koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  7 miesięcy temu

Bolero | Finał Akademii Orkiestrowej NFM

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 4 650 wyświetleń od 16 marca 2024
  • 27 kwietnia 2024, sobota
    » 18:00

Serdecznie zapraszamy na koncert wieńczący tegoroczną edycję Akademii Orkiestrowej NFM! Wezmą w nim udział instrumentaliści NFM, uczestnicy dwóch akademii orkiestrowych – z NFM oraz Staatskapelle Berlin, a poprowadzi ich znakomity polski dyrygent Michał Klauza. W roli solistki wystąpi Hina Maeda – laureatka XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Wirtuozka wykona jeden z koncertów patrona konkursu. Oprócz tego w programie znajdują się cieszące się ogromną popularnością Bolero Maurice’a Ravela oraz kompozycje Georga Gershwina i Henryka Warsa.

Do najbardziej znanych kompozycji Georga Gershwina zalicza się Błękitna rapsodia, Koncert fortepianowy F-durAmerykanin w Paryżu. Zdecydowanie rzadziej można natomiast usłyszeć Uwerturę kubańską, która rozpocznie ten koncert. Jest to barwny i błyskotliwie orkiestrowany utwór, powstały w 1932 roku w rezultacie dwutygodniowego pobytu amerykańskiego kompozytora w Hawanie. Gershwin wykorzystał w nim tematy zasłyszane na Kubie, a także rytmy i instrumenty, z którymi się wówczas zapoznał. Następnie zabrzmi należący do najpopularniejszych kompozycji Henryka Wieniawskiego II Koncert skrzypcowy d-moll. Po raz pierwszy zabrzmiał w 1862 roku w Sankt Petersburgu. Jest to dzieło nastrojowe i jednocześnie obrazujące w pełni talent melodyczny twórcy. Po pełnej niepokoju części pierwszej następuje melancholijna część wolna, po niej zaś – żywy i temperamentny finał, w którym Wieniawski sięgnął po modne w epoce romantyzmu wątki cygańskie.

Po przerwie artyści wykonają suitę Szkice miejskie. Jej autor, Henryk Wars, był polskim kompozytorem, pianistą i dyrygentem pochodzenia żydowskiego. Przed II wojną światową tworzył głównie popularne piosenki i muzykę filmową. Potem osiadł w Los Angeles w Stanach Zjednoczonych i nawiązał współpracę z hollywoodzkimi wytwórniami filmowymi. Nie przestał jednakże pisać muzyki przeznaczonej do wykonań koncertowych. Przykładem takiego dzieła jest złożona z trzech ogniw barwna suita Szkice miejskie, napisana na początku lat pięćdziesiątych.

Koncert zwieńczy Bolero Maurice’a Ravela. Jest to najbardziej znana kompozycja autora. Można w niej odnaleźć odwołania do jego baskijskiego pochodzenia – jest to bowiem stylizacja hiszpańskiego tańca. Podobno w trakcie premiery jedna ze słuchaczek stwierdziła, że pisząc takie dzieło, kompozytor musiał postradać zmysły, co Ravel rzekomo skwitował jednym słowem: „zrozumiała”. Nie mamy dowodów, że rzeczywiście tak było. Nawet jeśli tak się stało, to powodem na pewno nie był poziom skomplikowania utworu, ponieważ Bolero jest bardzo proste. Rytm akompaniamentu nie zmienia się wcale, natomiast sama melodia grana jest po prostu przez inne instrumenty i różne ich połączenia – coraz głośniej, aż do potężnej kulminacji z udziałem całej orkiestry.

Program:
G. Gershwin Uwertura kubańska
H. Wieniawski II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22


H. Wars Szkice miejskie – suita orkiestrowa
M. Ravel Bolero

Wykonawcy:
Michał Klauza – dyrygent
Hina Maeda – skrzypce
Uczestnicy Akademii Orkiestrowej NFM
Uczestnicy Akademii Orkiestrowej Staatskapelle Berlin
Instrumentaliści NFM

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  7 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ