koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Smyczki

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 897 wyświetleń od 6 kwietnia 2022
  • 29 maja 2022, niedziela
    » 20:00

W finale festiwalu Musica Polonica Nova zabrzmią koncentrujące się wokół instrumentarium smyczkowego dzieła trzech twórców związanych z polską sceną muzyki współczesnej. Kompozycje Ewy Trębacz, Piotra Tabakiernika oraz Przemysława Schellera zwieńczą trzydziestą trzecią już edycję tego wydarzenia. Wykonają je Adam Bałdych, Ewa Trębacz oraz NFM Orkiestra Leopoldinum pod batutą Christiana Danowicza.

Metanoia autorstwa Ewy Trębacz to koncert skrzypcowy skomponowany z myślą o soliście improwizatorze. Partie instrumentalne są tutaj wyprowadzane z materiału dźwiękowego warstwy elektronicznej i bazują na dwóch tradycjach wykonawczych obecnych w kulturach muzycznych od wieków: heterofonii i improwizacji. Partia skrzypiec jest częściowo zanotowana, a częściowo improwizowana. Solista ma więc za zadanie odpowiedzieć, w pewnym sensie zinterpretować zaproponowane motywy – w interakcji z orkiestrą, partią elektroniczną i przestrzenią. W kompozycji in latitudinem Piotra Tabakiernika na trio smyczkowe i orkiestrę smyczkową rdzeniem staje się z kolei mniejszy z zespołów, wokół którego prowadzona jest narracja muzyczna.

Dziewczynka z zapałkami poświęcona jest pamięci matki autora dzieła – Przemysława Schellera. Unika on publicznego zagłębiania się w impulsy, które doprowadziły do skomponowania utworu, tym samym pozostawiając otwartą przestrzeń dla jego interpretacji. Niezwykle ciekawy jest zabieg kameralizacji orkiestry smyczkowej. Z jej obsady wyłaniają się poszczególne jednostki, przyjmując role solistów. Na próżno szukać tu jednak bezpośredniego nawiązania do Andersenowskiej baśni, choć warto zaobserwować pewne metaforyczne odniesienia do obecnych w niej tematów – przede wszystkim ludzkich tęsknot.

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ