OBYCZAJE WIELKANOCNE
Muzeum Ceramiki - Dział Historii Miasta
Bolesławiec » ul. Kutuzowa 14 » NA MAPIE
- od: 18 marca 2004, czwartekdo: 30 kwietnia 2004, piątek
JAJKA, PISANKI, KRASZANKI
Wystawa z Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu
Kogo kocham i miłuję, temu jajko podaruję.
Zwyczaj malowania jajek w polskiej obrzędowości sięga dalekiej przeszłości. Jak na to wskazują
materiały archeologiczne pisanka, posiadała w przeszłości wyraźne
powiązania z magią oraz pierwotnymi wierzeniami Słowian. Odgrywała
znaczną rolę jako symbol płodności, symbol utajonego i odradzającego się życia. U wielu ludów na różnych kontynentach jajka używano w magii
leczniczej i oczyszczającej, często wykorzystywano do rozmaitych zabiegów
służących ochronie człowieka przed szeroko rozumianym złem oraz występowało we wszelkich rytuałach mających na celu wyzwolenie lub
wzmocnienie sił witalnych. Jajko odgrywa ważną rolę w wierzeniach
religijnych jako symbol zmartwychwstania. W niektórych grobowcach antycznych
umieszczano posążki Dionizosa trzymającego w dłoni jajko oznaczające
powrót do życia, wkładano jajka do grobowców egipskich i katakumb
rzymskich. Najstarsze pisanki znaleziono podczas prac wykopaliskowych na terenie sumeryjskiej Mezopotamii. Malowanie jajek znane było w czasach
cesarstwa rzymskiego. Wzmiankują o tym zwyczaju Owidiusz, Pliniusz i Juwenalis. U nas zaś — jak pisze Kadłubek charakteryzując wewnętrzną
sytuację polityczną kraju — Polacy z dawien dawna (...) bawili się z panami swymi jak z malowanymi jajkami
. Owa zabawa, nazywana na wybitki
, w
bitki
lub walatka
, polegała na uderzaniu jednej pisanki o drugą —
wygrywał ten, kto stłukł jajko przeciwnika. Zwyczaj malowania jaj
wielkanocnych był powszechny w narodzie
— pisze Gloger w Encyklopedii
staropolskiej i podaje różne sposoby, do dziś zresztą stosowane,
przygotowywania pisanek i kraszanek. 'Farbują jaja w brezylii czerwonej i sinej, w odwarze z łupin cebuli, z kory dzikiej jabłoni, listków kwiatu
malwy, kory olszowej, z robaczków czerwcem zwanych, w szafranie, krokoszu
itd. Rysują jajko rozpuszczonym woskiem, aby farba miejsc powoskowanych nie pokryła. Rysowanie zowią pisaniem
, stąd nazwa pisanki
, tak jak dawnych
dzbanów pisanych
(...). Upowszechnione desenie mają swe nazwy od wzorów i podobieństw, rysują więc w gałązki, w drabinki, w wiatraczki, w jabłuszka, w serduszka, w kurze łapki itd. Jako narzędzi do pisania
używają szpilek, igieł, kozików, szydeł, słomek i drewienek'.
Najdawniejsze polskie pisanki pochodzą z X w. (Opole na Ostrówku), przyjmuje
się powszechnie, że zdobienie jaj było Słowianom znane już wcześniej.
Zdobione jaja określa się różnymi nazwami w zależności od techniki
wykonania. Jajka malowane na jeden kolor (zazwyczaj czerwony) to: kraszanki,
malowanki lub byczki. Jajka ozdobione jedno-lub wielobarwnym deseniem,
naniesionym na jednolite tło, nazywa się pisankami. Znane są jeszcze
rysowanki, skrobanki, nalepianki i wyklejanki. Najbardziej rozpowszechniona w polszczyźnie ogólnej jest nazwa pisanka, którą określa się dziś każde
zdobione jajko, bez względu na rodzaj zastosowanej techniki. Pisanki,
kraszanki, rysowanki, oklejanki miały sens symboliczny. Uważano, że malowanie jaj jest jednym z warunków istnienia świata. Ich zdobieniem we wzory geometryczne lub roślinne zajmowały się dawniej tylko kobiety, które
wypędzały z izby każdego przybysza płci męskiej i odczyniały urok,
który mógł rzucić na pisanki i jeszcze nie ozdobione jajka: Sól tobie w oczach, kamień w zębach. Jak ziemia woskowi nie szkodzi, tak twoje oczy
niech nie szkodzą pisankom
. Początkowo kościół zabraniał jedzenia jajek
w okresie wielkanocnym. Dopiero w XII w. zakaz ten cofnięto, nakazując
jednak odmawianie przed posiłkiem specjalnej modlitwy. Fakt ten tłumaczyć
można tym, że Święta Wielkanocne nałożyły się na prastare święta
pogańskie, poświęcone zmarłym. Jajko, jako dające początek nowemu
życiu, było uważane za istotę żywą i ożywiającą, element siły
twórczej i wzmacniającej. Z tego powodu odgrywało ono ważną rolę m.in. w obrzędach związanych z kultem zmarłych. Dzisiaj uroczyste śniadanie
wielkanocne poprzedza ceremonia dzielenia się poświęconym jajkiem oraz serdeczne życzenia radości, zdrowia i szczęścia w życiu rodzinnym, które
składają sobie nawzajem uczestnicy święconego. Dzielenie się jajkiem
przypomina przełamywanie opłatka na początku wieczerzy wigilijnej i wyraża
— podobnie jak obrzęd bożonarodzeniowy — przyjaźń, miłość i życzliwość uczestników wielkanocnej biesiady, a ponadto rzadko kiedy
świadomie wypowiadane życzenia płodności.
Opracowała: Katarzyna Syguła-Wieczorek
Pielgrzymka bolesławian do Rzymu na kanonizację bł. Marii De Mattias
od: 1 listopada 2004 do: 12 grudnia 2004
Muzeum Ceramiki - Dział Historii Miasta
ul. Kutuzowa 14 Bolesławiec
15 180sztuka
Artyści – Muzeum
od: 1 października 2004 do: 31 października 2004
Muzeum Ceramiki - Dział Historii Miasta
ul. Kutuzowa 14 Bolesławiec
15 058sztuka
Kampania napoleońska
22 maja 2005 - 16:45
Muzeum Ceramiki - Dział Historii Miasta
ul. Kutuzowa 14 Bolesławiec
14 840sztuka
Wiesława Marianna Goryczka
12 kwietnia 2005 - 00:00
Muzeum Ceramiki - Dział Historii Miasta
ul. Kutuzowa 14 Bolesławiec
14 860sztuka
Wojenne i powojenne losy bolesławian
1 lutego 2005 - 10:00
Muzeum Ceramiki - Dział Historii Miasta
ul. Kutuzowa 14 Bolesławiec
14 700sztuka
OSTre
od: 1 sierpnia 2006 do: 30 września 2006
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
14 771sztuka
Oko na kamerę
od: 27 maja 2006 do: 30 czerwca 2006
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
15 009sztuka
Drogi do niepodległości
od: 1 grudnia 2004 do: 15 grudnia 2004
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
15 626sztuka
Kamionka bolesławiecka od XVIII w. do czasów współczesnych
od: 1 października 2004 do: 31 października 2004
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
16 204sztuka
Nadzieja
od: 1 października 2004 do: 31 października 2004
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
16 466sztuka
Notatki z Podróży – malarstwo i rzeźba
od: 1 lipca 2004 do: 31 sierpnia 2004
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
16 819sztuka
REPRESJE WOBEC KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
od: 16 maja 2004 do: 31 lipca 2004
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
16 909sztuka
ZAMKI I PAŁACE DOLNEGO ŚLĄSKA
od: 1 lutego 2004 do: 29 lutego 2004
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
16 954sztuka
RZECZ O ŚWIETLE
od: 21 listopada 2003 do: 31 grudnia 2003
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
16 881sztuka
PORCELANA DAWNYCH WYTWÓRNI W PAROWEJ
od: 21 listopada 2003 do: 31 grudnia 2003
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
17 492sztuka
OD KUFLA DO KAŁMARZA
od: 15 czerwca 2002 do: 15 lipca 2002
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
17 518sztuka
Ceramika europejska ze zbiorów własnych
1 sierpnia 2001 - 00:00
Muzeum Ceramiki
ul. A. Mickiewicza 13 Bolesławiec
24 372sztuka