koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaTP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Lithuanian Chamber Orchestra – Carmen

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 237 wyświetleń od 21 września 2021
  • 13 października 2021, środa
    » 19:00

Serdecznie zapraszamy na koncert znakomitej Lithuanian Chamber Orchestra, która wystąpi pod dyrekcją wybitnego dyrygenta i skrzypka Sergeya Krylova! W programie znalazło się dzieło oparte na melodiach zaczerpniętych z CarmenGeorges'a Bizeta, czyli jednej z najbardziej znanych oper wszech czasów.

Wykonawcy:
Sergey Krylov – skrzypce, dyrygent
Giunter Percussion
Pavel Giunter – kierownictwo artystyczne Giunter Percussion
Lithuanian Chamber Orchestra

Program:
J. Haydn Symfonia A-dur Hob. I:59 „Ogień”
V. Bartulis I Like Schubert na skrzypce i smyczki
G. Bizet / R. Szczedrin Suita Carmen na perkusję i smyczki

Wieczór rozpocznie Symfonia A-dur Hob. I:59 „Ogień” Josepha Haydna. To dość zagadkowy utwór. Nie ma pewności, kiedy powstał i zabrzmiał po raz pierwszy, ani skąd wziął się jego zwyczajowy podtytuł. Być może z tego, że pierwsza część utrzymana jest w bardzo szybkim tempie (nosi ona bowiem oznaczenie Presto zamiast zwyczajowego wolniejszego Allegro), a wrażenie rozgorączkowania wzmaga jeszcze rozdrobnienie rytmiczne i nagłe zmiany dynamiki. To wszystko sprawia, że kompozycja ta, pełna dramatyzmu i energii, jest niezwykle interesująca sama w sobie i jest w stanie zaangażować odbiorcę.
Następnie zabrzmi I Like Schubert zmarłego w zeszłym roku litewskiego kompozytora Vidmantasa Bartulisa. Był on jednym z najbardziej cenionych twórców swojego pokolenia. Jego przeznaczony na skrzypce i smyczki utwór oparty jest na melodii zaczerpniętej z Adagio z Kwintetu smyczkowego C-dur op. 163 Franza Schuberta.
Jako ostatnia zostanie zaprezentowana przeznaczona na smyczki i perkusję Suita Carmen autorstwa Rodiona Szczedrina, która oparta jest na materiale tematycznym opery Georges'a Bizeta. Rosyjski kompozytor napisał to dzieło dla swojej żony, primabaleriny Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej. Od dawna chciała ona zatańczyć do muzyki Bizeta, problemem pozostawało jednak zaaranżowanie na potrzeby ewentualnego widowiska muzyki francuskiego twórcy. Zadania nie chciał podjąć się ani Dymitr Szostakowicz, ani Aram Chaczaturian, zatem tancerce pomógł jej mąż. W rezultacie powstało dzieło niezwykle barwne i przystępne. Melodie Bizeta są w nim doskonale rozpoznawalne, ale też przekształcone w niezwykle pomysłowy sposób – dzięki intrygującej instrumentacji, zmianom rejestrów, zabawie barwami czy przesunięciom akcentów sprawiają wrażenie czegoś nowego. Pełna humoru i inwencji aranżacja Szczedrina szybko zyskała wielką popularność, a jedną z najbardziej znanych choreografii do tego dzieła stworzył sławny szwedzki artysta Mats Ek.

Więcej informacji i bilety:
https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8557

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ