Teatr Telewizji w Przestrzeni. "Antygona w Nowym Jorku" w reż. Kazimierza Kutza
- 30 maja 2019, czwartek» 21:30
Spieszymy do Was z prawdziwym rarytasem. Chcielibyśmy Was zaprosić na cykliczne spotkanie z Teatrem Telewizji. Przez sezon letni zamierzamy pokazać Wam aż cztery najznakomitsze teatralne przedstawienia. Same znane nazwiska, wybitni twórcy i najlepsi aktorzy. Wszystko to na naszym dużym ekranie, który po raz pierwszy dla Was rozwiniemy 30 maja.
Rezerwujcie czwartkowy wieczór by poczuć wyjątkowy klimat jaki niewątpliwie zawsze dawały niegdyś poniedziałkowe wieczory z Teatrem Telewizji.
Na pierwszy ogień pojawi się u Nas: "Antygona w Nowym Jorku " w reżyserii Kazimierza Kutza.
Zobaczycie m.in. Anne Dymną, Jerzego Trelę, czy też Jana Peszka.
"Antygona w Nowym Jorku"
Antyczna tragedia we współczesnym otoczeniu. Sztuka Janusza Głowackiego, w reżyserii Kazimierza Kutza.
Głośny dramat Janusza Głowackiego, napisany na zamówienie amerykańskiego teatru Arena Stage,miał swą polską premierę w warszawskim Teatrze Ateneum 13 lutego 1993 r., w reżyserii Izabelli Cywińskiej. „Antygona” była pierwszą sztuką pisaną przez autora po angielsku – jak sam przyznał, jeszcze wtedy nie znał języka dość dobrze, więc zjawił się z tekstem u pisarki Joan Torrez, która urodziła się na Brooklynie, i razem poprawiali zdanie po zdaniu. „Antygona w Nowym Jorku” stała się kolejnym sukcesem autora.
Wyjeżdżając z Polski w 1981 r. na premierę „Kopciucha” w londyńskim Royal Court Theatre, Janusz Głowacki był już pisarzem znanym i cenionym. Popularnością cieszyły się jego opowiadania „Wirówka nonsensu", „Nowy taniec la-ba-da" czy zekranizowane przez Andrzeja Wajdę „Polowanie na muchy”, powieści („Paradis”), wreszcie błyskotliwe felietony drukowane na łamach „Kultury” i w zbiorach („W nocy gorzej widać",„Powrót hrabiego Monte Christo”). Pisarz był także wziętym dramaturgiem („Cudzołóstwo ukarane”, „Mecz”,„Obciach”) i współscenarzystą tak znanych filmów, jak „Rejs” czy „Psychodrama” Marka Piwowskiego.
Znalazłszy się w Nowym Jorku przez dłuższy czas mieszkał na dolnym Manhattanie – „też groziło mi, że trafię na ulicę, bez mieszkania i pieniędzy”, wspominał. Dzisiaj jest jednym z najbardziej znanych w świecie polskich pisarzy współczesnych. Za swoją pierwszą sztukę pisaną na emigracji „Polowanie na karaluchy”, otrzymał w 1986 r. prestiżową nagrodę Stowarzyszenia Amerykańskich Krytyków Teatralnych – za najlepszą sztukę roku. W Polsce z tekstem tym zmierzyli się m.in. reżyserzy Robert Gliński w Teatrze Nowym w Poznaniu, Tomasz Zygadło na scenie Miniatury w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, Marek Pasieczny w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. „Każda epoka ma taką tragedię, na jaką zasługuje. Napisałem po prostu komedyjkę o rozpaczy” – powiedział Janusz Głowacki.
Antyczna tragedia Sofoklesa, przeniesiona do zamieszkanego przez bezdomnych parku na dolnym Manhattanie, ma wymiar tragifarsy, okrutnej, ale i śmiesznej. W Tomkins Square Park drzemie na ławce Sasza, rosyjski Żyd, malarz z Petersburga, zamknięty w sobie, milczący, wieczny uciekinier. Za chwilę pojawią się Portorykanka Anita i Pchełka, cwaniaczek z Polski, epileptyk, mitoman, błazen, który z każdego nieszczęścia potrafi zrobić wygłup. Kiedyś byli normalnymi, inteligentnymi ludźmi, mieli swoje pragnienia i aspiracje. Teraz park i ta ławka to wszystko, co pozostało im z życia. Anita chce wyprawić godny pogrzeb swemu ukochanemu, który zamarzł w parku, i pochować go w osobnym grobie, nie we wspólnej mogile, gdzie bezimiennie grzebie się wszystkich bezdomnych.
Za niecałe 20 dolarów Sasza i Pchełka podejmują się odnaleźć nieboszczyka. Jadą na Bron, odbijają po kolei wieka czekających na wywóz trumien,zabierają ciało. W parku wyprawiają stypę, w której z godnością uczestniczą zwłoki niby-Johna, bo dwaj przyjaciele omyłkowo wykradli innego trupa. Też był brodaty i w łachmanach, więc szalona nowojorska Antygona nie poznała, kogo zakopali pod ławką. Sasza jeszcze raz próbuje się zmobilizować, pójść do ambasady po wizę, Pchełka popisuje się swoją zaradnością, ale daremne są nadzieje na jakąkolwiek odmianę ich losu.
Reżyser Kazimierz Kutz tak skomentował „Antygonę w Nowym Jorku” i jej przesłanie: „Dramat Głowackiego jest historią o współczesnej Ameryce,miejscu, do którego ludzie przybywają, by tkwić tam w stanie beznadziei. Dla Pchełki i Saszy Ameryka była rajem. Ponieważ wizja raju upadła, „Antygona” opowiada o tym, jak raj przybrał wymiar piekła”.
Autor: Janusz Głowacki Reżyseria: Kazimierz Kutz scenografia i kostiumy: Ryszard Melliwa, Realizacja TV: Stanisław Zajączkowski, Opracowanie muzyczne: Joanna Wnuk-Nazarowa, Występują: Anna Dymna (Anita), Jerzy Trela (Sasza), Jan Peszek (Pchełka), Jerzy Grałek (Policjant), Ryszard Jasiński(John, jego zwłoki) PREMIERA 1995
Trzej muszkieterowie
26 lutego 2017 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
61 538teatr
Teatr Improwizacji Improkracja: "Strumień świadomości"
21 lutego 2017 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
12 998teatr
Wszyscy=bogowie we krwi
od: 24 lutego 2017 do: 25 lutego 2017
Studio na Grobli Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
na Grobli 30/32 Wrocław
17 171teatr
FISZ EMADE TWORZYWO
25 lutego 2017 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocławjest więcej miejsc
371 165teatr
Y
22 lutego 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
16 872teatr
Stand-Up w Vertigo - Open Mic
22 lutego 2017 - 20:30
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
17 208teatr
Y.
22 lutego 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
23 639teatr
Kotlina
22 lutego 2017 - 19:15jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
ul. Rzeźnicza 12 Wrocław
33 941teatr
Improkracja: Partyturka; Jazz improwizowany
21 lutego 2017 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
17 070teatr
Teatr Improwizacji IMPROKRACJA: Partyturka
21 lutego 2017 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
13 263teatr
Alicja w Krainie Czarów
21 lutego 2017 - 12:00jest więcej terminów
Opera Wrocławska
ul. Świdnicka 35 Wrocław
41 975teatr
BACHANTKI
19 lutego 2017 - 18:00jest więcej terminów
Scena na Świebodzkim
pl. Orląt Lwowskich 20c Wrocławjest więcej miejsc
25 065teatr
Nabucco
19 lutego 2017 - 18:00jest więcej terminów
Opera Wrocławska
ul. Świdnicka 35 Wrocław
49 415teatr
Ferie z Małą Akademią Teatralną w Klubie Pod Kolumnami
od: 13 lutego 2017 do: 17 lutego 2017
Klub Pod Kolumnami
pl. św. Macieja 21 Wrocław
13 510teatr
Niewidzialny chłopiec
17 lutego 2017 - 19:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
ul. Rzeźnicza 12 Wrocław
29 626teatr
Stand-up na Wrocku, Festiwal WROCEK 2017: Karol Kopiec & Wojtek Leśniowski & Adam Sobaniec
16 lutego 2017 - 20:00
Firlej
ul. Grabiszyńska 56 Wrocław
17 147teatr
Poławiacze papieru / Dom Bernardy Alba
16 lutego 2017 - 19:00jest więcej terminów
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
37 052teatr