koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  6 lat temu  »

Macedonia i Kosowo - Wrocławskie Spotkania Podróżników

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 471 wyświetleń od 13 września 2018
  • 16 września 2018, niedziela
    » 18:00

Zapraszamy na kolejny pokaz zdjęć w ramach Wrocławskich Spotkań Podróżników. Spotkanie odbędzie się w niedzielę, 16.09.2018, o godzinie 18.00, w Pubie Wędrówki, ul. Podwale 37/38, O tym co na nim zobaczymy piszą nasi prelegenci - Monika Tomaszewska i Marek Tomaszewski Zapraszamy do wspólnej podróży po Bałkanach. Prawie 2,5 roku temu, w okolicach majowego weekendu ruszyliśmy ponownie odwiedziliśmy Bałkany. Tym razem naszą uwagę przyciągnęły dwa mniej znane państwa – Macedonia i Kosowo. W tym pierwszym spędziliśmy kilka dni, to drugie odwiedziliśmy podczas bardzo krótkiej wycieczki z Skopje. Macedonia – biedna, zmagająca się z niejasną tożsamością i konfliktami etnicznymi okazała się być fascynującym krajem, łatwym do podróżowania i pełnym przyjaznych ludzi. Zobaczyliśmy chaotycznie zabudowane Skopje z jego przedziwną zabudową – dawne tureckie dzielnice o orientalnym sznycie, modernistyczne budynki z lat sześćdziesiątych i najbardziej odleciany aspekt miasta – pseudoklasycystyczne centrum (wyglądające jak dekoracja filmowa) z setkami pomników. Pomników każdej znaczącej postaci (np. Św. Pawła z Tarsu czy Aleksandra Wielkiego, itd.), która kiedykolwiek była w Macedonii (lub zbliżyła się do tej granic) i w tenże sposób została uznana za rodowitego Macedończyka 😊 Oczywiście Macedonia ma znacznie więcej do zaproponowania – to prawdziwe muzeum sztuki bizantyjskiej z dziesiątkami cerki pokrytych średniowiecznymi freskami (w tym tymi w Cerkwi Św. Pantelejmona w Nerezi uważanymi za najwspanialsze dzieła XII wiecznego europejskiego malarstwa). Poza tym zobaczymy piękne, dzikie góry, kaniony, stare bałkańskie miasteczka i niezwykłe, neolityczne obserwatorium astronomiczne w Kokino. O Kosowie mówi się, że pod żadnym pozorem nie należy się tam dać upić bo można rano obudzić się bez nerki – to ponoć europejskie centrum nielegalnego handlu narządami. Nasze obserwacje jakoś tego nie potwierdziły – co nie zmienia faktu, że dostrzeżone niektóre aspekty kosowarskiego życia społeczno-ekonomicznego budzą niejakie zdumienie 😊 Ale o tym więcej na pokazie. A ponieważ do Macedonii pojechaliśmy samochodem to zobaczymy też kilka fajnych miejsc w Serbii, Bułgarii i na Węgrzech – fantastyczną secesyjną architekturę Suboticy i Kecsktemetu, przełomy Dunaju, Madurę czyli jedną z największych jaskiń Europy i zawsze piękny Budapeszt. Zapraszamy.

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony