THE KRASNALS. POLKA PODNOSZĄCA METEORYT Z PAPIEŻA. 21:37
Polka podnosząca meteoryt z papieża
- 15 maja 2011, niedziela» 00:30
- 14 maja 2011, sobota» 19:00
NOC MUZEÓW 2011 W IMPARCIE
Kuratorzy: Ewelina Jarosz, Krzysztof Dziedzic
Wystawa anonimowego kolektywu The Krasnals to projekt przygotowany na 54. Biennale w Wenecji "ILLUMInations" do pawilonu Polonia (jury wybrało jednak projekt izraelskiej artystki Yael Bartany). Dotyczy słynnej pracy Maurizio Cattelana "La Nona Ora" (1999), otwierającej w sposob symboliczny ostatnią dekadę sztuki wspołczesnej w Polsce. Wowczas to rozpoczęły się gwałtowne jej przemiany, pęd ku rynkom zachodnim, konsekwentne przejmowanie władzy przez obecne elity polskiego świata sztuki. Proba "uwolnienia papieża spod meteorytu" przez owczesnych konserwatywnych politykow była symbolem zacofania kulturalnego politycznych elit rządzących. Droga zatoczyła krąg i doszliśmy do punktu, w ktorym ponownie potrzeba krasnali, rewolucji, walki z systemem. Ponownie sytuacja sięga absurdu. Oficjalnie żyjemy w dobrobycie i demokracji, wytresowano nas w zachowywaniu reguł 'poprawności politycznej'. Żyjemy w dyktaturze sylikonowej poprawności!
Kim jest kobieta niosąca głaz? Najprawdopodobniej jakąś pozostałością żywej tkanki sztuki polskiej, tej prawdziwej, ktora nie może wydobyć się spod ciężaru, ktory jak meteoryt z niespodziewanego kierunku się na nią zwalił. Maurizio Cattelan, zwalając meteoryt na papieża, zwalił go za jednym zamachem na wszystko i wszystkich, co przeszkadzało polskiej elicie sztuki w przejęciu i utrzymaniu władzy.
A jak wygląda sytuacja po 10 latach? Czy dopiero teraz obudziliśmy się z ręką w nocniku? A może robimy pokraczne proby podniesienia się i przejścia dalej? Przerzucenia meteorytu w inne miejsce? W jakie?
The Krasnals ukazują proces przemiany anonimowej kobiety w ucieleśniony symbol Polski, Polkę, oraz jej zmagania z wielkim meteorytem podniesionym z papieża. Chodzi tu o symboliczny akt brania na siebie tożsamości narodowego symbolu, ktorego nośnikiem staje się ciało i pojawiająca się w związku z tym gra odpowiedzialności i autonomii.
Kim jest narod? Czy Pol(s)ka jest kobietą? Projekt The Krasnals jest m.in. ILLUMInacją na temat postrzegania nacjonalizmu przez młodych artystow (pokolenia po sztuce krytycznej), na swoj sposob krytycznie nastawionych do fragmentu wspołczesnej polskiej rzeczywistości politycznej i społecznej - i jako taki włącza się i inicjuje wciąż nikłą, a niezwykle potrzebną w Polsce, debatę dotyczącą tej kwestii. Propozycja The Krasnals nie formułuje jednoznacznej odpowiedzi na obecną sytuacje, jest raczej reakcją artystycznej wrażliwości na powierzchowny nacjonalizm, czy fałszywy patriotyzm.
Przygotowany na Biennale w Wenecji projekt wprowadza do dyskusji pytanie
historii sztuki o obecność tematyki narodowej w sztuce. Po fatalnych
skutkach nacjonalizmow w historii XX wieku pojawia się pytanie o to, co dziś
znaczy jej podejmowanie przez artystow? Wreszcie pytanie patriotyczne:
Manifestacją jakich wartości miałaby być sztuka o tematyce narodowej, aby
nie została natychmiast przypisana do określonej opcji politycznej? Pojawia
się ono wraz z projektem „Polka podnosząca meteoryt z papieża. 21.37"
rownież jako zapalnik do ponownego przedyskutowania pojęcia sztuki
lewicowej
, czy strategii znaczenia tzw. sztuki krytycznej, zwłaszcza zaś
nowych strategii sztuki post-krytycznej, do ktorej zaliczyć można dywersyjne
działania The Krasnals.
Tytułowa `Godzina dziewiąta' Maurizio Cattelana, nawiązująca do godziny śmierci Chrystusa, uległa tutaj zmianie na 21:37 - godzinę śmierci papieża.
Jak wygląda wspołczesna polska sztuka post-krytyczna? Czy Krasnalica przestaje być „prawdziwą Polką", tworząc sztukę wzorowaną na sztuce krytycznej? Jak wyobrażasz sobie sztukę prawicową? Pytanie Joanny Rajkowskiej o fundamentalną rolę artysty w społeczeństwie powraca w buntowniczej, poszerzonej odsłonie! „Polka podnosząca meteoryt z papieża. 21:37" jako wariacja na temat ponowoczesnego symbolu Ojczyzny zaczepia inne tradycje, ukazując je w świetle ich aktualnego oddziaływania. To wystawa niepowstrzymanej wspołczesności, ktorej nie można nie brać pod uwagę z jej lawą emancypacyjnych potrzeb, takich jak potrzeba wyzwolenia narodowego symbolu spod uprzedmiotawiającej mocy politycznych rozgrywek.
THE KRASNALS - anonimowy kolektyw artystow zajmujący się kulturowym remixem. Prowadzi dywersyjną działalność w dziedzinie sztuki. Występuje anonimowo, zawsze w maskach. Jego aktywność można zdefiniować jako performance bloggerowy. Jest wyrazem epoki bloggerowej, anonimowych wpisow na forach, będących coraz bardziej słyszalnym głosem użytkownikow w dyskursie i publicznej debacie. W najnowszej sztuce wspołczesnej jest zjawiskiem wyrosłym z tworzącej się kultury partycypacyjnej będącej rodzajem nowej kultury ludowej, promującej na szeroką skalę uczestnictwo głownie za pośrednictwem Internetu. Jest rownież najnowszym i najwyraźniejszym zjawiskiem artystycznym wywodzącym się z pełnej sprzeczności kultury 2.0 [kultury odnawialnej], nie respektującej granic, gatunkowej przynależności, odrzucającej zasadę decorum oraz dokonującej subwersywnego „przepisania" dawnych utworow, jak pisze Iza Kowalczyk. Tworczość The Krasnals ma charakter polityczny, społeczny, przede wszystkim jednak stanowi krytykę rynku sztuki oraz ideologii towarzyszących wytwarzaniu sztuki. Jest postrzegana jako kontynuacja sztuki krytycznej.
W swojej tworczości malarskiej The Krasnals nawiązują do Wilhelma Sasnala, ktory jest dla nich symbolicznym momentem zwrotnym, przekroczeniem bariery, do ktorej doszła formacja kierująca rynkiem sztuki w Polsce. Krytykują polski i światowy rynek sztuki, ktory kształtowany jest przez grupę niewielu osob, a sukces na nim może odnieść tylko ten artysta, ktory odpowiada kreowanym przez nich trendom i ktory ma odpowiednie znajomości. Uważają, iż dopiero dzięki Internetowi na polskim rynku sztuki pojawia się demokracja.
Ze względu na podobieństwo do dzieł Sasnala na wiosnę 2008 ich obraz "Untitled (Group of Monkeys with White Bananas)", podpisany Whielki Krasnal, został wyceniony przez dom aukcyjny Christie's na 70.000 funtow (ok. 322.000 zł). Gdy zauważono pomyłkę, wycena została unieważniona. W 2009 r. Piotr Uklański wykorzystał swoj portret, wykonany przez The Krasnals, jako część instalacji eksponowanej w Tate Modern. W 2009 r. grupa została nominowana do „Paszportow Polityki". W 2009 r. w Skwerze (Filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny) w Warszawie prezentowana była pierwsza w Polsce wystawa The Krasnals. Około 20 wystawianych na niej prac komentowało bieżące wydarzenia, takie jak wybor Baracka Obamy na prezydenta, śmierć Michaela Jacksona, czy koncert Madonny w Polsce.
bilety:
wstęp wolny
Empatia, teraz!
od: 3 sierpnia 2018 do: 6 października 2018
galeria Dizajn BWA Wrocław
Świdnicka 2-4 Wrocław
10 918sztuka
Romer Remix - zaprojektuj swojego artbooka!
od: 3 października 2018 do: 4 października 2018
Galeria Dworcowa
Piłsudskiego 105 Wrocław
9 711sztuka
PUNTO Y RAYA | pokaz
4 października 2018 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
9 788sztuka
Wernisaż Wystawy Fotograficznej " Karpaty" - Łukasz Grudysz.
4 października 2018 - 19:00
Galeria Sztuki i Miejsce Spotkań Ślimak
Pl. Konstytucji 3 Maja 4 , wejście od Dąbrowskiego 37 Wrocław
19 368sztuka
Bazar Plastyczny
od: 7 września 2018 do: 4 października 2018
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
11 387sztuka
Haftujemy: Róbmy wystawę
3 października 2018 - 17:00
Barbara
Świdnicka 8b Wrocław
17 468sztuka
Karolina Jaklewicz - Konsekwencje_Wybór
od: 24 lipca 2018 do: 3 października 2018
Galeria Sztuki SOCATO
Plac Solny 11 Wrocław
10 932sztuka
PORTRET POWSZEDNI
od: 7 września 2018 do: 30 września 2018
Galeria Za Szafą
św. Marcina 4 Wrocław
10 232sztuka
W raju zawsze świeci słońce | pokaz filmu & wystawa zdjęć
od: 30 sierpnia 2018 do: 30 września 2018
Surowiec
Ruska 46A Wrocław
17 390sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 września 2018 do: 30 września 2018
VIVID GALLERY
Plac Kościuszki 4 Wrocław
24 922sztuka
BAW! Baby Art Walk / Praktyka okupacji dzieła
29 września 2018 - 12:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
9 531sztuka
Wydarzenia dla rodzin z dziećmi od 0 do 3 lat w ramach Międzynarodowej Konferencji Wyszehradzkiej #muzealniaki
29 września 2018 - 10:00
Muzeum Pana Tadeusza
Rynek 6 Wrocław
19 482sztuka
Wernisaż wystawy "Trzy spotkania w pejzażu"
28 września 2018 - 18:00
Kontury Kultury
ul. Kazimierza Jagiellończyka 10 a Wrocław
9 744sztuka
Spotkanie z amerykańskim artystą Benem Wrightem
27 września 2018 - 18:00
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
9 365sztuka
Wspólne robienie kolaży w Kawiarni Sąsiedzkiej
27 września 2018 - 18:00jest więcej terminów
Ośrodek Działań Artystycznych FIRLEJ
Grabiszyńska 56 Wrocław
41 639sztuka
Katarzyna Wojtas: Nie ufam pamięci wystawa w ramach konkursu TIFF Open
od: 6 września 2018 do: 25 września 2018
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
9 941sztuka
Wystawa: Nietota
od: 29 czerwca 2018 do: 24 września 2018
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
11 899sztuka