koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINA
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

Jerzy Andruszko SOVIET GO HOME!

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 877 wyświetleń od 31 maja 2022
  • od: 7 czerwca 2022, wtorek
    do: 21 czerwca 2022, wtorek

instalacja: 7—21.06.2022

otwarcie: 7.06.2022 godz. 18:00

Na wystawie w Galerii Entropia artysta wizualny Jerzy Andruszko nawiązuje do swojego projektu stworzonego w 2013 roku w dwudziestą rocznicę wyjścia wojsk radzieckich z Polski. Temat obecności obcych wojsk na czyimś terytorium okazuje się ciągle aktualny. Zmieniła się tylko lokalizacja. Praca jest ponadczasowa i to wyznacza w jakimś sensie jej konceptualną perspektywę.

Instalacja, której kluczowymi elementami są ceramiczne, wojskowe buty - „sapogi” umieszczone na konstrukcji w kształcie obelisku, jest nie tylko reakcją na wydarzenia ostatnich miesięcy i agresję rosyjską w Ukrainie. Przywołuje także pamięć demona „homo sovieticus” - destrukcyjnego kolosa na glinianych nogach i symbolu mentalności post sowieckiej. Nawiązuje do formy pomników „ku czci”, których jeszcze wiele istnieje w Polsce i innych krajach byłego „demo-ludu”. Jest jakby skrzyżowaniem „Suszarki do butelek” Marcela Duchampa i imperialnego obelisku. Na wystawie znajdziemy więcej prac typu ready-made, jednakże na ich dadaistyczny i surrealistyczny rodowód kładzie się ponurym cieniem kontekst aktualnej sytuacji politycznej.

Jerzy Andruszko studiował na Wydziale Architektury Wnętrz PWSSP we Wrocławiu. W burzliwych latach 80. uczestnik strajków studenckich, rzecznik prasowy komitetu strajkowego. Uprawia malarstwo, ceramikę, gra na drumli. Przez kilkanaście lat prowadził warsztaty arteterapii w pracowni ceramicznej w Brzegu. Od 2003 do 2019 roku organizował wystawy i tworzył program Galerii Sztuki Współczesnej w Brzegu. Jest to jego druga wystawa indywidualna w Galerii Entropia.

W cyklicznych, wielowątkowych pracach artysta powraca do kwestii pamięci i właściwych jej mechanizmów. Interesuje go zjawisko zniekształcania obrazów i wydarzeń w kulturze masowej. W swoich pracach stara się zrewidować istniejące konwencje upamiętniania, tworzy subiektywną narrację rekonstrukcji historycznej.

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ