Czerwonych korali czar
- od: 24 czerwca 2006, sobotado: 30 września 2006, sobota
Czerwonych korali czar
wystawa
Wernisaż: 23 czerwca 2006 r., o godz. 18.00
W odświętnym polskim stroju ludowym ważną rolę spełniała biżuteria podkreślająca bogactwo takiego ubioru i jego uroczysty charakter. Nie bez znaczenia były także inne dodatki, widoczne zwłaszcza w strojach obrzędowych. Ilość i jakość tych dodatkowych elementów stroju uzależniona była jednak od zamożności chłopskiej rodziny, często tylko najbogatsi mogli sobie pozwolić na ozdoby wykonane z szlachetnych kruszców i kamieni.
Głównym tworzywem metalowych elementów biżuterii ludowej był bakfon (alpaka) - stop miedzi, cynku i niklu, wynaleziony przez Chińczyków i sprowadzony do Europy w I połowie XVIII w. Metal ten jest twardszy od srebra, trudniejszy w obróbce, ale dużo tańszy. Jednak złotnicy, dbający o wysoki poziom swoich wyrobów, nie zawsze chętnie przyjmowali zamówienia na bakfonowe przedmioty, gdyż wiązało się to z prymitywniejszą techniką ich wykonania, a jednocześnie przynosiło mniejszy dochód z wynikający z obróbki nieszlachetnego materiału. Niektóre ozdoby wykonywano także ze srebra (krzyże do korali, spinki góralskie, biżuteria cieszyńska), mosiądzu (stop cynku i miedzi), sporadycznie ze złota, a drobne elementy z miedzianego drucika lub cyny.
Jednym z najbardziej popularnych tworzyw w biżuterii ludowej byl koral.
Do upowszechnienia zwyczaju noszenia korali przyczyniła się wiara w ich
magiczną moc. Koral szlachetny (z kamiennych szkieletów naturalnych
koralowców) w barwie od jasnoróżowej do ciemnoczerwonej, sprowadzano
głównie z Włoch i Francji. Ponieważ popyt na ten modny surowiec wzrastał,
a wraz z nim cena, wkrótce pojawiły się jego imitacje, często doskonałe.
Przykładem takiego naśladownictwa szlachetnego tworzywa przy użyciu taniego
materiału zastępczego może być sztuczny koral zwany chlebowym
, gdyż wyrabiano go z gnieciucha chlebowego, zaprawionego barwnikiem ciemnocynobrowo-
karminowym. Korali używano głównie do wyrobu naszyjników, ale także oczek
do pierścionków, kolczyków i krzyżyków.
Naszyjniki złożone były z kilku sznurów. Na nitki różnej długości nizano pojedyncze korale, toczone w formie spłaszczonych kul lub wałeczków, od najmniejszych po bokach do największego pośrodku. Ten najbardziej okazały często okuwany był srebrną lub mosiężną blaszką. Jakość i liczba sznurów korali świadczyła o zamożności i pozycji społecznej kobiety; ich cena niekiedy równała się cenie krowy. Ze względu na tak dużą wartość były one pieczołowicie przechowywane w skrzyniach, skąd wydobywano je tylko na wyjątkowe okazje i przekazywane z pokolenia na pokolenie, często jako wiano panny młodej. Zdarzało się, że uboższe dziewczęta musiały pójść na służbę lub wyjechać na roboty sezonowe, specjalnie po to, aby zarobić na kupno korali, które potem stanowiły element ich wyprawy ślubnej.
Bursztyn był surowcem wykorzystywanym w ludowej biżuterii głównie na Kaszubach, Kurpiach i Mazurach (co wiązało się z jego występowaniem na terenach Polski północnej), ale wykonane z niego ozdoby ceniono również w innych regionach, dokąd docierały one często za pośrednictwem flisaków. Dotyczy to zwłaszcza naszyjników bursztynowych, które np. w Łowickiem kobiety chętnie wkładały do pasiaków o kolorystyce pomarańczowej. Z bursztynu (oprócz naszyjników z toczonych na okrągło, albo szlifowanych koralików) wykonywano także różańce, krzyżyki, kolczyki, spinki do włosów i do koszul, guziki do gorsetów, cybuchy do fajek.
Naszyjniki w biżuterii ludowej wykonywano także z innych surowców, takich jak: szkło, metal czy materiał sztuczny imitujący naturalny koral lub perły. Często ozdoby te, tańsze od prawdziwych korali i bursztynów, uboższe kobiety kupowały na jarmarkach i odpustach.
W Polsce pd.-wsch. wyrób biżuterii ludowej skupiał się przede wszystkim w 3 miejscach: na Podhalu, w Cieszynie i w Krakowie. W każdym z tych ośrodków powstawał odrębny typ zarówno pod względem technicznym, jak i zdobniczym. Najwięcej ludowego charakteru posiadają góralskie spinki i sprzączki, które wytwarzano na Podhalu przez wycinanie z blachy mosiężnej lub bakfonowej. Zdobione były techniką wygniatania wybrzuszeń, rytowania, wybijania i wycinania ornamentu liniowego. Forma spinek wskazuje na ich historyczne powiązania z fibulami gockimi z epoki wędrówek ludów w V-VII w.
Biżuteria cieszyńska i krakowska ma natomiast charakter ludowy głównie w sposobie jej zastosowania. Jest ona przykładem społecznej degradacji, kiedy to, jako element stroju ludowego, została przejęta na przełomie XVIII i XIX w. ze strojów szlacheckich i mieszczańskich, zmieniając tylko nieco formę. Do zespołu składającego się na biżuterię cieszyńską należą: tzw. hoczki (zapinki do gorsetu), napierśnik, pas oraz broszka. Wszystkie te elementy wykonywano ze srebra, często złoconego, dlatego na tak cenne akcesoria mogli pozwolić sobie tylko najbogatsi – w okresie międzywojennym wartość takiego kompletu wynosiła około 10 sztuk bydła. Z tego względu też biżuteria ta gromadzona była latami i przekazywana w spadku. Krakowscy złotnicy wykonywali głównie pierścionki (kobiece z jednym koralem otoczonym drobnymi granacikami i męskie z 3 koralami), zapinki do koszul w formie guzów z koralami oraz krzyże (z 5 koralami), jako zawieszki do naszyjników.
Omówione wyżej elementy biżuterii były uzupełnieniem głównie stroju kobiecego (choć mężczyźni również niekiedy nosili kolczyki lub pierścionki). W męskim stroju ludowym natomiast często spotykamy różnego rodzaju zdobione dodatki, takie jak: laski, fajki, woreczki na tytoń, tabakierki, pistolety i prochownice, torby, siekierki i noże.
Rekwizyty obrzędowe stanowią osobną grupę dodatków do odświętnych strojów ludowych. Dzięki nim podkreślano jeszcze bardziej uroczysty charakter tych strojów oraz rozróżniano funkcję, jaką dana osoba pełniła w określonym obrzędzie. Do najbardziej charakterystycznych należą akcesoria związane z weselem. Miały one wyróżnić wśród reszty uczestników przede wszystkim parę młodą, ich drużbów oraz starostów. Do takich rekwizytów należą przede wszystkim różnego rodzaju wianki i czółka - noszone przez pannę młodą i druhny, bukiety - przytwierdzane do nakrycia głowy pana młodego i drużbów, albo inne noszone przez nich przy piersi, a także rozmaite siekierki, laski, baty i rózgi drużbów.
Wyniki IX edycji konkursu „Namaluj mi historię”
od: 10 sierpnia 2021 do: 15 września 2021
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
14 762sztuka
Fotografia dla seniorów - grupa początkująca
15 września 2021 - 13:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
15 089sztuka
Konkurs na wydanie naukowej monografii historycznej
od: 9 sierpnia 2021 do: 15 września 2021
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
16 962sztuka
Galeria "Małgosia" zaprasza
od: 16 sierpnia 2021 do: 13 września 2021
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
17 511sztuka
Nagi nerw. Studio Mistrzyni: Rajkowska
od: 28 maja 2021 do: 12 września 2021
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
27 249sztuka
Zajęcia twórcze dla rodziców i dzieci - malowanie ceramiki II GRUPA
11 września 2021 - 12:00
Stara Piekarnia
Krzywoustego 310a Wrocław-Psie Pole, Wroclaw Wrocław
20 839sztuka
OPopatrz, popatrz! | Cykl działań dla dzieci, młodzieży i rodzin
11 września 2021 - 18:00jest więcej terminów
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
30 701sztuka
Ani słowa więcej – wystawa prac Magdaleny Stachowiak
od: 9 września 2021 do: 25 września 2021 jest więcej terminów
Domek Miedziorytnika
Świętego Mikołaja 1 Wrocław
18 432sztuka
Konkurs na projekt muralu
8 września 2021 - 23:59
Firlej - Ośrodek Działań Artystycznych
Grabiszyńska 56 Wrocław
8 035sztuka
Relaksacje przez sztukę dla seniorów
7 września 2021 - 11:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
24 298sztuka
OP_Young | Lewandowska, Tofan, Marcjasz - prezentacja prac Laureatek
od: 23 sierpnia 2021 do: 6 września 2021
Galeria Szewska Pasja
ul. Szewska m. Nożowniczą i Kotlarską Wrocław
12 721sztuka
Trzecia wielka wrażliwość | panel na 17. Międzynarodowym Festiwalu Opowiadania
4 września 2021 - 16:00
SIC! BWA Wrocław
plac Kościuszki 9 Wrocław
12 191sztuka
Luksferyzm art
od: 1 sierpnia 2021 do: 31 sierpnia 2021
Galeria Witryna.
ul.Ruska 34 Wrocław
16 301sztuka
KREATYWNE WAKACJE W KRZYWYM KOMINIE 2021 - SIERPIEŃ
od: 2 sierpnia 2021 do: 31 sierpnia 2021
Centrum Rozwoju Zawodowego Krzywy Komin
Dubois 33/35A Wrocław
18 639sztuka
Wacław Ropiecki, wystawa malarstwa: "DO PIEKŁA I JESZCZE NIŻEJ"
od: 20 czerwca 2021 do: 31 sierpnia 2021
Lobby apartamentowca "Silence House"
Krawiecka 6/4 Wrocław
16 420sztuka
CHAOS
od: 15 lipca 2021 do: 30 sierpnia 2021
Galeria Fotografii ZPAF
św. Marcina 4 Wrocław
15 878sztuka
Piotr Wyrzykowski. Polaka Twarz. Scenopis v1.3
od: 14 maja 2021 do: 30 sierpnia 2021
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
26 106sztuka