Wernisaż wystawy „No Water on the Other Edge”, Luis Plácido Costa i Andreia Santana
- 26 czerwca 2013, środa» 18
W ramach tegorocznej edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL portugalski duet (Luís Plácido Costa i Andreia Santana) przygotuje dwie instalacje site specific, będące dla siebie wzajemnym uzupełnieniem i kontynuacją jednej myśli. Jedna z prac („Borda d’Agua/ Water’s Edge”) powstanie w ścisłym obszarze Przeglądu, w sąsiedztwie Placu Polskiego. Druga („No Water on the Other Edge”) – w galerii Mieszkanie Gepperta. W swej twórczości Luís Plácido Costa i Andreia Santana, bazując na zastanych materiałach lub dodając nowe, dokonują przekształceń otoczenia na różną skalę, zaburzając znany zwiedzającemu porządek i wprowadzając poczucie dezorientacji. Wytwarzają tym samym nową przestrzeń, poddając reinterpretacji pojęcie „miejsca”, konstruując “nowe miejsce” w jego obszarze. Obydwie prace przygotowywane dla SURVIVALu dotyczyć będą tematu warstw (rozumianych dosłownie – jako konstrukcji podtrzymującej, jak i filozoficznie – jako bazy dla wszelkiej ludzkiej działalności i ludzkiej egzystencji), a także procesu ich odsłaniania, nakładania się na siebie czy przemieszczania. Obydwie prace dotyczą też tematu materii – jej przekształceń i przesunięć pomiędzy rożnymi warstwami, zarówno poprzez działanie natury (a więc np. na skutek działania wody, poprzez wypłukiwanie, wymywanie) jak i poprzez działalność ludzką. O ile praca przygotowywana w otwartej przestrzeni Bulwaru X. Dunikowskiego bazuje na naturalnych, zastanych w danym miejscu materiałach, zaburzając ich pierwotne ułożenie, o tyle instalacja w Mieszkaniu Gepperta wykorzystuje materiały obce dla danego miejsca. Artyści dokonują w tym wypadku przemieszczenia materii, nie w obrębie jednej warstwy, ale pomiędzy dwoma odległymi poziomami – pomiędzy światem natury a przestrzenią ludzkiej działalności – architektury. Artyści działają, można powiedzieć, dwutorowo. Z jednej strony, nadają formę architektonicznej konstrukcji naturalnej materii w obszarze bulwaru. Z drugiej – w obrębie architektury (w pomieszczeniu galerii) wprowadzają naturalny element (ziemia i trawa), sugerując zbliżenie ku naturze, ku naturalnemu podłożu. Ponadto instalacja w Mieszkaniu Gepperta bazuje na kontraście między naturalnym surowcem a jego syntetycznych odpowiednikiem (sztuczny trawnik). Realizacja w Mieszkaniu Gepperta jest też kontynuacją cyklu pt.“Widzialne/Niewidzialne”. Mimo, że obydwie prace znajdują się w znacznym oddaleniu, są jednak wynikiem jednej idei, której pojęcie jest możliwe dzięki zobaczeniu, a raczej doświadczeniu obydwu instalacji. A zatem uzyskanie całościowego obrazu instalacji jest możliwe tylko dzięki przemieszczeniu się odbiorcy z Bulwaru do galerii Mieszkanie Gepperta.
Po wernisażu, o godzinie 19, odbędzie się wykład pt.„Zobacz! Gramatyka widzialności w strategiach kuratorskich” Katarzyny K. Górskiej w ramach DYSKU Gepperta. https://www.facebook.com/events/536487403076990/ Zapraszamy!
Miejsce: galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2 Wystawa otwarta: 26.06 – 5.07.2013, wtorki, czwartki i piątki od 16:00 do 19:00 http://www.mieszkaniegepperta.pl/
As part of this year’s edition of the SURVIVAL Art Review, the Portuguese duo Luís Plácido Costa and Andreia Santana will prepare two site specific installations which will develop the same idea and complement each other. One of them (‘Borda d’Agua/ Water’s Edge’) will be created within the area of the Review, while the other (‘No Water on the Other Edge’) – at the Mieszkanie Gepperta gallery.
In their practice, Luís Plácido Costa and Andreia Santana use existing materials or add new ones to transform the surroundings at various scales in order to distort the well-known order and introduce a feeling of disorientation. Thus they create a new space, reinterpreting the notion of a ‘place’ and constructing a ‘new place’ within it.
Both works prepared for SURVIVAL will touch upon the concept of layers (understood literally – as a supporting construction, and philosophically – as a basis of all human activity and existence) and the process of revealing them, overlapping and relocating. They also refer to the subject of matter – its transformations and shifts between different layers caused by nature (e.g. as an effect of scouring, hollowing out by water) as well as by human activity.
While the work prepared in the open space of Xawery Dunikowski Boulevard is based on the distortion of the original arrangement of materials which exist there naturally, the installation at Mieszkanie Gepperta makes use of materials which are alien to that place. In the latter case, the artists will move matter, although not within one layer but between different levels, belonging to the world of nature or being within the scope of human activity – architecture. One might say that the artists adopt a two-prong approach. On the one hand, they shape natural matter near the Boulevard into an architectural form; on the other – they introduce a natural element (soil and grass) inside the architecture of the gallery space, which suggests coming closer to nature, to the natural substrate. Moreover, the installation at Mieszkanie Gepperta is based on the contrast between a natural material and its synthetic equivalent (artificial grass).
The work shown at Mieszkanie Gepperta is a continuation of the ‘Visible/Invisible’ subject. Although the two works are physically remote, they stem from one idea which is fully understandable only after seeing, or experiencing, both installations. Thus the work as a whole remains invisible – the complete picture of the installation is revealed when the recipient moves from the Boulevard to the Mieszkanie Gepperta gallery.
Wystawa SIŁA KOBIET / finisaż 9.03.2018
9 marca 2018 - 17:30
FAMA Centrum Biblioteczno-Kulturalne
ul. Bolesława Krzywoustego 286 Wrocław
17 314sztuka
Kobieta plastyk, czegóż się można od życia spodziewać? Od Angeliki Kauffmann do Zofii Stryjeńskiej
8 marca 2018 - 17:00
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
ul. Szewska 37 Wrocław
14 508sztuka
Dzień kobiet. Rozmowa przy zdjęciach z Katarzyną Ramocką
8 marca 2018 - 18:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
14 903sztuka
Kobieta plastyk czegóż się może od życia spodziewać?
8 marca 2018 - 17:00
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
ul. Szewska 37 Wrocław
14 922sztuka
Stand-up na Wrocku: Damian Skóra & Bartosz Zalewski & Piotr Popek
8 marca 2018 - 20:00
Strefa Kultury Studenckiej
u. Hoene-Wrońskiego 10 Wrocław
14 898sztuka
Kobieta w fotografii XIX i XX wieku
8 marca 2018 - 09:00
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
16 522sztuka
Malarstwo Ilona Stefańska
8 marca 2018 - 16:00
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
19 501sztuka
Antoni Karwowski OTCHŁAŃ
6 marca 2018 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
16 561sztuka
Artur Zdanewicz – Fotografie
6 marca 2018 - 18:00
Otwarte Pracownie Plastyczne - Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta
Ruska 46a/413,414 Wrocław
13 464sztuka
"Siła przypadku" monotypia
5 marca 2018 - 17:00
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
17 022sztuka
Lalki Motanki
2 marca 2018 - 17:00
Fundacja Jak Malowana
Rejtana 3 Wrocław
29 711sztuka
Samuel Alty
1 marca 2018 - 20:00
Klub Literacki Proza
Przejście Garncarskie 2 Wrocław
17 371sztuka
Beata Rojek WREDNA MAŁPA LOSU
od: 6 lutego 2018 do: 28 lutego 2018
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
21 923sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 lutego 2018 do: 28 lutego 2018
Resteuracja "Plastyczna" -Instytut Informatyki - Pomiędzy mostami Grunwaldzkim a Pokoju .
Fryderyka Joliot-Curie 15 Wrocław
13 753sztuka
Grupa Babie Lato - finisaż wystawy tkanin nagrodzonych i wyróżnionych
28 lutego 2018 - 18:00
Otwarte Pracownie Plastyczne - Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta
Ruska 46a/413,414 Wrocław
14 874sztuka
Jarosław Kozłowski CONTINUUM XL performans ZNACZENIA I BEZ-ZNACZENIA XXX spotkanie autorskie z cyklu „Szczyt formy”
27 lutego 2018 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
16 644sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Amira Yatziva i Guya Slabbincka "Standby Painter"
25 lutego 2018 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
17 168sztuka