Ryszard Woźniak "PLĄDROGRAFIA+"
- od: 5 września 2018, środado: 30 września 2018, niedziela
PLĄDROGRAFIA – sztuka nieosobistego gestu Cyt: [Plądrofonia (ang. plunderphonics) jest terminem stworzonym przez Johna Oswalda, kompozytora, który napisał w 1985 roku esej pt. Plądrofonia, czyli piractwo dźwiękowe jako kompozytorski przywilej. Pojęcie to ma zastosowanie w odniesieniu do każdego rodzaju muzyki powstałej przez wykorzystanie jednego lub więcej nagrań dźwiękowych i przetworzenie ich w nową kompozycję. Nie chodzi przy tym o ukrycie faktu, że dźwięki użyte w nowej kompozycji zostały bezpośrednio zapożyczone, czasem wręcz mogą pochodzić z powszechnie znanych źródeł.]. Wikipedia
W nawiązaniu do muzycznej plądrofonii powołuję termin plądrografia (ang. plunder i gr. graphike) opisujący analogiczne poczynania twórcy w sferze sztuk wizualnych. Plądrografią będą więc działania rozwijające technikę kolażu, polegające na swobodnym łączeniu odległych wizerunków lub ich fragmentów, zmierzające do tworzenia nowych dzieł. Wykorzystywane składowe mogą pochodzić wprost z prac innych autorów. Przetrząsanie i myszkowanie oraz łupienie i grabież to zasadnicze znaczenia słowa plądrować. Oba mają wydźwięk negatywny a mimo to grzebanie w cudzych rzeczach i rabunek urastają do rangi ważnej społecznie praktyki i dość powszechnie tolerowanej strategii. Przeszukiwanie prywatnych archiwów a nawet śmietników pozwala odzyskiwać cenne informacje; teksty i obrazy. Samowolne wkraczanie w prywatność innych, naruszanie ich dóbr i praw to manifestacja władzy ale też efektywna metoda komunikowania nowych treści. W sztuce (lub jeśli ktoś woli w postsztuce) plądrografia kreuje nowe podejście do gestu, jako wyznacznika stylistyki. Za cenę żonglerskiej swobody odbiera spójność i rozpoznawalność stylu. W tym sensie dzieło plądrograficzne jest wypowiedzią nieosobistą, odrywającą konwencję wyrazową od łatwo rozpoznawalnego autora.
Najpierw obserwowałem prace Stanisława Dróżdża eksponowane w galeriach i na reprodukcjach, w katalogach. Później, w Galerii Appendix 2 wykonałem kilka zdjęć rekonstrukcji pracy pt: „Między”, fotografowałem telefonem komórkowym wernisaż wystawy „Od do”, kopiowałem też fotografie znalezione w prasie i w internecie. Umieściłem wybrane zdjęcia na dysku komputera i poddałem je modyfikacjom. Obserwowałem efekty dokonanych zmian. Następnie rzutowałem je na biel ściany i obserwowałem je jako projekcje. Niektóre z projekcji postanowiłem namalować jako obrazy na płótnie. Zdjęcia stanowiące inspirację i punkt wyjścia do budowy prezentowanych kompozycji to dokumenty cyfrowe o bardzo niskiej rozdzielczości, niedoskonałe technicznie, często nieostre i zanieczyszczone artefaktami. Posiadają one cechy, które czasem świadomie potęgowałem. Parametry jasności i kontrastu przesterowałem tak, by uprościć składniki poszczególnych kadrów do niezbędnego minimum. (Obecnej wystawie towarzyszą dwa filmy: video-rejestracja performansu w Galerii Appendix 2 oraz video Aleksandry Polisiewicz pt. Ryszard Woźniak Plądrografia).
Znacząca część użytych zdjęć to dokumentacja obecności różnych przedmiotów bądź osób na tle fragmentów wizualnie atrakcyjnych realizacji Stanisława Dróżdża „Między” i „Od do”. Pochodzące z różnych źródeł i sytuacji zdjęcia okazują się tworzyć dość spójny zapis celebracji dokonywanych wobec rozpoznawalnej wizualności dzieła sztuki. Zasadą większości moich prac stało się więc zestawienie abstrakcyjnej struktury liter-znaków Dróżdża, która jest cytowana lecz nie kopiowana, z rzeczywistością rzeczy, postaci bądź sytuacji zastanych w momencie wykonania fotografii. Rzeczy, postaci i sytuacje konfrontują konkret własnej formy z konkretem tła. Ta konfrontacja utrwalona na fotografii, kiedy sztuka staje się tłem, jest głównym powodem namalowania przeze mnie obrazu.
Najważniejszymi gestami w mojej malarskiej praktyce stały się: gest naciśnięcia migawki aparatu rejestrującego zdjęcie, gest wyboru konkretnego zdjęcia jako podstawy obrazowania oraz operowanie klawiaturą komputera, wykorzystywanego jako narzędzie najsprawniej modyfikujące cechy obrazów. Do przeniesienia obrazów na płótno użyłem multimedialnego projektora pozwalającego na ich płynne skalowanie.
Malarskie opracowanie kompozycji uwolniło je od wyżej opisanych niedoskonałości technicznych, które dyskwalifikowałyby wydruki. Ręczne opracowanie detali wyeliminowało z obrazów pojęcie technicznego błędu zastępując umowny piksel fizyczną naturą farby. Ryszard Woźniak
Wystawa czynna od 5 do 30.09.2018 Wernisaż: 14.09.2018 r. – godz. 18.00 Miejsce: Galeria Ring, Rynek 12
Ryszard Woźniak - malarz, performer, autor tekstów, pedagog 1976-81 studiował malarstwo pod kierunkiem profesora Stefana Gierowskiego w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. W czasie studiów działał w Kole Naukowym Wydziału Malarstwa. 1982-92 współtworzył (z Ryszardem Grzybem, Pawłem Kowalewskim, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem i Markiem Sobczykiem) formację artystyczną GRUPPA, był współwydawcą jej pisma „Oj dobrze już” i fundatorem Stypendium imienia Potencjału Białego Sera. Uczestniczył w większości wystaw i wystąpień GRUPPY. W latach osiemdziesiątych współtworzył ruch kultury niezależnej. 1982-88 pracował na stanowisku wykładowcy w Pracowni Technologii i Technik Malarskich w warszawskiej ASP kierowanej przez adiunkta Ryszarda Wojciechowskiego. 1986 przebywał w Berlinie Zachodnim na stypendium Europejskiego Funduszu na rzecz Solidarności. 1985-89 wykonał (z Markiem Sobczykiem) unikalną polichromię w cerkwi neounickiej w Kostomłotach nad Bugiem.1993-94 z Jarosławem Modzelewskim i Markiem Sobczykiem współtworzył prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie, w której uczył rysunku i malarstwa. 1995-2000 współtworzył Stowarzyszenie KRAAA (Kolektywny Ruch Animacji Aktywności Artystycznej), które działało w oparciu o prywatną przestrzeń wystawienniczą, Galerię Mieczykowa 7, animował Galerię PWW Pracownia Wolnego Wyboru w Zielonej Górze. Należał do grona fundatorów nagrody dla wyróżniających się studentów w ramach Funduszu na Rzecz Popychania Sztuki do Przodu im. Jerzego Ludwińskiego, działającego w Zielonej Górze. 2003-2008 redagował stronę internetową www.artpilot.pl prezentującą sztukę wybranych studentów i absolwentów oraz promującą malarstwo i inne koncepcje obrazu. Od 1992 roku samodzielnie prowadzi dyplomującą pracownię malarstwa w Instytucie Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Zielonogórskim. Obecnie jest profesorem tej uczelni. W latach dziewięćdziesiątych kilkakrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Uprawia malarstwo sztalugowe, tworzy instalacje i działania z zastosowaniem obrazów. Prace malarskie Ryszarda Woźniaka znajdują się w prestiżowych kolekcjach państwowych i w ważnych zbiorach prywatnych. www.ryszardwozniak.pl
SATYRYKON 2005
od: 1 sierpnia 2005 do: 28 sierpnia 2005
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
16 533sztuka
Kolory miedzi
od: 20 maja 2005 do: 1 grudnia 2005 jest więcej terminów
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
16 979sztuka
Dekonstrukcja – Rekonstrukcja
od: 29 kwietnia 2005 do: 5 czerwca 2005
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
16 892sztuka
Dekonstrukcja konstrukcji
od: 28 stycznia 2005 do: 31 marca 2005
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
16 766sztuka
Jerzy Duda-Gracz
15 kwietnia 2005 - 17:00
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
16 976sztuka
Tomasz Gudzowaty
od: 23 marca 2005 do: 7 maja 2005
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
16 892sztuka
Nowy Ratusz
od: 8 kwietnia 2005 do: 4 czerwca 2005
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
16 866sztuka
Miedź, stal szkło
od: 11 marca 2005 do: 11 czerwca 2005
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
16 912sztuka
SACRUM
od: 2 kwietnia 2004 do: 2 maja 2004
Dawna Kaplica pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa
ul. Sikorskiego Legnica
16 843sztuka
Promocje 2005
od: 6 października 2006 do: 5 listopada 2006
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
17 183sztuka
HEROSTRATES
od: 5 sierpnia 2006 do: 31 sierpnia 2006
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
17 232sztuka
Anna Wisz
od: 18 sierpnia 2006 do: 10 września 2006
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
17 445sztuka
Czesław Pietraszko
od: 20 lipca 2006 do: 13 sierpnia 2006
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
17 109sztuka
Marco Bigalli
od: 14 lipca 2006 do: 9 sierpnia 2006
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
16 962sztuka
Srebrne Szkoły: Zeichenakademie - Niemcy Pietro Selvatico - Włochy ASP - Wilno - Litwa
od: 10 maja 2006 do: 11 czerwca 2006
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
16 888sztuka
SKANDAL 15. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej
od: 27 maja 2006 do: 11 czerwca 2006
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
17 185sztuka
O Tobie, o mnie
28 stycznia 2005 - 19:00
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
17 374sztuka