koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzeum w Łowiczu wirtualnie
zmodyfikowano  8 lat temu

Niemcy juz przyszli

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 472 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 19 maja 2006, piątek
    do: 10 czerwca 2006, sobota

Jerzy Kosałka

Wernisaż 19 maja (piątek), godz. 20:00.

Drugą odsłoną cyklu wystaw Tożsamość – czy my wiemy, co robimy? wiemy, co robimy! co robimy... jest prezentacja prac Jerzego Kosałki.

Jerzy Kosałka o swojej twórczości:

"Jedna z technik {medium} jakie stosuję w swojej pracy artystycznej jest makieta. Czterometrowy (z podstawą) obiekt jest makietą (skala 1:35) wrocławskiej Iglicy + scena rodzajowa. Całość jest komentarzem, a raczej głosem w dyskusji o problemie tożsamości Wrocławia.

Kiedy w latach 70-tych, po raz pierwszy wjeżdżałem pociągiem do miasta, zobaczyłem na dużej ścianie przy dworcu, propagandowe "murale" z hasłem: "Piastowski Wrocław Wita". Opowiadano mi, że wcześniej atakowano miasto plakatami: "Wrocław Twoje Miasto, Odra Twoja Rzeka", na których ludność dopisywała: "K.... Twoja Mać".

Oczywiście problem pod hasłem: "Niemcy przyjdą" (w rozwinięciu: zabiorą co swoje, a reszte wykupią), to kwestia nie tylko wrocławska, bo jest lansowana w całej Polsce, może oprócz Krakowa, gdzie była Wanda, co nie chciała Niemca, i się utopiła.

Zwiedzając Wrocław, trafiłem w miejsce, gdzie kiedyś przemawiał Hitler. Hala Stulecia, którą zaprojektował Max Berg jest światowym, zabytkiem. To jedna z pierwszych konstrukcji żelbetonowych o tak ogromnych gabarytach..Obok stoi Iglica (mianowany odgórnie - symbol miasta). Zbudowana została w 1946 r., tylko po to, aby wizualnie zdominować monument Hali (wtedy Ludowej). Takie zadanie dostali organizatorzy Wystawy Ziem Odzyskanych, od pewnego ministra, który wizytując teren pod wystawę zauważył, że największą budowlą na wystawie będzie: "germański garnek". Zadanie wykonano, iglica (wys. 100 m) dwukrotnie przewyższała Halę (wys. 45 m). Na szczycie umieszczono koronę z ośmiu okrągłych luster (śr.3 m), które zostały stącone, w dniu otwarcia przez piorun (zemsta germańskich bogów?). Myślę więc, że dla Niemców jest to szczególne miejsce, i o tym mówi ta praca, i mówi też o tym, że "NIEMCY JUŻ PRZYSZLI", bo to jest prawda, bo przecież sztuka to prawda, co widać..."

Kurator U. Śliz o cyklu wystaw:

*Sposobów na określenie własnej identyfikacji jest wiele, to bodaj najczęstsze pytanie zadawane przez artystów, twórców, których "przymus" poszukiwań, stawiania sobie pytań jest nadrzędna, potrzeba odniesienia się do relacji własnej, pomiędzy otaczającym nas światem a wewnętrznym stanem przeżyć, emocji.

Szukamy wiec na poziomie lirycznym, przemawiamy do podobnych pokładów... dokonujemy analizy, weryfikujemy zmienne, próbujemy określić siebie samych, kochamy kuriozalne sytuacje, ludzi, kolekcjonujemy zdarzenia, grzebiąc we własnych wnętrzach wybieramy z premedytacją, czasem z paradoksalnym humorem, wewnętrzne przystanki.

Choć każdy z nas jest inny, inaczej formułuje artystyczne wnioski, dobierając odpowiednio dobre dla siebie narzędzia, wszyscy sięgamy głębiej do istoty sprawy głupiej powinności, emocje są funkcja naszej interakcji z (nie)rzeczywistością, z (pod)świadomością.

Zahaczając o stare wytarte pytania - czego chcemy, dokąd dążymy, skąd pochodzimy - określamy samych siebie, sobie innym, innym siebie.

Czy poszukujemy prawdy? wolności? piękna? świadomi, nieświadomi? Przekładamy to na arte fakty formułując dla każdego z nas ważne idee, tworzymy substytuty, poszukując, biegnąc do przodu lub pozornie cofając się wstecz.

Jesteśmy w procesie, definiując swój cel.

Brak odpowiedzi i ciągłe zadawanie pytań napędza ten proces, różnicuje

postawy.*

W cyklu wystaw swoje prace prezentować będą:

  • Krzysztof Wałaszek
  • Jurek Kosałka
  • Urszula Śliz
  • Przemek Pintal
  • Renata Bryjanowska
  • Marek Sienkiewicz

Wstep wolny

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ