INFORMACJA:
"Kolekcja" - wystawa obrazów Mateusza Budzyńskiego
Plakat
- od: 24 października 2015, sobotado: 12 listopada 2015, czwartek
Prezentowana ekspozycja obejmuje obrazy olejne autorstwa Mateusza Budzyńskiego powstałe w okresie ostatniej dekady. Przedstawiane na wystawie prace stanowią cykl, których treść odnosi się do fascynacji Artysty osiągnięciami konstruktywistów XX wieku. Już od czasów studiów na wrocławskiej ASP szczególnie silny wpływ na jego malarstwo miała myśl konstruktywistyczna, która jak przyznaje do dnia dzisiejszego ma bezpośrednie przełożenie na jego twórczość i poszukiwania artystyczne. Inspiracja osiągnięciami m.in. Aleksandra Rodczenki, czy Kazimierza Malewicza widoczna jest w formie obrazowania jaką przyjął Artysta. Technika wykonania (obrazy olejne) oraz zainteresowania malarskie, których wyraz znajdujemy na płótnach, sprawiają, że prezentowane prace stanowią spójne zestawienie dzieł malarskich. Jest to zbiór obrazów (kolekcja), które możemy w czytelny sposób wyróżnić z pozostałej twórczości Artysty. Prace objęte wystawą to fragment projektu realizowanego od okresu studiów, (najstarsze tutaj prezentowane pochodzą z 2005 roku) a ich wybór stanowi autoteliczną wartość artystyczną. Zgodnie z rozwijanymi przez Artystę założeniami, możemy przyjrzeć się zgeometryzowanym kompozycjom (w wielu przypadkach bliskim dziełom purystów i kubistów – Głowa IV). Z kolei z twórczej fascynacji suprematyzmem Malewicza czy rosyjskim konstruktywizmem, a także własnymi przemyśleniami i eksperymentami, zrodziło się, trwa do dnia dzisiejszego i ewoluuje - dążenie Artysty do poszukiwania najwłaściwszej formy obrazowania. Dlatego Budzyński nie zamierza zamykać prezentowanego na naszej wystawie cyklu. Stale nad nim pracuje, rozwija i udoskonala. I tak przedmiotem eksperymentów i podejmowanych działań malarskich są m.in. zestawienia monumentalnych, białych lub jasnych płaszczyzn imitujących nieistniejące ściany i architektoniczne konstrukcje z postaciami (The Independent, Zaproś mnie, Labirynt). Figury malowane są w równie posągowy sposób. Wyglądają jak gipsowe modele (Niezależny (Głowy I)). Tym samym ukazanie postaci frontalnie przy oszczędnym operowaniu formą jest najbardziej bezpośrednim sposobem komunikacji z widzem. Takie zestawienia są właśnie sposobem na syntezę inspirujących Artystę nurtów. Jak sam przyznaje praca nad poszukiwaniem najwłaściwszej formy obrazowania trwa nieustająco. Widoczne jest tu także zainteresowanie Artysty przejawami nowoczesnej cywilizacji, definiowanej przez doświadczenie życia być może w wielkim mieście. Zderzenie jednostki, jej samoświadomości z wszechogarniającym industrialnym otoczeniem. Wydaje się, że podejście Artysty do budowania obrazu jest jednoznaczne – następuje „konstruowanie” z określonych elementów. Widoczne jest stosowanie prostych form geometrycznych. Z drugiej strony oparte na dynamicznej relacji linii wertykalnych, diagonalnych i horyzontalnych podkreśla i definiuje konsekwentny format kompozycyjny. Elementy geometryczne nie pełnią roli dekoracyjnej, ale ich obecność podkreśla funkcję przestrzeni i osadzonej w nim postaci lub przedmiotu. Prezentowane dzieła utrzymane są właściwie w tej samej tonacji kolorystycznej. Szarobrunatne barwy w zderzeniu z głęboką czernią lub kontrastową bielą, podkreślają odrębność poszczególnych elementów każdego z przedstawień. Z kolei zastosowane w obrazach zasady perspektywy, dają iluzję otwierającej się dali.
Fragmentem wystawy Kolekcja Artysta wydaje się, że koresponduje także z twórczością Andrzeja Wróblewskiego (Wahanie) - ale i rozwija w kontekście własnych doświadczeń i przemyśleń podążając własnym torem w poszukiwaniu najwłaściwszej formy. Przykładem jest praca Olśnienie, która nawiązując do Rozstrzelania Wróblewskiego tak naprawdę została zainspirowana snem. Naszkicowana pośpiesznie w nocy stała się tematem nowego obrazu zaraz po przebudzeniu. Niemniej to nie treść przedstawienia była celem. To forma i kompozycja stanowi klucz. Naga postać z opaską, źródło mocnego światła i w konsekwencji cień na ścianie, jest jedynie pretekstem do potraktowania płótna (powierzchni obrazu) jako przestrzeni, w której Artysta stara się rozstrzygać problemy malarskie. Tematyka, kompozycje i motywy, a także dobór środków, są bezpośrednim nawiązaniem do jego zainteresowań. Elementem łączącym prace jest geometryzacja form, uproszczenie i schematyzacja. Tym samym mamy do czynienia zarówno z malarstwem przedstawiającym, jak i abstrakcyjnym.
Mateusz Budzyński wspomina: „W pracowni Stanisława Kortyki wszyscy odebraliśmy taką szkołę, że warstwa treściowa obrazu ma drugorzędne znaczenie. Profesor odwodził od przedstawień literackich, największy nacisk kładąc na formę i kompozycję. Dlatego zawsze ta treść obrazu nie jest dla mnie istotna, a postaci są jedynie pretekstem do zrównoważenia kształtów prostokątnych i geometrycznych kształtami kulistymi. Poważniej jednak- interesuje mnie przedstawianie człowieka skonfrontowanego z tymi geometrycznymi przestrzeniami czy ścianami. Chcę stawiać go w takiej przestrzeni, żeby przypominała przestrzeń sceny teatralnej, studia filmowego. To są zaimprowizowane tekturowe ściany nieistniejących pomieszczeń i te postaci ludzkie są tam trochę w sztucznej sytuacji, nieco skonsternowane i nawet za duże w stosunku do tych pomieszczeń.” Według zasad konstruktywizmu sztuka powinna przemawiać formą prostą i logiczną, a artysta ma operować środkami na tyle uniwersalnymi, aby jego dzieło było czytelne dla jak najszerszego grona odbiorców. I taka jest właśnie prezentowana twórczość Mateusza Budzyńskiego.
Wystawą obrazów - Klub Muzyczny HECA oraz Galeria KAPRYSY - rozpoczynają cykl wydarzeń artystycznych mających na celu oswojenie sztuki prezentowanej zazwyczaj we wnętrzach galeryjno-muzealnych, z przestrzenią, której charakter pozwoli wybrzmieć wypowiedzi artystycznej, w sposób adekwatny do otoczenia w jakim funkcjonuje nowoczesne społeczeństwo. Umiejscowienie sztuki w klubie - nie jest nowością, ale każde z tego typu wydarzeń, udowadnia sens poszukiwań obszarów, w której wizja jedności sztuki i życia społecznego jest symbiotyczna. Kurator wystawy: Joanna Brzozowska
Mateusz Budzyński (ur. 1974 we Wrocławiu) Absolwent Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom w pracowni profesora Stanisława Kortyki w 2000 roku. Uczy malarstwa i rysunku w ASPP Abrys we Wrocławiu. Brał udział w siedmiu wystawach indywidualnych i kilkunastu wystawach zbiorowych w Polsce i zagranicą. Wybrane wystawy indywidualne: Galeria Entropia, Wrocław, 1999; Galeria Sztuki w Sopocie, 2004; Brzydkie Obrazy, Galeria Kościelak, Galeria Robotnicza, Wrocław, 2011; To nie jest anioł, Galeria Sztuki i Designu KAPRYSY, Wrocław, 2015.
FESTIWAL WROCEK. ODCINEK 8 - ŻYCIE TWORZY ŻARTY
6 września 2016 - 20:00
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
20 614sztuka
PRACOWNIA SZKŁA ARTYSTYCZNEGO ZAPRASZA NA WARSZTATY
od: 5 września 2016 do: 20 czerwca 2017 jest więcej terminów
Pracownia Szkła Artystycznegp
ul. Składowa 2/4 Wrocław
67 973sztuka
Warsztaty plastyczne dla seniorów Seniorada
5 września 2016 - 11:00
W tonacji serca
ul. Ptasia 32 Wrocław
40 875sztuka
Wystawa: Krzysiek Orłowski. Jestem stąd
od: 15 lipca 2016 do: 5 września 2016
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
28 885sztuka
5. urodziny Muzeum Współczesnego Wrocław
od: 2 września 2016 do: 4 września 2016
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
18 004sztuka
Ciałowicz. Projektant z Wrocławia
od: 22 lipca 2016 do: 4 września 2016
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
26 452sztuka
Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy
od: 23 czerwca 2016 do: 4 września 2016
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
34 094sztuka
Patchwork. Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak
od: 17 czerwca 2016 do: 4 września 2016
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
34 326sztuka
Po.rozumienie
3 września 2016 - 18:00jest więcej terminów
Galeria ArtBrut
Ruska 46A Wrocławjest więcej miejsc
17 441sztuka
Dni otwarte MDK-Krzyki
od: 29 sierpnia 2016 do: 1 września 2016
MDK Wrocław Krzyki
Powstańców Śląskich 190 Wrocław
31 922sztuka
Ekspozycja wystawy fotograficznej "Szkoccy Żydzi" w MYKWIE Synagogi Pod Białym Bocianem
od: 31 lipca 2016 do: 31 sierpnia 2016
Synagoga pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica, 7 Wrocław
26 367sztuka
surrealizm-aksamitny
od: 1 sierpnia 2016 do: 31 sierpnia 2016
Galeria Marlo
Zakładowa 2/4 Wrocław
28 396sztuka
Marc Chagall i malarze europejskiej awangardy
od: 1 lipca 2016 do: 31 sierpnia 2016
Muzeum Miejskie Wrocławia, Pałac Królewski
ul. Kazimierza Wielkiego 35 Wrocław
35 671sztuka
Europa od kuchni
od: 3 czerwca 2016 do: 31 sierpnia 2016
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Z. Krasińskiego 1 Wrocław
37 932sztuka
Eksploruję ślepą ulicę - wystawa Maxa Syrona
od: 4 sierpnia 2016 do: 30 sierpnia 2016
Galeria Szkła i Ceramiki BWA
pl. Kościuszki 11 Wrocław
25 101sztuka
Malarstwo i Rzeżba
od: 2 sierpnia 2016 do: 30 sierpnia 2016
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
27 157sztuka
Socjolog w muzeum. Vol. 4. Stosunki pracy
28 sierpnia 2016 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
19 975sztuka