koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

Splendor fenestrarum

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 347 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 15 maja 2006, poniedziałek
    do: 5 czerwca 2006, poniedziałek

Beata Stankiewicz-Szczerbik

pracownia Witraże-Oleszczuk

Wystawa poświęcona projektowi witraży Beaty Stankiewicz-Szczerbik oraz wzorcowej konserwacji okien (wykonanej przez pracownię Witraże-Oleszczuk) w kościele pw. Św. Macieja we Wrocławiu.

Dawny szpitalno-klasztorny kościół pw. św. Macieja od 1253 r. należący do Krzyżowców z Czerwoną Gwiazdą, w swym obecnym kształcie wznoszony był od XIV do XVI wieku.

Ten niewielki, gotycki kościółek przytulony do okazałego barokowego gmachu dawnego klasztoru, obecnie siedziby Ossolineum, to ważny wrocławski zabytek, m.in. miejsce pochówku słynnego śląskiego poety i mistyka Johanna Schefflera zwanego Angelus Silesius.

Obecnie jego stosunkowo skromnie wyposażone wnętrze ma szansę zalśnić nowym blaskiem odrestaurowanych i wypełnionych witrażami gotyckich okien. Realizacja tego ambitnego zamierzenia rozpisana jest na autorkę projektów witraży – wrocławską artystkę Beatę Stankiewicz-Szczerbik, której twórczość prezentowana już była w Muzeum Architektury w 2003 roku, oraz pracownię Witraże – Oleszczuk, którą kieruje Sławomir Oleszczuk, konserwator i witrażysta.

Zabytkowe maswerki ostrołucznych okien doczekają się wreszcie kompleksowej rewaloryzacji, a dzięki planowanym witrażom autorstwa Beaty Stankiewicz- Szczerbik kościół zyska również niepowtarzalny wystrój. Sama autorka określa swój projekt mianem hołdu dla gotyku. Artystka posługuje się zwięzłym i czytelnym językiem wypowiedzi artystycznej, przy czym nie stroni wcale od dekoracyjności drobiazgowo opracowanego detalu. Oglądając te projekty odnosi się wrażenie, że najważniejszym środkiem wyrazu jest szkło samo w sobie, jego materia i właściwości, które pozwalają tak operować światłem, jego intensywnością i blaskiem.

Powierzenie realizacji tych witraży pracowni Witraże – Oleszczuk, która również objęła nadzorem konserwatorskim całość prac wykonywanych przy restauracji okien kościoła, daje gwarancję, że powstaną dzieła znakomite również pod względem technologicznym. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że to ze wszech miar interesujące przedsięwzięcie doczeka się rychłej realizacji.

Kurator wystawy: Beata Tomaszewska

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ