koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

SKANDAL 15. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej

Legnica »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 006 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 27 maja 2006, sobota
    do: 11 czerwca 2006, niedziela

Legnicki Festiwal Srebra 2006

Uczestnicy wystawy, ponad 40 artystów, wybrani przez międzynarodowe jury mają za zadanie przygotować komunikat artystyczny w srebrze na zadany temat. W tym roku jest nim odpowiedź na pytanie: czy SKANDAL wciąż pozostaje stosowaną metodą sztuki, czy przeszedł do historii i jest już pojęciem nieaktualnym? I co oznacza SKANDAL w odniesieniu do współczesnej biżuterii, co w tej dziedzinie jest możliwe i akceptowalne? Konkurs, jako nieliczny na świecie, ma charakter czysto artystyczny, co oznacza, że preferuje się nie tyle technologię wykonania, ile pomysł, wartość i sens wypowiedzi twórcy, czyli takie cele jakie przyświecają i określają twórczość każdego artysty. Może dlatego prace nie przypominają potocznej, dekoracyjnej biżuterii, a ich użytkowość jest czasami ograniczona. Autorska interpretacja tematu (SKANDAL) będzie podstawowym kryterium, według którego oceniane będą prace.

Konkurs jest otwarty dla wszystkich artystów, nie posiada ograniczeń regulaminowych, poza warunkiem użycia przez uczestników srebra dla zmaterializowania swych wizji.

JURY:

Profesor Zhao Songqing (Chiny)

profesor Szantuñskiej Akademii Sztuk Pięknych (Shandong University of Art), kierowniczka zakładu Sztuki Dekoracyjnej przy Wydziale Projektowania.

Karen Pontoppidan (Dania)

Ur. w 1968r. W Kerteminde w Danii. W l. 1991 – 97 studia na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, w pracowni prof. Otto Künzli. Od 2000 r. asystentka na ASP w Monachium. Prowadziła wiele warsztatów złotniczych w Skandynawii. Gościnnie wykładała w Fachhochschule Düsseldorf i Fachhochschule w Pforzheim. Prace prezentowała m.in. w Galerie Spektrum w Monachium, w Galerie Françoise Heitsch w Monachium, w Galerie Stühler w Berlinie, w Galerie V&V w Wiedniu.

Manuel Vilhema

Ur. w Lizbonie w 1967r. W 1998 – dyplom Royal College of Art w Londynie. W l.1999 – 2005 gościnny wykładowca na Slipakorn University, Bangkok, Tajlandia/ KTS – Institute for precious metals, Kopenhaga, Dania/ Ar. Co. Lizbona, Portugalia/ Konstfack, Sztokholm, Szwecja/ Goteburg Art Academy, Szwecja/ Royal College of Art, Londyn, Wielka Brytania. W l. 2001 – 2005 starszy wykadowca w Alchimia Contemporary Jewellery School, Florencja, Włochy. W l. 1999-2004 przeprowadził wykłady w: Gent Art Academy, Belgia/ ArCo, Centro de Arte e Comunicao Visual, Lizbona, Portugalia/ Zurich Jewellery School Convention, Szwajcaria/ Vitoria-Gasteiz Symposuim, Centro Dendaraba, Hiszpania/ Goteburg Art. University, Szwecja/ Glubenkian Foundation, Lizbona, Portugalia/ Royal College of Art, Londyn, Wielka Brytania, Prague Art Academy, Czechy. Wystawia od 1990r

Paul Derrez

Mieszka w Amsterdamie. Wstępnie interesował się wzornictwem przemysłowym i teatrologią, lecz na początku lat siedemdziesiątych zaczął uczyć się sztuki złotniczej w Vakschool w Schoonhooven. W 1975 roku wyjechał do Amsterdamu, aby dokończyć swoją naukę i nigdy już nie opuścił tego miasta. W 1976 roku otworzył własną Galerię Ra, w której pokazywane są prace miejscowych i międzynarodowych złotników, lecz pomimo prowadzenia galerii - organizowania ośmiu wystaw rocznie, wciąż jest czynnym złotnikiem.

W latach ubiegłych rozwijał swoje zainteresowania tworząc drobne przedmioty o specjalnym znaczeniu. Pracuje głównie w srebrze, ale używa także aluminium i plastiku.

Interesują mnie przedmioty takie jak srebrne łyżeczki, miski, które odnoszą się do określonej chwili, miejsca, osoby, czy też wspomnienia. Ich piękno uatrakcyjnia ceremonię i znaczenie ról jakie te przedmioty odgrywają. Są również łącznikiem pomiędzy przeszłością a teraźniejszością.

Promuję również biżuterię jako coś współczesnego, coś co może być wiązane z wzornictwem i z modą.

Prace Derreza są w posiadaniu wielu różnych instytucji na całym świecie, między innymi: Stedejlik Museum w Amsterdamie, The New Collection w Monachium oraz w Powerhouse Museum w Sydney.

Sławomir Fijałkowski

Ur. w 1970 w Łodzi. Absolwent PWSSP w Łodzi, Pracownia Projektowania Biżuterii (1995). Studia podyplomowe w Hochschule für künstlerische und industrielle Gestaltung w Linz w Austrii (1996 – 98). Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki, a także Fundacji Batorego, wiedeńskiej Fundacji Kultur - Kontakt oraz austriackiego Ministerstwa Nauki i Badań. Obecnie adiunkt w ASP w Łodzi. Ponad 40 wystaw indywidualnych i grupowych m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Wlk. Brytanii, USA. Poza biżuterią autorską zajmuje się również projektowaniem przedmiotów użytkowych oraz biżuterii we współpracy z wiodącymi firmami jubilerskimi - prezentacja kolekcji we wszystkich znaczących imprezach wystawienniczych branży złotniczej na świecie (m.in. Bazylea, Vicenza, Monachium, Las Vegas, Orlando, Tokio).

Galeria Sztuki realizuje międzynarodowy Legnicki Festiwal Srebra od 27 lat. Jest to najstarsza, największa i najbardziej prestiżowa impreza w tej kategorii w Europie. W ramach Festiwalu SREBRO organizowanych jest kilka wystaw cyklicznych: Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej, Sylwetki Twórców, Srebrne Szkoły, a także sesja naukowa i pokazy biżuterii artystycznej. Każdej wystawie towarzyszy obszerna, profesjonalna publikacja, stanowiąca zarazem znakomity materiał dokumentacyjny i reklamowy.

Celem imprezy jest szeroka prezentacja najnowszych dokonań współczesnej sztuki biżuteryjnej i konfrontacja artystyczna projektantów biżuterii z Polski z zagranicy. Organizatorzy nie stawiają żadnych ograniczeń co do rodzaju zgłaszanych na konkurs prac, które mieszcząc się w kategorii szeroko rozumianej biżuterii, winny przede wszystkim zawierać oryginalną koncepcję twórczą oraz reprezentować wysoki poziom artystyczny. Zgłaszać można nie tylko przedmioty biżuteryjne, ale także obiekty, przedmioty korpusowe i inne o cechach dzieła sztuki, dla których materiałem wiodącym, konstytutywnym jest srebro, kruszec będący bogactwem tego regionu. Srebro ma tutaj znaczenie zarówno praktyczne - jako materia sztuki, jak i symboliczne - decyduje o oryginalności i regionalnej specyfice imprezy, jest spoiwem udanie łączącym historyczną tradycję i współczesność Dolnego Śląska.

W Legnickim Festiwalu Srebra miesza się pierwiastek uniwersalny z lokalnym, bowiem konkurs jest otwarty dla wszystkich artystów z kraju i zagranicy, bez ograniczeń formalnych, natomiast srebro jako materiał, którego regulaminowo uczestnicy muszą użyć dla zmaterializowania swych wizji, jest uzyskiwany w miejscowych kopalniach i hutach należących do KGHM Polska Miedź S.A. Właśnie działalność tego jednego z największych na świecie producentów srebra i miedzi stała u źródeł narodzin legnickich pokazów srebra. Ich początek sięga roku 1979, od tamtej pory aż do chwili obecnej KGHM jest głównym patronem imprezy oraz fundatorem tradycyjnych nagród w postaci granulatu srebra.

Gwarancją wysokiego poziomu konkursu jest duża liczba uczestników ze świata (zawsze około 300 projektantów) oraz kompetentne międzynarodowe jury, w którym zasiądą wybitni artyści i krytycy sztuki: Paul Derrez (Holandia), Karen Pontoppidan (Dania), prof. Zhao Songqing (Chiny), Manuel Vilhena (Portugalia) i Sławomir Fijałkowski (Polska).

Prestiż imprezy podkreśla patronat Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego Grand Prix wieńczy pulę nagród. Ponadto sprawują patronat i fundują nagrody: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Prezydent Miasta Legnicy i Prezes KGHM Polska Miedź S.A.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ