koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

KONCERT KAMERALNY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 724 wyświetleń od 24 kwietnia 2013

Wrocław » pl. Uniwersytecki 1 » NA MAPIE

  • 11 maja 2013, sobota
    » 18:00

Trio Plus – Trio Solistów Leopoldinum i goście:
Alicja Paleta-Bugaj – fortepian i Krzysztof Jakowicz – skrzypce

Program:
W.A. Mozart – Divertimento Es-dur KV 563
J. Brahms – Kwintet fortepianowy f-moll op. 34a

„Nadal jestem Ci winien osiem dukatów – i choć teraz nie jestem w stanie Ci ich zwrócić, wierzę w Ciebie tak mocno, że ośmielam się prosić Cię o kolejne 100 florenów do przyszłego tygodnia (kiedy zaczną się moje koncerty w Kasynie)" – miał napisać w liście do Michaela Puchberga Wolfgang Amadeus Mozart. Kompozytor zwrócił się do swojego finansowego wybawcy z prośbą o pomoc, gdyż planując latem 1788 roku serię koncertów abonamentowych, które przyniosłyby mu pewien zarobek, wierzył, że niedługo zwróci dług. Jak widać nawet najgenialniejszych twórców nie omijały kłopoty finansowe. Najprawdopodobniej plany te, choć nie doczekały się realizacji, były bezpośrednią przyczyną powstania jego trzech ostatnich symfonii, w tym wspaniałej Symfonii C-dur nr 41, zwanej „Jowiszową”. Wkrótce potem, 27 września, zostało ukończone w Wiedniu Divertimento Es-dur KV 563, które autor zadedykował właśnie Puchbergowi. Jednak na premierę kompozytor zmuszony był czekać prawie rok. Podczas koncertu w Dreźnie na skrzypcach grał Anton Teyber, na wiolonczeli Antonin Kraft, na altówce zaś sam Mozart. Kwintet fortepianowy f-moll op. 34 Johannes Brahms skomponował w latach 1862–64, kiedy to postanowił opuścić rodzinny Hamburg i zamieszkać w Wiedniu. Początkowo utwór napisany został na kwintet smyczkowy z dwiema wiolonczelami. I choć Klara Schumann nie kryła zachwytu („Grałam go wiele razy i serce mam nim wypełnione”), pewne zastrzeżenia co do brzmienia dzieła wyraził przyjaciel artysty – skrzypek Joseph Joachim. W rezultacie Brahms przekształcił kwintet w sonatę na dwa fortepiany. Jednak dość chłodne przyjęcie kompozycji przez publiczność zmusiło twórcę do kolejnych zmian. Ostatecznie utwór został przeznaczony na kwartet smyczkowy wraz z fortepianem i w tej wersji do dziś wzbudza zachwyt melomanów i krytyków. Podczas koncertu w Filharmonii Wrocławskiej do Tria Solistów Leopoldinum – Christiana Danowicza, Michała Mickera i Marcina Misiaka – dołączą wybitni muzycy gościnni – pianistka Alicja Paleta-Bugaj i skrzypek Krzysztof Jakowicz.

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ