kwietnia 2024 - 17:00
MDK Bogucice - Zawodzie
Markiefki 44A Katowice
5 053teatr
Florian Zeller "Prawda"
27 kwietnia 2024 - 19:00
Teatr Bez Sceny
3 Maja 11a Katowice
3 555teatr
komedia teatralna w gwiazdorskiej obsadzie
26 kwietnia 2024 - 17:15/19jest więcej terminów
Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
pl. Sejmu Śląskiego 2 Katowice
260 187teatr
"Głowa do góry"
25 kwietnia 2024 - 19:00
City Pub
3 Maja 23 Katowice
241 565teatr
Program "Diatryby"
23 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
klub Królestwo
Rondo Ziętka 1 Katowice
382 918teatr