koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Cantores wiolonczelaKLIMT wystawa WrocławTP Repertuar 11.2024ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  2 lata temu

Dyktator muzyki francuskiej | 57\. Wratislavia Cantans

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 785 wyświetleń od 21 maja 2022
  • 14 września 2022, środa
    » 19:00

Jean-Baptiste Lully należał do najbardziej wpływowych twórców swoich czasów. Podziwiano go za ogromny talent muzyczny i zdolności organizacyjne, bano się go i nienawidzono ze względu na despotyczne, zawistne usposobienie. Dzięki sprytnie rozgrywanym intrygom niepodzielnie władał francuskim światem muzycznym, a bez jego wiedzy i zgody nie mogło odbyć się żadne przedstawienie operowe. Był nadwornym kompozytorem Ludwika XIV, a jego muzyka miała dodawać splendoru dworskim przedstawieniom, wystawianym na polecenie Króla Słońce.

Lully razem z Molière’em stworzył nowy gatunek sceniczny, nazywany komediobaletem. Łączył on w nierozerwalną całość muzykę, taniec, śpiew i grę aktorską, wymagał od wykonawców zarówno fantazji, jak i wszechstronności i świetnego opanowania rzemiosła. „Wielcy Baptyści” (prawdziwe nazwisko Molière’a to Jean Baptiste Poquelin) stworzyli razem jedenaście dzieł gatunku comédie-ballet, a premiera każdego z nich stawała się wielkim wydarzeniem. Podczas koncertu w Narodowym Forum Muzyki zespół Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a zaprezentuje fragmenty ośmiu tego typu dzieł. Za najwybitniejsze z nich uchodzi wystawiony po raz pierwszy w 1670 roku Mieszczanin szlachcicem. Podczas premierowego przedstawienia Molière wcielił się w rolę pana Jourdaina, a Lully tańczył jako wielki mufti w trakcie finałowej ceremonii tureckiej. Cały koncert zwieńczy Marche pour la cérémonie des Turcs, czyli ostatni numer muzyczny z tej sztuki. Ze względu na despotyczne usposobienie Lully’ego jego współpraca z Molière’em stawała się coraz trudniejsza. W pewnym momencie dramaturg zwrócił się z propozycją współpracy do wybitnego i wszechstronnego kompozytora Marc-Antoine’a Charpentiera. Jednym z dzieł, które razem stworzyli, było Le mariage forcé, wystawione w 1672 roku. Co ciekawe, już w 1664 roku komediobalet wystawiono z muzyką Lully’ego, ale na skutek konfliktu dramaturga i kompozytora ten pierwszy postanowił zamówić nową muzykę.

Program:
Jean-Baptiste Lully
Uwertura z komediobaletu La Princesse d'Elide LWV 22
Courante pour Sganarelle, Menuet pour les espagnols i Rondeau pour le charivary z komediobaletu Le mariage forcé LWV 20
Chaconne z komediobaletu L'amour médecin LWV 29
Bergerie, Entrée de trois Importuns, Ballet des espagnols i Quels spectacles charmants z komediobaletu Mieszczanin szlachcicem LWV 43

Marc-Antoine Charpentier Trio grotesque z komediobaletu Le mariage forcé H. 494

Jean-Baptiste Lully
Ah, qu’il est beau qu’il est joli z komediobaletu La pastorale comique LWV 33
Piglialo sù z komediobaletu Monsieur de Pourceaugnac LWV 41
Dormez, beaux yeux z komediobaletu Les amants magnifiques LWV 42
Ah! mortelles douleurs z komediobaletu Georges Dandin LWV 38
Marche pour la cérémonie des Turcs z komediobaletu Mieszczanin szlachcicem LWV 43

Wykonawcy:
Vincent Dumestre – kierownictwo artystyczne
Ana Quintans – sopran
David Tricou – tenor
Romain Bockler – baryton
Igor Bouin – baryton
Geoffroy Buffière – bas
Le Poème Harmonique

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  2 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ