Czerwonych korali czar
- od: 24 czerwca 2006, sobotado: 30 września 2006, sobota

Czerwonych korali czar
wystawa
Wernisaż: 23 czerwca 2006 r., o godz. 18.00
W odświętnym polskim stroju ludowym ważną rolę spełniała biżuteria podkreślająca bogactwo takiego ubioru i jego uroczysty charakter. Nie bez znaczenia były także inne dodatki, widoczne zwłaszcza w strojach obrzędowych. Ilość i jakość tych dodatkowych elementów stroju uzależniona była jednak od zamożności chłopskiej rodziny, często tylko najbogatsi mogli sobie pozwolić na ozdoby wykonane z szlachetnych kruszców i kamieni.
Głównym tworzywem metalowych elementów biżuterii ludowej był bakfon (alpaka) - stop miedzi, cynku i niklu, wynaleziony przez Chińczyków i sprowadzony do Europy w I połowie XVIII w. Metal ten jest twardszy od srebra, trudniejszy w obróbce, ale dużo tańszy. Jednak złotnicy, dbający o wysoki poziom swoich wyrobów, nie zawsze chętnie przyjmowali zamówienia na bakfonowe przedmioty, gdyż wiązało się to z prymitywniejszą techniką ich wykonania, a jednocześnie przynosiło mniejszy dochód z wynikający z obróbki nieszlachetnego materiału. Niektóre ozdoby wykonywano także ze srebra (krzyże do korali, spinki góralskie, biżuteria cieszyńska), mosiądzu (stop cynku i miedzi), sporadycznie ze złota, a drobne elementy z miedzianego drucika lub cyny.
Jednym z najbardziej popularnych tworzyw w biżuterii ludowej byl koral.
Do upowszechnienia zwyczaju noszenia korali przyczyniła się wiara w ich
magiczną moc. Koral szlachetny (z kamiennych szkieletów naturalnych
koralowców) w barwie od jasnoróżowej do ciemnoczerwonej, sprowadzano
głównie z Włoch i Francji. Ponieważ popyt na ten modny surowiec wzrastał,
a wraz z nim cena, wkrótce pojawiły się jego imitacje, często doskonałe.
Przykładem takiego naśladownictwa szlachetnego tworzywa przy użyciu taniego
materiału zastępczego może być sztuczny koral zwany chlebowym, gdyż wyrabiano go z gnieciucha chlebowego, zaprawionego barwnikiem ciemnocynobrowo-
karminowym. Korali używano głównie do wyrobu naszyjników, ale także oczek
do pierścionków, kolczyków i krzyżyków.
Naszyjniki złożone były z kilku sznurów. Na nitki różnej długości nizano pojedyncze korale, toczone w formie spłaszczonych kul lub wałeczków, od najmniejszych po bokach do największego pośrodku. Ten najbardziej okazały często okuwany był srebrną lub mosiężną blaszką. Jakość i liczba sznurów korali świadczyła o zamożności i pozycji społecznej kobiety; ich cena niekiedy równała się cenie krowy. Ze względu na tak dużą wartość były one pieczołowicie przechowywane w skrzyniach, skąd wydobywano je tylko na wyjątkowe okazje i przekazywane z pokolenia na pokolenie, często jako wiano panny młodej. Zdarzało się, że uboższe dziewczęta musiały pójść na służbę lub wyjechać na roboty sezonowe, specjalnie po to, aby zarobić na kupno korali, które potem stanowiły element ich wyprawy ślubnej.
Bursztyn był surowcem wykorzystywanym w ludowej biżuterii głównie na Kaszubach, Kurpiach i Mazurach (co wiązało się z jego występowaniem na terenach Polski północnej), ale wykonane z niego ozdoby ceniono również w innych regionach, dokąd docierały one często za pośrednictwem flisaków. Dotyczy to zwłaszcza naszyjników bursztynowych, które np. w Łowickiem kobiety chętnie wkładały do pasiaków o kolorystyce pomarańczowej. Z bursztynu (oprócz naszyjników z toczonych na okrągło, albo szlifowanych koralików) wykonywano także różańce, krzyżyki, kolczyki, spinki do włosów i do koszul, guziki do gorsetów, cybuchy do fajek.
Naszyjniki w biżuterii ludowej wykonywano także z innych surowców, takich jak: szkło, metal czy materiał sztuczny imitujący naturalny koral lub perły. Często ozdoby te, tańsze od prawdziwych korali i bursztynów, uboższe kobiety kupowały na jarmarkach i odpustach.
W Polsce pd.-wsch. wyrób biżuterii ludowej skupiał się przede wszystkim w 3 miejscach: na Podhalu, w Cieszynie i w Krakowie. W każdym z tych ośrodków powstawał odrębny typ zarówno pod względem technicznym, jak i zdobniczym. Najwięcej ludowego charakteru posiadają góralskie spinki i sprzączki, które wytwarzano na Podhalu przez wycinanie z blachy mosiężnej lub bakfonowej. Zdobione były techniką wygniatania wybrzuszeń, rytowania, wybijania i wycinania ornamentu liniowego. Forma spinek wskazuje na ich historyczne powiązania z fibulami gockimi z epoki wędrówek ludów w V-VII w.
Biżuteria cieszyńska i krakowska ma natomiast charakter ludowy głównie w sposobie jej zastosowania. Jest ona przykładem społecznej degradacji, kiedy to, jako element stroju ludowego, została przejęta na przełomie XVIII i XIX w. ze strojów szlacheckich i mieszczańskich, zmieniając tylko nieco formę. Do zespołu składającego się na biżuterię cieszyńską należą: tzw. hoczki (zapinki do gorsetu), napierśnik, pas oraz broszka. Wszystkie te elementy wykonywano ze srebra, często złoconego, dlatego na tak cenne akcesoria mogli pozwolić sobie tylko najbogatsi – w okresie międzywojennym wartość takiego kompletu wynosiła około 10 sztuk bydła. Z tego względu też biżuteria ta gromadzona była latami i przekazywana w spadku. Krakowscy złotnicy wykonywali głównie pierścionki (kobiece z jednym koralem otoczonym drobnymi granacikami i męskie z 3 koralami), zapinki do koszul w formie guzów z koralami oraz krzyże (z 5 koralami), jako zawieszki do naszyjników.
Omówione wyżej elementy biżuterii były uzupełnieniem głównie stroju kobiecego (choć mężczyźni również niekiedy nosili kolczyki lub pierścionki). W męskim stroju ludowym natomiast często spotykamy różnego rodzaju zdobione dodatki, takie jak: laski, fajki, woreczki na tytoń, tabakierki, pistolety i prochownice, torby, siekierki i noże.
Rekwizyty obrzędowe stanowią osobną grupę dodatków do odświętnych strojów ludowych. Dzięki nim podkreślano jeszcze bardziej uroczysty charakter tych strojów oraz rozróżniano funkcję, jaką dana osoba pełniła w określonym obrzędzie. Do najbardziej charakterystycznych należą akcesoria związane z weselem. Miały one wyróżnić wśród reszty uczestników przede wszystkim parę młodą, ich drużbów oraz starostów. Do takich rekwizytów należą przede wszystkim różnego rodzaju wianki i czółka - noszone przez pannę młodą i druhny, bukiety - przytwierdzane do nakrycia głowy pana młodego i drużbów, albo inne noszone przez nich przy piersi, a także rozmaite siekierki, laski, baty i rózgi drużbów.
Gościna // oprowadzanie po ukraińsku z Viktoriią Tofan
8 maja 2022 - 12:00
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
13 352sztuka
AUTOREFERENCJE
od: 8 kwietnia 2022 do: 8 maja 2022
Galeria Za Szafą
św. Marcina 4 Wrocław
16 836sztuka
Urban Sketchers w Leśnicy
8 maja 2022 - 14:00jest więcej terminów
Centrum Kultury Zamek we Wrocławiu
pl. Świętojański 1 Wrocław
19 544sztuka
Roślinne obrazy – wystawa floral collage Elżbiety Wodały
od: 7 maja 2022 do: 6 czerwca 2022 jest więcej terminów
Klub Pod Kolumnami
pl. Św. Macieja 21 Wrocław
20 414sztuka
Sekrety roślin czyli roślinne odlewy
7 maja 2022 - 14:30
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
14 546sztuka
Las w słoiku
7 maja 2022 - 12:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
14 577sztuka
A to pestka! Warsztaty stolarstwa ogrodowego
7 maja 2022 - 10:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
14 813sztuka
Plantae Malum - wystawa Anny Kędziory
od: 25 marca 2022 do: 6 maja 2022 jest więcej terminów
Krupa Gallery
plac Jana Pawła II, 17 Wrocław
18 707sztuka
Wystawa malarstwa Katarzyny Popińskiej pt. „Odra rzeka”
od: 19 stycznia 2022 do: 4 maja 2022
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
39 400sztuka
Wystawa Rzeźb Michała Wasiaka
2 maja 2022 - 10:00
Centrum Biblioteczno-Kulturalne FAMA
Bolesława Krzywoustego 286 Wrocław
12 923sztuka
Prześwity i puste miejsca
od: 2 kwietnia 2022 do: 2 maja 2022
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
20 604sztuka
Wrocławskie dni japońskich inspiracji
od: 28 kwietnia 2022 do: 1 maja 2022
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
19 330sztuka
Sobotnie warsztaty rodzinne
30 kwietnia 2022 - 12:00jest więcej terminów
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
22 852sztuka
Portfolio. Fotografie z lat 1974 - 2022
od: 11 marca 2022 do: 30 kwietnia 2022
Galeria FOTOGEN
pl. bpa. Nankiera 8 Wrocław
21 365sztuka
NOWA IKONA
od: 13 kwietnia 2022 do: 28 kwietnia 2022
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Pl. Polski 3/4 Wrocław
12 147sztuka
Żywy Pomnik ARENA Jerzego Beresia / malowanie drzewa performance i akcja w przestrzeni miasta
26 kwietnia 2022 - 14:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
10 758sztuka
Weekendowe warsztaty renowacji mebli
od: 23 kwietnia 2022 do: 24 kwietnia 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
13 784sztuka



























