koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376Elżbieta Terlikowska/ RowerekNEON VOICETpL repertuar grudzień 2025
zmodyfikowano  7 dni temu  »  

Komu wieje wiatr? Retrospektywa Terrence'a Malicka

CO BYŁO GRANE » CO jest GRANE » 2 057 wyświetleń od 27 listopada 2025
  • od: 2 grudnia 2025, wtorek
    do: 14 grudnia 2025, niedziela

Grudzień sprzyja uważniejszemu patrzeniu. W tym czasie chętnie wracamy do filmów, które pomagają uporządkować myśli, spojrzeć z dystansu na mijający rok i zadać kilka pytań, które zwykle giną w codziennym zgiełku. Kino Terrence’a Malicka świetnie wpisuje się w ten nurt – prowadzi nas ku refleksji nad tym, dokąd zmierzamy, jakie decyzje podejmujemy i co zostawiamy za sobą. Tym samym już od 2 grudnia zapraszamy Was na wyjątkową retrospektywę, która pozwala uchwycić sens mijających miesięcy i wejść w nowy rok z większą świadomością.

W przeglądzie zestawiamy filmy z różnych etapów twórczości Malicka, mając nadzieję, że pozwolą wam dostrzec to, co w jego kinie najciekawsze: napięcia między intymnym a monumentalnym, między doświadczeniem jednostki a spojrzeniem, które obejmuje całe pejzaże. Każdy z tytułów prezentuje inny wycinek tej filmografii – od westernowego mitu pracowników sezonowych po wewnętrzne zmagania scenarzysty zagubionego w Los Angeles.

Pełen program retrospektywy:

2 grudnia, wtorek, 18.30
„Niebiańskie dni”, reż. Terrence Malick

Zaczynamy wracjąc do roku 1916, gdy trójka bohaterów wędruje przez Amerykę za pracą i widzi kraj jeszcze przed wielkim przemiałem XX wieku. Z fotografią nestora Almendrosa i muzyką Morricone ten film jest lekcją patrzenia na krajobraz tak, jakby opowiadał historię równolegle z bohaterami. Przed seansem przygotowaliśmy krótką zapowiedź.

5 grudnia, piątek, 18.15
„Badlands”, reż. Terrence Malick

Debiut, który zbudował legendę Malicka: historia młodej pary przemierzającej Stany, oparta na realnych wydarzeniach i przefiltrowana przez wrażliwość kina amerykańskich lat 70. Chłód narracji kontrastuje tu z mitami, które kultura popularna lubi narastać wokół postaci żyjących na marginesie.

7 grudnia, niedziela, 18.00
„Cienka czerwona linia”, reż. Terrence Malick

Seans z taśmy 35mm. Adaptacja powieści Jamesa Jonesa, zrealizowana po dwudziestoletniej nieobecności reżysera, otwiera przestrzeń dla pytań, jakie rzadko zadaje kino wojenne. Obserwujemy żołnierzy na Guadalcanal, ale bardziej interesuje nas wewnętrzny rezonans ich wyborów niż rekonstrukcja bitwy. Projekcja analogowa pozwoli zobaczyć ten film w formie, która odsłoni jego pierwotny rytm.

12 grudnia, piątek, 18.00
„Song to Song”, reż. Terrence Malick

Seans w ramach cyklu Wszystkie Nieprzespane Noce. Wchodzimy do świata muzycznej sceny Austin – jej intensywności, emocjonalnych pęknięć i migotliwych relacji. Film zamyka się w strukturze przypominającej zapis piosenek, dlatego świetnie rezonuje z rytmem całego cyklu. Po pokazie przechodzimy prosto na afterparty w Klubokawiarni Recepcja; wejście z biletem jest bezpłatne.

13 grudnia, sobota, 18.00
„Rycerz pucharów”, reż. Terrence Malick

Opowieść o scenarzyście poszukującym sensu w świecie przepychu Los Angeles to jeden z najbardziej introspektywnych filmów Malicka. Po seansie zapraszamy was na rozmowę z Tomaszem Samołykiem, Arturem Zborowskim i Arkadiuszem Grześkiem (Pstryki z Etyki), którzy przyjrzą się temu, jak współczesne kino radzi sobie z portretowaniem duchowych kryzysów.

14 grudnia, niedziela, 18.00
„Ukryte życie”, reż. Terrence Malick

Na zakończenie pokaz organizowany z DKF Politechnika – przed filmem zapraszamy na prelekcję, a po nim na dyskusję. Historia Franza Jägerstättera, który w czasie wojny odmówił przysięgi Hitlerowi, staje się tu studium sumienia i konsekwencji, jakie niesie odmowa przemocy. Film łączy kontemplację z precyzyjną obserwacją, przypominając momentami logikę Drzewa życia, choć jego ton jest zdecydowanie bardziej surowy.

zmodyfikowano  7 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ