HUUN-HUUR-TU
- 4 grudnia 2019, środa» 20:00
Huun-Huur-Tu - legenda gardłowego śpiewu powraca do Wrocławia!
Po sukcesach na międzynarodowych scenach, zespół, który rozsławił śpiew gardłowy ma całym świecie powraca do Wrocławia!
HUUN-HUUR-TUU, gwiazda najważniejszych światowych festiwali wystąpi 4 grudnia w Sali Gotyckiej w Starym Klasztorze w ramach Ethno Jazz Festival.
W 1992 roku Kaigal-ool Khovalyg, Alexander Bapa, Sayan Bapa, i Albert Kuvezin, postanowili założyć kwartet Kungurtuk, którego celem miała być prezentacja tradycyjnych pieśni i muzyki tuwińskiej. Jednak szybko się okazało, że muzycy wychodzili poza tradycje i często prowadzali innowacje do starej muzyki. Wkrótce potem zmienili nazwę na Huun-Huur-Tu w tej chwili najbardziej znany na świecie zespół z Tuwy. W 1993 roku muzycy z Tuwy (w tym członkowie Huun-Huur-Tuu) pojechali do Stanów Zjednoczonych i wzięli udział w nagraniach takich muzyków i zespołów jak: Frank Zappa, Ry Cooder, the Chieftains, czy Kronos Quartet. Od 1993 roku zespół intensywnie koncertuje na całym świecie, ma także na koncie 9 płyt CD i kilkanaście nagranych wraz z innymi wykonawcami. Jak sami mówią, czują potrzebę nie tylko sprawiania, że piękna muzyka trwa, ale czują potrzebę wprowadzania do niej witalnych i ciekawych pomysłów. Tak stało się podczas współpracy z bułgarskim chórem Angelite, gdzie wysokie, charakterystyczne głosy Bułgarek, połączono ze śpiewem gardłowym.
Dlaczego muzyka tuwińska jest tak popularna na Zachodzie? Zapytano kilka lat temu Sayana Bapę. Jest coś w rodzaju prawdziwego feelingu w tuwańskiej muzyce co sprawia wrażenie łatwo dostępnej i uczciwej tak, że każdy ją rozumie (…)To nie tylko na Zachodzie wzrosło zainteresowanie naszą muzykę… to dzieje się także w Tuwie. Ludzie którzy słyszeli nasze płyty, którzy dostali je od nas albo od innych muzyków, mają bardzo pozytywne reakcje wobec tego co robimy. Wielu młodych ludzi po raz pierwszy usłyszało te stare pieśni po raz pierwszy od nas, i jesteśmy dumni z tego, że sprawimy, że tradycja trwa, że pomagamy ją tworzyć. Szacunek dla naszych przodków jest kluczem w naszej muzyce, i poszukujemy w Tuwie ich głosów. Czytałem, że za dawnych czasów mężczyźni spotkali się i grali razem w sposób w jaki my to robimy. Była tradycja, że każdy grał daną melodię na swój własny sposób. Nie wiemy jak ta muzyka brzmiała, tak więc robimy to po swojemu w oparciu o znajomość tradycyjnego materiału, i w oparciu o tradycyjne podejście tworzenia muzyki. Staramy się powrócić do dawnych, wolniejszych rytmów… szybsze rytmy są raczej charakterystyczne dla muzyki współczesnej. Staramy się stworzyć akompaniament który podkreślałby duchowy aspekt naszych pieśni. W tym samym momencie nie czujemy się ograniczeni przez tradycję. Na przykład: bęben ramowy, w naszym przypadku, był używany jako instrument szamański, a nie jako akompaniament pieśni lirycznych. Dołączyliśmy go ponieważ podobnie jak nasze głosy i instrumenty stwarza bogate harmoniczne; ma własne melodie i rytmy. Grzechotki z byczych jąder i kości owiec też nie są tradycyjnym instrumentem. Ludzie używali byczych jąder jako solniczek. No i oczywiście gitara nie jest tuwińskim instrumentem.
„Po nieobcej także i w tamtych stronach erze zespołów pieśni i tańca, zespół ten stara się grać tradycyjną muzykę ludową w nowych warunkach wychodząc z założenia, że ‚tradycja muzyczna, która nie ewoluuje skazana jest na śmierć’ (cytat z wkładki ich płyty). O wielogłosowym śpiewie alikwotycznym można pisać i pisać. Czy słyszeliście kiedyś coś, co by brzmiało jak kilka nisko lecących bombowców z towarzyszeniem wysokiej, przejmującej męskiej wokalizy? ” (Dorota Samociuk, Marcin Skrzypek, „Gadki z Chatki”)
„Kaigal-ool Khovalyg i Anatoli Kuular (…) przez wiele lat byli syberyjskimi pasterzami, a muzyka towarzyszyła wszystkim aspektom ich życia. Ich niesamowicie brzmiące, niskie, gardłowe głosy są główną atrakcją tej płyty. Rytm wybija wielki bęben, słychać też ludowe instrumenty strunowe oraz perkusyjne, a także – jakże rosyjską – gitarę.
Podobno żadne nagranie studyjne nie jest w stanie choćby w przybliżeniu oddać magii, jaka panuje na koncertach Huun-Huur-Tu. (…)” (Olaf Szewczyk, Gazeta Wyborcza).
Huun-Huur-Tuu występuje w składzie:
Kaigal-ool Khovalyg Vocals (Khöömei, Sygyt, Kargyraa),
Igyl Radik Tyulyush Vocals (Barbang-Nadyr), Byzaanchi, Khomuz (jew's harp)
Alexei Saryglar Vocals (Sygyt), Tuyug (horse hooves), Tungur (shaman-drum), Igyl
Sayan Bapa Vocals (Kargyraa & Khöömei), Toschpulur, Guitar, Igyl
WIECZORY W ARSENALE: 28.06.2015
28 czerwca 2015 - 20:00
ARSENAŁ MIKOŁAJSKI - MUZEUM MILITARIÓW
ul. Cieszyńskiego 9 Wrocław
13 197muzyka
Raíz y Pureza - Carmen Herrera - koncert flamenco
28 czerwca 2015 - 19:00
Synagoga pod Białym Bocianem
Włodkowica 7 Wrocław
13 890muzyka
Otwarta Scena: Aetheris i Klin
27 czerwca 2015 - 19:00
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
11 783muzyka
Koncert zespołów tanecznych i wokalnych z Ukrainy
27 czerwca 2015 - 17:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
12 512muzyka
O tańcach w literaturze - opowieści Bogusława Bednarka z akompaniamentem Martina Złotnickiego
27 czerwca 2015 - 19:00
Klub Pod Kolumnami
pl. św. Macieja 21 Wrocław
23 699muzyka
Podwodny Wrocław-Wyspa Browar
27 czerwca 2015 - 18:00
Browar Mieszczański
ul. Hubska 44 Wrocław
14 013muzyka
Otwarta Scena: Długi Długson Salut! Sound oraz Broken Head
26 czerwca 2015 - 19:00
Wyspa Słodowa
Wyspa Słodowa Wrocław
11 251muzyka
Zdolny Wrocław gra na Wielkiej Wyspie
26 czerwca 2015 - 18:00
Letnia Scena ODT Światowid muszla koncertowa
ks. Brzoski 1 (Sępolno) Wrocław
13 159muzyka
WIECZORY W ARSENALE: 26.06.2015
26 czerwca 2015 - 20:00
ARSENAŁ MIKOŁAJSKI - MUZEUM MILITARIÓW
ul. Cieszyńskiego 9 Wrocław
13 281muzyka
NEUROKOMPANIA / STANDBY
26 czerwca 2015 - 20:00
Colloseum Jazz Caffe - Wzgórze Partyzantów
ul. Piotra Skargi 18a Wrocław
13 792muzyka
Twarze kobiet w lustrach czasu
26 czerwca 2015 - 20:00
Pieśniarze
ul. Szewska 68 A Wrocław
16 482muzyka
SEFARDYJSKIE DZIEDZICTWO MUZYCZNE - MARA ARANDA
25 czerwca 2015 - 20:00
Synagoga pod Białym Bocianem
Włodkowica 7 Wrocław
15 057muzyka
Skicki-Skiuk koncert
24 czerwca 2015 - 21:00
Sanatorium Kultury
Przejście Garncarskie 2 Wrocław
13 196muzyka
Premiera: Bente Kahan śpiewa poezję Tadeusza Różewicza "only a human being"
24 czerwca 2015 - 20:00
Synagoga pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica, 7 Wrocław
12 973muzyka
All That Jazz Jam Session
24 czerwca 2015 - 22:30
Sanatorium Kultury
Przejście Garncarskie 2 Wrocław
14 027muzyka
Młodzi przy pomniku Arcybiskupa Kominka
22 czerwca 2015 - 12:00-14.00
Archikatedra Wrocławska
Plac Katedralny 18 Wrocław
14 156muzyka
ZOO - koncert Katarzyny Groniec
21 czerwca 2015 - 18:00
Centrum Kultury Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
11 942muzyka