koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - grudzień 2024 - nr 366
zmodyfikowano  9 miesięcy temu  »  

18. Festiwal Filmów Afrykańskich AfryKamera

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 910 wyświetleń od 29 lutego 2024

AfryKamera jest pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej festiwalem filmowym promującym kino afrykańskie, a także największą w Polsce interdyscyplinarną imprezą poświęconą wielobarwnej kulturze tego kontynentu. hasłem przewodnim wydarzenia w latach 2023-2025 jest "African Gaze", a temat główny 18. edycji to "Woman", dlatego też na ekranach zobaczymy przede wszystkim twórczość kobiet oraz filmy poświęcone kobietom. W programie zaplanowano zarówno filmy debiutantek, jak i artystek z dłuższym stażem.

Program:

22.03.2024, godz. 18:00 "Ojcze nasz, diabeł " reż. Ellie Foumbi

Marie, niezwykle zdolna szefowa kuchni w domu opieki dla seniorów w niewielkiej francuskiej miejscowości, stara się prowadzić ciche i spokojne życie skupione przede wszystkim na pracy. Wszystko zmienia się, gdy do ośrodka przyjeżdża charyzmatyczny ksiądz z Kinszasy, w którym rozpoznaje przywódcę grupy zbrojnej, odpowiedzialnego za spalenie jej wioski, zamordowanie rodziny i zrobienie z niej, kilkunastoletniej wtedy dziewczynki, żołnierza. Od tego momentu jedynym celem Marie będzie zemsta i zabicie człowieka, który zrujnował jej życie i przez którego musiała uciekać ze swego kraju. Debiut filmowy Ellie Foumbi, ze znakomitą Babetidą Sadjo w głównej roli (znaną m.in. z ról w filmach “I oddychaj normalnie” w reż. Ísold Uggadóttir czy “Wysypisko” Pietera Van Hees), to niezwykle przejmujące kino, pokazujące blizny i traumy kobiety, która w dzieciństwie doświadczyła wiele zła i przemocy.

22.03.2024, godz. 20:30 "Królowe" Yasmine Benkiran

Zineb, przebywająca w więzieniu w Casablance za handel narkotykami, dowiaduje się, że jej niepełnoletnia córka może trafić do domu opieki. Aby do tego nie dopuścić, postanawia uciec z aresztu i zabrać ze sobą Inés. W realizacji planu pomaga jej Asma, którą Zineb bierze jako zakładniczkę, aby ta zawiozła je nad ocean. Tak zaczyna się ich wspólna podróż, w której wraz z kolejnymi przejechanymi kilometrami Asma staje się ich towarzyszką podróży i opiekunką Inés. Nie opuszcza ich mimo podążających za nimi detektywów, którzy zrobią wszystko, aby pojmać skazaną i doprowadzić ją do aresztu. Film Yasmine Benkiran to świetnie zagrane, trzymające w napięciu i wywołujące wiele emocji kino akcji z silnymi bohaterkami, które ogląda się z dużą przyjemnością.

23.03.2024, godz. 15:00 "Nasze domy w sercu" reż. Brenda Akele Jorde, Malte Wandel, David-Simon Groß

Dokument ukazuje skomplikowane i trudne losy rodzin mieszanych na przykładzie Sary, Afroniemki, której ojciec, pochodzący z Mozambiku, po upadku muru berlińskiego musiał opuścić Niemcy i już nigdy nie mógł do tego kraju powrócić. Był on jednym z wielu Mozambijczyków pracujących w tamtych czasach w NRD, którzy na lata zostali rozłączeni z rodzinami. Jako dorosła już kobieta Sara wspomina niełatwe dzieciństwo i bycie czarną dziewczynką w białym społeczeństwie, ale też pierwsze spotkanie z ojcem, do którego pojechała już jako nastolatka. I choć teraz ich kontakt jest łatwiejszy i regularny, Sara na wielu płaszczyznach jest rozdarta pomiędzy dwoma kontynentami-domami, tak odległymi od siebie, między którymi musi podróżować, aby spotkać się z rodzicami, a także ojcem swojej córeczki.

23.03.2024, godz. 18:00 "Żegnaj, Julio " reż. Wadaean Julia

Chartum, 2005 r. Nasilają się zamieszki pomiędzy Sudańczykami arabskiego pochodzenia a mieszkańcami północnego Sudanu. Na tym tle rozgrywa się historia Julii, czarnej katoliczki, której synek zostaje potrącony autem przez muzułmankę Monę, a mąż zostaje zabity przez męża kobiety. Aby zagłuszyć wyrzuty sumienia i starając się zadośćuczynić popełnionej krzywdzie, Mona zatrudnia Julię jako pokojówkę, chłopcu opłaca szkołę i oboje przyjmuje do swego domu. Z czasem kobiety zaprzyjaźniają się, a każda stara się zapomnieć o bolesnej przeszłości. Wszystko wraca jednak, gdy synek Julii prosi przyjaciela matki o pomoc w dowiedzeniu się, co stało się z jego ojcem.

24.03.2024, godz. 15:00 "Banel i Adama" reż. Ramata-Toulaye Sy

W niewielkiej wiosce na północy Senegalu mieszkają zakochani w sobie Banel i Adama. Banel za wszelką cenę stara się wyprowadzić z ukochanym do własnego domu, rozpocząć nowe, wspólne życie i zyskać wolność. Adama, zgodnie z lokalnymi zwyczajami, ma zostać szefem wioski. Jest przywiązany do tradycji przodków i czuje się odpowiedzialny za lokalną społeczność. Kłopoty spowodowane suszą sprawiają, że para spędza coraz mniej czasu razem, a Banel czuje się coraz bardziej samotna i nieszczęśliwa. Gdy umierają kolejni mieszkańcy, Adama postanawia wypełnić przeznaczenie i zostać przywódcą, czego Banel nie będzie w stanie zaakceptować. Film Ramaty-Toulaye Sy zachwyca wyjątkowo malowniczą, pustynną, momentami senną scenerią, a także odsłania rzeczywistość, w której przywiązanie do tradycji wygrywa z indywidualnymi wyborami czy marzeniami.

24.03.2024, godz. 18:00 "Mami Wata" reż. C.J. “Fiery” Obasi

C.J. “Fiery” Obasi snuje opowieść o niewielkiej wyspiarskiej wiosce Iyi, w której wszyscy są szczęśliwi i żyją w pokoju, wyznając kult morskiej bogini zapewniającej im wszelkie dobra – Mami Waty. Niektórzy mieszkańcy skarżą się jednak na konieczność oddawania swych plonów w ofierze i brak udogodnień cywilizacyjnych oraz poddają w wątpliwość działanie medium, przez którą bogini przemawia. Wykorzystuje to nieznajomy Jasper, który pojawia się na Iyi i uruchamia ciąg zdarzeń, doprowadzając do zburzenia spokoju, skłócenia mieszkańców i wprowadzenia przywództwa opartego na przemocy. „Mami Wata” to nie tylko filmowe nawiązanie do zachodnioafrykańskiego folkloru, ale również historia o tym, jak niszczone są niewielkie społeczności, kultywujące tradycyjne wierzenia. To także realizacyjny majstersztyk, w którym czarno-białe zdjęcia w połączeniu z obfitą i piękną charakteryzacją i kostiumami znakomicie dopełniają całą opowieść.

zmodyfikowano  9 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ