koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Drukarnia KiD - zamów kalendarze
zmodyfikowano  8 lat temu

TRANSFUZJA KOLORU II

Legnica »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 100 wyświetleń od 11 września 2007
  • od: 13 września 2007, czwartek
    do: 30 września 2007, niedziela

malarstwo Tomasza Bukowskiego, Andrzeja Leśnika i Andrzeja Zdanowicza

Wernisaż: 13.09.2007 godz. 16.45

Od czwartku, 13 września będziemy mogli oglądać malarstwo Tomasza Bukowskiego, Andrzeja Leśnika i Andrzeja Zdanowicza. Uroczysty wernisaż z udziałem autorów wystawy odbędzie się właśnie w czwartek o 16.45 w salach Galerii Sztuki przy pl. Katedralnym 1.

Artyści są absolwentami poznańskiej ASP i jednocześnie pracownikami tej uczelni. Tomasz Bukowski jest adiunktem w pracowni malarstwa prof. Jana Świtki, prof. Andrzej Leśnik jest kierownikiem Pracowni Malarstwa Wydziału Edukacji Artystycznej zaś Andrzej Zdanowicz jest asystentem w Pracowni Malarstwa prof. Norberta Skupniewicza.

Ci poznańscy artyści nadali swej prezentacji tytuł „Transfuzja koloru”. Słowo „transfuzja” oznaczające przetaczanie, przelewanie w tym wypadku pełni rolę metafory i odnosi się do barwy, która jest – z podobną precyzją jak w przypadku medycznego zabiegu – „przetaczana” w obrazach czy do obrazów, dając im życie niczym krew podawana człowiekowi.

Ich prace dokumentują trzy różne sposoby poszukiwania własnej drogi artystycznej pośród wielu nurtów, tradycji i tendencji sztuki abstrakcyjnej.

Prace Tomka Bukowskiego jak sam mówi, inspirowane są najbliższym otoczeniem, pejzażem, literaturą. Okno, przez które ogląda najbliższą okolicę, załamania dachów, dziwna i inspirująca sytuacja życiowa, przeczytana lektura, to wszystko wpływa na kształtowanie się znaków w jego malarstwie. Za pomocą kolorów i form poszukuje znaków, które potrafiłyby przekazać jego stosunek do otaczającego świata. Poszukuje form, które uruchomiałyby wyobraźnię. To wrażenie tajemniczości jakie odczuwamy patrząc na obrazy Tomka skłania do poszukiwania znaczeń, budzi nowe interpretacje i uruchomia wyobraźnię. Czasami Tomek opatruje swe obrazy tytułami, starając się w ten sposób rozszerzyć pole znaczeniowe obrazu. Zawsze istotna jest dla niego realizacja malarska. Materia, jej skomplikowanie, nawarstwianie, sposób, w jaki ona narasta. Jej liczne warstwy i zgrubienia są wynikiem poszukiwania formy czy koloru i tworzą rzeźbiarską fakturę prac.

W pracach Andrzeja Leśnika dominuje kolor i rytm. Są to abstrakcje, w których artysta kreśli pędzlem prosty znak, powiela go wielokrotnie, nawarstwia, pozwala kolorom przenikać, mieszać się, przykrywać warstwy wcześniejsze. Malarstwo to – jak pisał Jan Tarasin - nie mówi o faktach. Mówi o procesach i samo jest w ciągłym ruchu, przemianie i rozwoju. Artysta nie odtwarza w swoich olejach - do czego jesteśmy przyzwyczajeni - jakiejś zewnętrznej wobec dzieła realności. Na obrazach Leśnika panuje porządek, w którym każde pociągnięcie pędzla jest zaplanowane i przemyślane z metodyczną powagą, Malowanie ich wymaga skupienia, niezwykłej koncentracji i napięcia uwagi.

Bardziej ekspresyjne i figuratywne jest malarstwo Andrzeja Zdanowicza. Na płótnach panuje rygor ustanowiony przez artystę. Zderza on ze sobą kształty o twardych i geometrycznych konturach i elementy opisane bardziej miękko, o łagodnych obrysach. Formy te znajdują się w ścisłym sąsiedztwie lub nakładają się na siebie wzajemnie, tak że mamy wrażenie ciasnoty. Motywy przesłaniają się wzajemnie jakby wszystkie chciały wyjść na pierwszy plan.

Prezentowani na wystawie artyści mają różne sposoby przekładania rzeczywistości na język malarski, różne metody przelewania farby z pędzla na płótno. Mamy nadzieję, że trafią one do Państwa serc.

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ