THE KRASNALS. POLKA PODNOSZĄCA METEORYT Z PAPIEŻA. 21:37
Polka podnosząca meteoryt z papieża
- 15 maja 2011, niedziela» 00:30
- 14 maja 2011, sobota» 19:00
NOC MUZEÓW 2011 W IMPARCIE
Kuratorzy: Ewelina Jarosz, Krzysztof Dziedzic
Wystawa anonimowego kolektywu The Krasnals to projekt przygotowany na 54. Biennale w Wenecji "ILLUMInations" do pawilonu Polonia (jury wybrało jednak projekt izraelskiej artystki Yael Bartany). Dotyczy słynnej pracy Maurizio Cattelana "La Nona Ora" (1999), otwierającej w sposob symboliczny ostatnią dekadę sztuki wspołczesnej w Polsce. Wowczas to rozpoczęły się gwałtowne jej przemiany, pęd ku rynkom zachodnim, konsekwentne przejmowanie władzy przez obecne elity polskiego świata sztuki. Proba "uwolnienia papieża spod meteorytu" przez owczesnych konserwatywnych politykow była symbolem zacofania kulturalnego politycznych elit rządzących. Droga zatoczyła krąg i doszliśmy do punktu, w ktorym ponownie potrzeba krasnali, rewolucji, walki z systemem. Ponownie sytuacja sięga absurdu. Oficjalnie żyjemy w dobrobycie i demokracji, wytresowano nas w zachowywaniu reguł 'poprawności politycznej'. Żyjemy w dyktaturze sylikonowej poprawności!
Kim jest kobieta niosąca głaz? Najprawdopodobniej jakąś pozostałością żywej tkanki sztuki polskiej, tej prawdziwej, ktora nie może wydobyć się spod ciężaru, ktory jak meteoryt z niespodziewanego kierunku się na nią zwalił. Maurizio Cattelan, zwalając meteoryt na papieża, zwalił go za jednym zamachem na wszystko i wszystkich, co przeszkadzało polskiej elicie sztuki w przejęciu i utrzymaniu władzy.
A jak wygląda sytuacja po 10 latach? Czy dopiero teraz obudziliśmy się z ręką w nocniku? A może robimy pokraczne proby podniesienia się i przejścia dalej? Przerzucenia meteorytu w inne miejsce? W jakie?
The Krasnals ukazują proces przemiany anonimowej kobiety w ucieleśniony symbol Polski, Polkę, oraz jej zmagania z wielkim meteorytem podniesionym z papieża. Chodzi tu o symboliczny akt brania na siebie tożsamości narodowego symbolu, ktorego nośnikiem staje się ciało i pojawiająca się w związku z tym gra odpowiedzialności i autonomii.
Kim jest narod? Czy Pol(s)ka jest kobietą? Projekt The Krasnals jest m.in. ILLUMInacją na temat postrzegania nacjonalizmu przez młodych artystow (pokolenia po sztuce krytycznej), na swoj sposob krytycznie nastawionych do fragmentu wspołczesnej polskiej rzeczywistości politycznej i społecznej - i jako taki włącza się i inicjuje wciąż nikłą, a niezwykle potrzebną w Polsce, debatę dotyczącą tej kwestii. Propozycja The Krasnals nie formułuje jednoznacznej odpowiedzi na obecną sytuacje, jest raczej reakcją artystycznej wrażliwości na powierzchowny nacjonalizm, czy fałszywy patriotyzm.
Przygotowany na Biennale w Wenecji projekt wprowadza do dyskusji pytanie
historii sztuki o obecność tematyki narodowej w sztuce. Po fatalnych
skutkach nacjonalizmow w historii XX wieku pojawia się pytanie o to, co dziś
znaczy jej podejmowanie przez artystow? Wreszcie pytanie patriotyczne:
Manifestacją jakich wartości miałaby być sztuka o tematyce narodowej, aby
nie została natychmiast przypisana do określonej opcji politycznej? Pojawia
się ono wraz z projektem „Polka podnosząca meteoryt z papieża. 21.37"
rownież jako zapalnik do ponownego przedyskutowania pojęcia sztuki
lewicowej
, czy strategii znaczenia tzw. sztuki krytycznej, zwłaszcza zaś
nowych strategii sztuki post-krytycznej, do ktorej zaliczyć można dywersyjne
działania The Krasnals.
Tytułowa `Godzina dziewiąta' Maurizio Cattelana, nawiązująca do godziny śmierci Chrystusa, uległa tutaj zmianie na 21:37 - godzinę śmierci papieża.
Jak wygląda wspołczesna polska sztuka post-krytyczna? Czy Krasnalica przestaje być „prawdziwą Polką", tworząc sztukę wzorowaną na sztuce krytycznej? Jak wyobrażasz sobie sztukę prawicową? Pytanie Joanny Rajkowskiej o fundamentalną rolę artysty w społeczeństwie powraca w buntowniczej, poszerzonej odsłonie! „Polka podnosząca meteoryt z papieża. 21:37" jako wariacja na temat ponowoczesnego symbolu Ojczyzny zaczepia inne tradycje, ukazując je w świetle ich aktualnego oddziaływania. To wystawa niepowstrzymanej wspołczesności, ktorej nie można nie brać pod uwagę z jej lawą emancypacyjnych potrzeb, takich jak potrzeba wyzwolenia narodowego symbolu spod uprzedmiotawiającej mocy politycznych rozgrywek.
THE KRASNALS - anonimowy kolektyw artystow zajmujący się kulturowym remixem. Prowadzi dywersyjną działalność w dziedzinie sztuki. Występuje anonimowo, zawsze w maskach. Jego aktywność można zdefiniować jako performance bloggerowy. Jest wyrazem epoki bloggerowej, anonimowych wpisow na forach, będących coraz bardziej słyszalnym głosem użytkownikow w dyskursie i publicznej debacie. W najnowszej sztuce wspołczesnej jest zjawiskiem wyrosłym z tworzącej się kultury partycypacyjnej będącej rodzajem nowej kultury ludowej, promującej na szeroką skalę uczestnictwo głownie za pośrednictwem Internetu. Jest rownież najnowszym i najwyraźniejszym zjawiskiem artystycznym wywodzącym się z pełnej sprzeczności kultury 2.0 [kultury odnawialnej], nie respektującej granic, gatunkowej przynależności, odrzucającej zasadę decorum oraz dokonującej subwersywnego „przepisania" dawnych utworow, jak pisze Iza Kowalczyk. Tworczość The Krasnals ma charakter polityczny, społeczny, przede wszystkim jednak stanowi krytykę rynku sztuki oraz ideologii towarzyszących wytwarzaniu sztuki. Jest postrzegana jako kontynuacja sztuki krytycznej.
W swojej tworczości malarskiej The Krasnals nawiązują do Wilhelma Sasnala, ktory jest dla nich symbolicznym momentem zwrotnym, przekroczeniem bariery, do ktorej doszła formacja kierująca rynkiem sztuki w Polsce. Krytykują polski i światowy rynek sztuki, ktory kształtowany jest przez grupę niewielu osob, a sukces na nim może odnieść tylko ten artysta, ktory odpowiada kreowanym przez nich trendom i ktory ma odpowiednie znajomości. Uważają, iż dopiero dzięki Internetowi na polskim rynku sztuki pojawia się demokracja.
Ze względu na podobieństwo do dzieł Sasnala na wiosnę 2008 ich obraz "Untitled (Group of Monkeys with White Bananas)", podpisany Whielki Krasnal, został wyceniony przez dom aukcyjny Christie's na 70.000 funtow (ok. 322.000 zł). Gdy zauważono pomyłkę, wycena została unieważniona. W 2009 r. Piotr Uklański wykorzystał swoj portret, wykonany przez The Krasnals, jako część instalacji eksponowanej w Tate Modern. W 2009 r. grupa została nominowana do „Paszportow Polityki". W 2009 r. w Skwerze (Filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny) w Warszawie prezentowana była pierwsza w Polsce wystawa The Krasnals. Około 20 wystawianych na niej prac komentowało bieżące wydarzenia, takie jak wybor Baracka Obamy na prezydenta, śmierć Michaela Jacksona, czy koncert Madonny w Polsce.
bilety:
wstęp wolny
Warsztaty Decoupage - chustecznik
27 października 2018 - 12:30
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
9 101sztuka
Spotkanie z Ellą Littwitz i oprowadzanie kuratorskie po wystawie "I wody stały się piołunem"
27 października 2018 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
9 266sztuka
Wystawa Jolanty Kasińskiej pt. ''Między ciszą a dźwiękiem, ceramika unikatowa''
od: 5 września 2018 do: 27 października 2018
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
11 751sztuka
Parasolek nie składamy - performans Brigitty Bödenauer
26 października 2018 - 18:00
Centrum Sztuki WRO
Widok 7 Wrocław
17 224sztuka
Zbigniew Treppa "I believe in..." w Galerii FOTO-GEN
26 października 2018 - 18:00
Galeria FOTO-GEN
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
9 429sztuka
Wolna Pracownia: Warsztaty Artystyczne dla dorosłych
26 października 2018 - 17:00jest więcej terminów
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
10 839sztuka
Impro na Wrocku: Katedra Improwizacji
25 października 2018 - 18:00
Strefa Kultury Studenckiej
u. Hoene-Wrońskiego 10 Wrocław
9 289sztuka
Stand-up na Wrocku: Tomek Nowaczyk & Krzysztof Jahns
25 października 2018 - 20:00
Strefa Kultury Studenckiej
u. Hoene-Wrońskiego 10 Wrocław
9 385sztuka
Joga sztuki #3
25 października 2018 - 19:00
Studio BWA
ul. Ruska 46a Wrocław
17 537sztuka
"Bez Tytułu" - Wernisaż Wystawy Grafiki - Barbara Galla
24 października 2018 - 19:00
Galeria Sztuki i Miejsce Spotkań Ślimak
Pl. Konstytucji 3 Maja 4 , wejście od Dąbrowskiego 37 Wrocław
18 423sztuka
"Zapomniane światło prywatnych dni" Wystawa fotograficznego archiwum Romerów
od: 4 września 2018 do: 21 października 2018
Galeria Dworcowa
Piłsudskiego 105 Wrocław
10 742sztuka
Art Doll. Lalka z Natalią Kondratiuk
21 października 2018 - 09:00
Robótki Stefci
Pionierów 8 Wrocław
20 970sztuka
Robimy ozdoby z masy solnej! - weź udział 20.10.2018
20 października 2018 - 10:00
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
9 189sztuka
„Actor’s Hub” w Instytucie Grotowskiego
20 października 2018 - 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
9 472sztuka
Jak odmawiać
od: 6 września 2018 do: 20 października 2018
galeria SiC! BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
25 361sztuka
Stand Play vol 2. Performans japońskiej grupy OLTA
19 października 2018 - 17:30
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
9 694sztuka
Artefactorium / Anita Sadlej - Stelmach
19 października 2018 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
10 023sztuka