koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT wystawa WrocławCantores wiolonczelaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365TP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

SZANIAWSKI W DCF: pokazy kinowe archiwalnych spektakli Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 193 wyświetleń od 25 października 2019
  • 25 listopada 2019, poniedziałek
    » 19:00
  • 18 listopada 2019, poniedziałek
    » 19:00
  • 4 listopada 2019, poniedziałek
    » 19:00

W nowym sezonie wracamy z kolejną odsłoną projektu „Szaniawski w DCF” w ramach którego odbędą się pokazy kinowe archiwalnych spektakli. W Teatrze Dramatycznym powstawały spektakle, które narzucały trendy i wyprzedały swój czas. Rozpoczynali pracę twórcy, którzy dziś są mistrzami. Dlatego razem z zespołem Teatru w Wałbrzychu proponujemy symboliczny udział w tych przemianach i w tej historii. I zapraszamy na trzy ważne wałbrzyskie spektakle: REWIZORA Nikołaja Gogola w reżyserii Jana Klaty – jeden ze spektakli założycielskich wałbrzyskiego fenomenu. NIECH ŻYJE WOJNA!!! Pawła Demirskiego w reżyserii Monika Strzępki – spektakl realizujący założenia programowe zapisane w historycznym sezonie ZNAMY, ZNAMY oraz NA BOGA Jarosława Murawskiego w reżyserii Marcina Libera – sztandarowe przedstawienie tematycznej odwagi i formalnej doskonałości.

4 listopada „Rewizor” reż. Jan Klata | Godz.19:00

Jedzie do nas rewizor! Nagła i niespodziewana wiadomość wzbudza popłoch wśród towarzyszy z komitetu partii w prowincjonalnym miasteczku. Żaden z lokalnych notabli nie ma czystego sumienia, żaden nie jest wzorem uczciwości i urzędniczej sumienności. Jak stawić czoło zagrożeniu? Trzeba znaleźć odpowiednią metodę obłaskawienia nieproszonego gościa. Tylko jaką? Kłamać, kręcić, mataczyć? A może lepiej schlebiać i nadskakiwać? Olśnić wystawnym przyjęciem? Zaoferować łapówkę? A może wyprzedzić kompanów i prędko złożyć na nich donos? W inscenizacji Jana Klaty przyjeżdżającym do miasteczka w poufnej inspekcji dygnitarzem, okaże się niebieski ptak bez grosza przy duszy. Z początku zaskoczony niespodziewanymi awansami, szybko chwyta wiatr w żagle i i podejmuje grę z lokalnymi działaczami. Choć zmieniły się realia, kostiumy i tytulatura, ludzkie charaktery i postawy, grzeszki, grzechy i niegodziwości pozostały takie same. I pozostaną nimi w jeszcze bardziej współczesnej sytuacji, w Polsce XXI wieku, bowiem dzieło Gogola zawsze było, jest i będzie aktualne! Wystarczy tylko zastąpić pierwszego sekretarza, ekshorodniczego - burmistrzem, a pseudorewizora - rzekomym członkiem sejmowej komisji śledczej, bądź wysłannikiem koordynatora wiadomych służb.

18 listopada „Niech żyje wojna!!!” reż. Monika Strzępka| Godz.19:00

„Spektakl „Niech żyje wojna” zaczyna się tam, gdzie czterej pancerni i pies nigdy nie dotarli. Moskwa, 3 sierpnia 1944 roku, premier Mikołajczyk u Stalina (a w Warszawie Powstanie). Moment historyczny, wobec którego, będąc Polakiem, koniecznie trzeba się jakoś ustosunkować. Nawet jeśli się nie wie, kto to Mikołajczyk, a kto, powiedzmy, Rymkiewicz. I co to właściwie jest ta polityka historyczna. Bo, zwłaszcza będąc Polakiem, wciąż trzeba wybierać: PRL-owskie seriale wojenne czy „powstańcza” płyta Lao Che? Janek Kos czy Krzysztof Kamil Baczyński? Lwów i Wilno, czy Ziemie Odzyskane? Wybita inteligencja, czy ciocia ze wsi? Wspomnienia cudze, czy własne? Cudze czy własne minuty ciszy? Monika Strzępka i Paweł Demirski nie zgadzają się na przymus dokonywania podobnych wyborów. W ich przedstawieniu partyjna propaganda PRL-u i propaganda apologetów polskiego heroizmu są równie kiczowate, absurdalne i nieznośne” - Joanna Wichowska Źródło: Dwutygodnik

25 listopada „Na Boga” reż. Marcin Liber | Godz.19:00

Dramat formalny i fabularny Jarosława Murawskiego to tekst napisany trzynastozgłoskowcem, wyjątek stanowią jedynie interludia, przypisane poszczególnym postaciom chóru. Nie jest to jednak ani żart, ani pamflet na mickiewiczowską tradycję literacką. Zabieg ten koresponduje wyraźnie ze znaczeniem tego systemu wersyfikacyjnego, kojarzonego z eposem, dziełem totalnym. „Na Boga!” odbiega jednak od wizji sentymentalnego świata pejzażu, bogatego w środki poetyckie, bliskiego realizmowi magicznemu. Przede wszystkim jest to wyraźnie tekst fabularny o wartkiej akcji, niekiedy zbliżającej się do typu narracji XIX wiecznej fabuły sensacyjnej. Pretekstem historii jest podglądanie przez autora ludowego zwyczaju wodzenia Judasza, wielkopiątkowej tradycji ze śląskiego Skoczowa. Świat ten w dramacie Murawskiego ożywa. Nie jest reżyserowanym widowiskiem, ale areną, na której reprezentanci Drużyny Zła i Obrońców Wartości konfrontują się ze sobą. Dzięki konsekwentnemu użyciu ironii i hiperboli tekst staje się bardzo ludzki, może nawet ‚ludowy’. Niepozbawione prawdy historycznej monologi Księdza Grzyba, spotkania trzech diabłów i snuta przez nich intryga doprowadzają jednak do nietypowego konfliktu. Wszyscy czekają na to samo, na zmartwychwstanie idei, na odnowienie się kulturotwórczych znaków, na powtórne uporządkowanie, może nawet na kolejną ‚grubą kreskę’. Rewolucji nie będzie, historia kołem się toczy.

Po każdej projekcji zapraszamy na spotkanie z twórcami. Wstęp bezpłatny. Wejściówki do odbioru 3 dni przed każdym wydarzeniem w kasach kina DCF

autor:
zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ