koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latCO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360
zmodyfikowano  rok temu

Organy i smyczki

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 693 wyświetleń od 11 lutego 2023
  • 12 marca 2023, niedziela
    » 18:00

Tego wieczoru znamienita organistka Mari Fukumoto wraz z muzykami NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena wykona jedno z ważniejszych dzieł w dorobku Francisa Poulenca – Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły. W repertuarze znalazły się także kompozycje pióra Tōru Takemitsu oraz Béli Bartóka.

Tōru Takemitsu był jednym z najbardziej cenionych kompozytorów japońskich dwudziestego stulecia. W swojej twórczości łączył elementy muzyki i filozofii Wschodu z kulturą Zachodu, która była dla niego źródłem inspiracji. Nawiązywał m.in. do dokonań takich artystów jak Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen czy Iannis Xenakis. Pod koniec lat pięćdziesiątych skomponował dzieło, które przyniosło mu międzynarodową sławę – Requiem for Strings. W 1959 roku podziw dla kompozytora po wysłuchaniu utworu wyraził sam Igor Strawiński, uznając je za niekwestionowane arcydzieło.

Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły Francisa Poulenca powstał w 1938 roku w momencie głębokiej przemiany twórczej kompozytora. Sytuacja polityczna w Europie drastycznie się zmieniała, niosąc ze sobą widmo kolejnej wojny. Poulenc zwrócił się wówczas w stronę wiary, co nie pozostało bez znaczenia dla jego twórczości. Koncert, należący do jego najwybitniejszych dzieł, złożony jest z siedmiu kontrastujących ze sobą ogniw, na których kanwie kompozytor stosuje neobarokowe brzmienia momentalnie przywodzące na myśl twórczość Johanna Sebastiana Bacha czy Dietricha Buxtehudego. Partię organów Poulenc opracował z pomocą wielkiego organisty Maurice’a Duruflégo, który był także wykonawcą utworu, a wkrótce dokonał również jego nagrania.

Muzykę na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Bela Bartók skomponował w 1936 roku na zamówienie szwajcarskiego dyrygenta Paula Sachera z okazji jubileuszu dziesięciolecia istnienia Kammerorchester Basel. Utwór ten zajmuje szczególne miejsce w twórczości jednego z najsłynniejszych kompozytorów XX wieku. W tamtym czasie Bartók tworzył dzieła znacznie wykraczające poza stylistykę kompozycji z końca XIX wieku, łącząc inspiracje węgierską muzyką ludową z odważnymi eksperymentami brzmieniowymi i rytmicznymi.

Program:
T. Takemitsu Requiem for Strings
F. Poulenc Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły FP 93


B. Bartók Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę

Wykonawcy:
Joseph Swensen – dyrygent
Mari Fukumoto – organy
NFM Orkiestra Leopoldinum

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  rok temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ