koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

MIASTO. Z WIDOKIEM NA WROCŁAWSKĄ ARCHITEKTURĘ

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 678 wyświetleń od 10 września 2021
  • 18 września 2021, sobota
    » 19:00

Zapraszamy serdecznie na wernisaż wystawy Jana Jerzmańskiego - laureata konkursu na plakat artystyczny (P)Arty Hard vol.2. Uroczyste otwarcie wystawy odbędzie się 18 września 2021 r. o godz. 19.00 w galerii Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin przy ul. Dubois 33-35a.

Motywem przewodnim wystawy jest plakat architektoniczny rzetelnie odzwierciedlający wrocławskie obiekty z okresów historycznych. Wrocław to pod względem architektury i urbanistyki bardzo ciekawe miejsce, niezwykle bogate źródło inspiracji. Temat miasta podsunęło samo życie. Autor urodził się i mieszka we Wrocławiu. Gdyby nie to, co oglądał zza szyb tramwaju z pewnością nie pomyślałby o studiowaniu architektury, a w dalszej perspektywie o rysowaniu i utrwalaniu krajobrazu kulturowego rodzinnego miasta.

Cykl plakatów architektonicznych składa się z dwóch serii. Pierwsza z nich (z lat 2014-19) to ujęcia budynków z lotu ptaka zgodne z teorią wieloświatów (multiverse theory) amerykańskiego fizyka Hugh Everetta. Idea ta zakłada, by odszukać taki punkt odniesienia, z którego widać jak różne światy nakładają się na siebie. Artysta odnajduje takie punkty i je rysuje - od pełnych rekonstrukcji historycznych poprzez budowle już nieistniejące łączone ze stanem obecnym, po widoki współczesne miejsc, których świetność należy już do przeszłości.

Druga seria (tworzona od 2019 r.) to ilustracje, perspektywy i plakaty architektoniczne pokazujące te same, co poprzednio obiekty, a także obrysowane zdjęcia innych wrocławskich budynków. Wśród nich znalazły się plakaty stylizowane na obrazki z epoki, w jakich te obiekty powstały. Widać tu archaizujące ornamenty i naśladownictwo w zakresie typografii historycznej.

Okres międzywojenny, na którym autor się koncentruje, we Wrocławiu pozostawił liczne realizacje architektoniczne na światowym poziomie. Nie istniała wówczas popkultura i ten dzisiejszy zbytek polegający na nieskończonym przetwarzaniu dóbr kultury. Po przegranej Wielkiej Wojnie w Niemczech bywało po prostu biednie, a już zwłaszcza na Wschodzie, w takim Breslau. To, co artysta robi w tych plakatach to rekonstrukcja nieistniejącej historii (prawda od fikcji różni się tym, że ta druga musi być logiczna) i cieszenie się tymi budynkami tak, jakby stały w Nowym Jorku i były obiektem zainteresowania lokalnych artystów, w tym plakacistów. Przedwojenny Nowy Jork został bardzo pięknie narysowany, sfilmowany, opowiedziany. Jest nawet jego komiksowa wariacja w formie Gotham City. Taką alternatywną kulturę chciał artysta zaszczepić na swoim podwórku.

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ