koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Amerykanin w Paryżu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 554 wyświetleń od 10 stycznia 2022
  • 4 lutego 2022, piątek
    » 19:00

Wykonawcy:
Giancarlo Guerrero – dyrygent
Joseph Alessi – puzon
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:
S. Barber Adagio z Kwartetu smyczkowego h-moll op. 11
Ch. Corea Koncert na puzon „A Stroll”
L. Bernstein Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story
G. Gershwin Amerykanin w Paryżu – poemat symfoniczny

Zapraszamy na wieczór z NFM Filharmonią Wrocławską, która pod batutą Giancarla Guerrero wykona arcydzieła muzyki amerykańskiej. Doskonałym zwieńczeniem koncertu będzie znana, zawierająca echa jazzu, kompozycja Georga Gershwina Amerykanin w Paryżu.

Koncert rozpocznie sławne Adagio Samuela Barbera, czyli druga część napisanego w latach trzydziestych Kwartetu smyczkowego h-moll op. 11. Kompozytor całkiem słusznie był dumny ze swojego dzieła, prędko też przygotował wersję tego ogniwa przeznaczoną na orkiestrę smyczkową. Zabrzmiała ona po raz pierwszy w listopadzie 1938 roku pod batutą Arturo Toscaniniego. Ten melancholijny, pełen patosu i napięcia utwór błyskawicznie zdobył ogromną popularność i doczekał się ogromnej ilości opracowań oraz aranżacji.

Joseph Alessi, puzonista New York Philharmonic Orchestra, usłyszał pewnego razu utwór Chicka Corei zatytułowany Brasilia. Melodia tak bardzo go zafascynowała, że pomyślał o zwróceniu się do legendarnego pianisty z prośbą, by napisał on dla niego koncert. Jazzman zgodził się i w rezultacie powstała pięcioczęściowa kompozycja nosząca podtytuł A Stroll, a jej poszczególne ogniwa to: A Stroll Opening, A Stroll, Waltse for Joe, Hysteria, Joe’s Tango. Okazała się być jednym z ostatnich dzieł zmarłego w lutym 2021 roku artysty. W tym niebanalnym utworze harmonijnie łączą się ze sobą elementy muzyki klasycznej i jazzowej.

Jako następne zabrzmią Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina. Ten wszechstronny artysta pamiętany jest obecnie głównie jako znakomity dyrygent, wybitny interpretator symfonii Gustava Mahlera czy Ludwiga van Beethovena, jednak w jego obszernej spuściźnie znalazło się także miejsce dla muzyki lżejszego kalibru, napisanej z myślą o teatrach położonych na Broadwayu. Do najbardziej znanych należy musical West Side Story, z którego pochodzą te błyskotliwe, świetnie instrumentowane, pełne życia i polotu tańce.

Wieczór zwieńczy napisany w 1928 roku i będący pokłosiem pobytu kompozytora w stolicy Francji Amerykanin w Paryżu Georga Gershwina. Zgodnie z autorskim komentarzem dzieło przedstawiać ma wrażenia tytułowego bohatera spacerującego ulicami metropolii. Odzywają się tu echa bluesa, symbolizujące tęsknotę za domem, a zmysłowe solówki saksofonów przeplatają się z dźwiękami przetransportowanych przez ocean z myślą o prapremierze klaksonów paryskich taksówek. Lekka, melodyjna i przystępna kompozycja z miejsca podbiła serca publiczności i po dziś dzień cieszy się wielką popularnością.

Bilety:
https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8762

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ