Kolory miedzi
- 30 września 2005, piątek» 17:00
- od: 20 maja 2005, piątekdo: 1 grudnia 2005, czwartek
techniki obróbki
Miedź, w zależności od techniki obróbki i sposobu wykończenia, a także użytych dodatków metalicznych (cyna, cynk i inne) przybiera różne barwy. Ta zmienność kolorystyczna zostanie ukazana poprzez obiekty artystyczne i użytkowe wykonane z miedzi.
Wystawa pod powyższym tytułem ma na celu ukazanie różnych barw miedzi występujących w przyrodzie - w postaci związków chemicznych, jak również odcieni uzyskiwanych dzięki procesom technologicznym, domieszkom dodawanym w odlewach, patynowaniu, innym sposobom wykończenia. Na ekspozycję składają się minerały, próbki technologiczne odlewów, obiekty rzemiosła artystycznego i dzieła sztuki, do których wytworzenia jako podstawowego materiału użyto miedzi.
Miedź (Cu) jest pierwiastkiem chemicznym, metalem o barwie czerwonobrązowej.
W zależności od techniki obróbki, sposobu wykończenia, dodawanym
domieszkom metalicznym w odlewach, przybiera różne barwy. Spotykamy miedź
na co dzień, nie zawsze zdając sobie z tego sprawę, że najpopularniejsze
monety wykonane są z wysokoprocentowego stopu miedzi z niklem. Patrząc na pejzaż miejski zauważamy zdecydowane zielonkawe połacie dachów, to także
miedź, tylko że pokryta tzw. patyną, to znaczy zasadowym węglanem miedzi
chroniącym powierzchnię przed dalszą korozją. W przyrodzie miedź
występuje głównie w postaci różnobarwnych minerałów i znacznie rzadziej
jako miedź rodzima. Do najczęściej spotykanych minerałów należą:
chalkopiryt, chalkozyn, bornit, kupryt, malachit, azuryt. Występujący
powszechnie Chalkopiryt – zwany złotem głupców
, ma barwię
spiżowożółtą i metaliczny połysk. Metalicznym połyskiem i barwą
ciemnoszarą, stalowoszarą do czarnej charakteryzują się: chalkozyn,
tennantyt, tetraedryt. Bornit ma połysk metaliczny, barwię brązową,
miedzianoczerwoną, często niebieskofioletową /barwy naleciałe/.
Zdecydowaną, czerwoną barwą charakteryzuje się kupryt, niekiedy używany
jako kamień jubilerski. Malachit ma barwę zieloną, ładny rysunek, używany
jest jako kamień półszlachetny w jubilerstwie, wykorzystywany jako
okładziny w budownictwie reprezentacyjnym i meblarstwie. Azuryt o barwie
lazurowoniebieskiej i chryzokola o barwie zielonej, niebieskozielonej do niebieskiej, wykorzystywane są jako kamienie jubilerskie.Zdecydowane barwy
niebieskie charakteryzują: kowelin /barwa indygo lub niebieskofioletowa/ i cyanotrichit /cimnoniebieska/.
Miedź przetopiona z cyną daje brąz, z cynkiem mosiądz, z cyną, cynkiem i ołowiem spiż.
Stop miedzi z cynkiem, gdy zawartość Zn jest mniejsza niż 28%, nosi nazwę tombak, ma barwę zbliżoną do koloru miedziowozłotego, wykorzystywany jest często w jubilerstwie
Mosiądze wysokoniklowe (stopy miedzi z cynkiem, niklem i manganem) ze względu na srebrzyste zabarwienie nazywane także nowym srebrem / dawniej alpaką / wykorzystywane są w przemyśle, do opraw narzędzi lekarskich, okuć, wytwarzania sztućców i wyrobów jubilerskich. Od czasów średniowiecznych z czystej miedzi, często następnie złoconej lub srebrzonej, wykonywano zapinki do strojów, naczynia (kielichy, puszki na hostie), naczynia do ablucji, sprzęty liturgiczne (krzyże, monstrancje, relikwiarze).
Do podobnych celów wykorzystywano mosiądz i brąz, poddając go złoceniu i srebrzeniu podnoszono walory estetyczne wyrobu, ukrywano pośledniość
materiału, zabezpieczano przed utlenianiem. Stopy miedzi nadawały się także do tworzenia odlewów, dzięki czemu powstawały m. in. działa,
dzwony, kraty, chrzcielnice, moździerze i uchwyty do wielu naczyń.
Wyroby z miedzi i jej stopów mogą przybrać wiele tonacji barwnych z powodu naturalnego lub sztucznego patynowania. Na obiektach z czystej miedzi możemy dostrzec kolory od czerwonawej, przez różne odcienie brązów do niemal czarnej. Stopy miedzi w zależności od procentowych zawartości domieszek innych metali mają kolory od srebrzystożółtych do niemal oliwkowobrązowych. Brązy poddane szlachetnemu patynowaniu mienią się barwami od złocistej, poprzez odcienie czekoladowobrązowe, ciemnobrązowe po zielonkawą.
Najbarwniejszymi obiektami z miedzi są przedmioty zdobione techniką emalii. Na miedziane podłoże, w pola wyznaczone i ograniczone przylutowanymi cienkimi i niskimi blaszkami nanoszona jest pasta ze sproszkowanymi pigmentami. Pod wpływem wysokiej temperatury pigmenty ulegają stopieniu i wypełniają wyznaczone im przestrzenie. Proces nakładania emalii jest długotrwały i pracochłonny, ponieważ każdy kolor wymaga własnego wytopu, poczynając od tych topiących się w najwyższej temperaturze. Miedziana blacha w XVI, XVII i XVIII wieku wykorzystywana była także jako podobrazie w malarstwie sztalugowym. Powstawały na niej obrazy kameralne, prywatne ołtarzyki, ale znane są także duże realizacje. Miedziane podobrazie było trwalsze od drewnianego lub płóciennego, takie dzieła także łatwiej było transportować. Miedziane blachy dawały większą świetlistość barw, mogły także dawać kolor lokalny.
Współcześni artyści tworząc swoje dzieła w miedzi lub jej stopach, posługują się chętnie, w działaniach wykończeniowych, szlachetnymi lub sztucznymi patynami. Dla wzmożenia efektu estetycznego czasami także pokrywają polichromią powstające prace.
Autorka wystawy Łucja Wojtasik-Seredyszyn
XVIII ŁEMKOWSKIE JERUZALEM "PiekłoNiebo"
od: 27 września 2018 do: 21 października 2018
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
12 997sztuka
Ryszard Woźniak "PLĄDROGRAFIA+"
od: 5 września 2018 do: 30 września 2018
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
9 090sztuka
Indeks patriotyczny - konkurs fotograficzny
16 września 2018 - 23:59
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
9 188sztuka
Familiada festyn rodzinny
9 września 2018 - 13:00
Zamek Piastowski w Legnicy
Plac zamkowy 1 Legnica
12 276sztuka
Wernisaż wystawy: RELATIONS AND CONTEXTS
8 września 2018 - 15:30
Otwarta Pracownia Sztuki
Chojnowska 19 Legnica
8 783sztuka
Wernisaż wystawy: GEO – RELATION 51°N Wuppertal ---- Legnica
7 września 2018 - 18:00
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
8 713sztuka
Kinga Popiela "HYLEMORFIZM"
od: 10 sierpnia 2018 do: 2 września 2018
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
9 749sztuka
"Stacja relaks" - finisaż wystawy Agnieszki Matwiejszyn
30 sierpnia 2018 - 17:00
Stacja Kultura, Galeria Kolei Dolnośląskich
Kolejowa 2 Legnica
8 294sztuka
Gosia Walton "BLISK"
od: 2 sierpnia 2018 do: 26 sierpnia 2018
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
9 220sztuka
Mikołaj Kowalski: SZARA CODZIENNOŚĆ
od: 20 lipca 2018 do: 8 sierpnia 2018
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
8 904sztuka
Robert Zieba "Tytanowa biel"
od: 6 lipca 2018 do: 29 lipca 2018
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
13 965sztuka
Jerzy Olek: PIRAMIDIANA
od: 14 czerwca 2018 do: 4 lipca 2018
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
13 253sztuka
Pora na dobranoc...
od: 24 marca 2018 do: 30 czerwca 2018
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
9 882sztuka
LEGNICKI FESTIWAL SREBRO 2018
od: 1 maja 2018 do: 10 czerwca 2018
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
8 992sztuka
Świątynia Sławy
od: 9 kwietnia 2018 do: 9 czerwca 2018
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
9 692sztuka
Wystawa jubileuszowa 55/55
od: 14 grudnia 2017 do: 30 kwietnia 2018
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
14 239sztuka
Józef Piłsudski w karykaturze
od: 1 lutego 2018 do: 30 kwietnia 2018
Muzeum Miedzi
ul. Partyzantów 3 Legnica
14 254sztuka