Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2025TpL repertuar marzec 2024Dwie wystawy o miłości
zmodyfikowano  12 dni temu  »  

„Woke” w grach wideo ­– czym jest i dlaczego wywołuje takie emocje / Fenomeny Popkultury

CO jest GRANE » 1 446 wyświetleń od 19 marca 2025

cykl: Fenomeny Popkultury. Oblicza gier wideo

„Woke” w grach wideo ­– czym jest i dlaczego wywołuje takie emocje.

prowadzi: Ewa Bałwas

22 kwietnia 2025 r. | godz. 17:00

Rynek 58 | sala 35 | III piętro

wstęp wolny

O wykładzie:

Czy wystarczy zasugerować nową interpretację Ciri w nadchodzącym „Wiedźminie 4” lub umieścić czarnoskórego samuraja Yasuke w „Assassin’s Creed Shadows”, by rozpętać burzę? Dlaczego niemal każda nowa gra natychmiast spotyka się z oskarżeniami o „woke”? Skąd wynika potrzeba tworzenia list gier ocenianych pod tym kątem i jakie kryteria się stosuje? Czy rosnąca różnorodność w grach to naturalna ewolucja medium i odpowiedź na zmieniające się oczekiwania graczy, czy jedynie sposób na przyciągnięcie uwagi w dobie cyfrowej konkurencji?
Termin „woke” stał się jednym z najbardziej kontrowersyjnych i wieloznacznych pojęć w branży gier wideo. Dla jednych oznacza większą reprezentację i otwartość na różne perspektywy, dla innych jest narzędziem ideologicznego nacisku i wymuszoną poprawnością. Choć pierwotnie symbolizował świadomość społeczną i dążenie do równości, dziś coraz częściej wywołuje skrajne reakcje. Wystarczy jeden zwiastun lub sugestia fabularna, by rozpalić gorące dyskusje i podzielić społeczność graczy. Jak będzie z wami? Na koniec prelekcji będzie czas na rozmowę.

Ewa Bałwas – studentka Komunikacji Wizerunkowej II stopnia na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się grami wideo, w które gra w wolnym czasie, a teraz pisze kolejną pracę dyplomową na ich temat.

autor:
zmodyfikowano  12 dni temu  »