koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Paweł Olszczyński: Cygaro

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 231 wyświetleń od 3 listopada 2016
  • od: 25 listopada 2016, piątek
    do: 8 stycznia 2017, niedziela

/ Paweł Olszczyński: Cygaro

kuratorka: Katarzyna Lewandowska

25.11.2016 – 8.01.2017

otwarcie wystawy: 25.11 (piątek), godz. 18.00 / wstęp wolny

"Cygaro" Pawła Olszczyńskiego jest opowieścią o mocnej, obsesyjnej zależności pomiędzy podmiotem a przedmiotem. Jakiekolwiek wartościowanie w przypadku tej symbiozy mija się z celem. Obie strony w równym stopniu działają na siebie, tworząc maksymalne napięcie. Oblane czarnym lateksem kolekcjonerskie wazony z lat 60. przypominają gadżety erotyczne. Zostały estetycznie zseksualizowane, stały się nośnikiem wielowątkowego kontekstu, rozgrywającego się na najbardziej pierwotnej płaszczyźnie – pożądaniu seksualnym. Poprzez wysublimowaną, niebezpieczną manifestację swojej władzy odnoszą się do pożądania przedmiotu, chęci posiadania i zawłaszczenia – tylko w tym wypadku należy zadać pytanie: kto ma władzę nad kim? Zafiksowany kolekcjoner czarnych, błyszczących, fallicznych „cygar”? Czy jest zupełnie odwrotnie? Może zaistniała totemiczna zależność pomiędzy obojgiem? Ta fetyszystyczna narracja będzie również zobrazowana maskami i rysunkami.

Michel Foucault w "Historii seksualności" pisze, że w XIX wieku nastąpiło przejście od symboliki krwi do symboliki seksualności. Twierdzi, że seks zastąpił krew i że seksualność bynajmniej nie jest we współczesnym świecie tłumiona, lecz przeciwnie – stale rozbudzana, dlatego, że Zygmunt Freud dopatrywał się w niej zasady prawa, aby stary porządek władzy skupić wokół pragnienia. Obsesyjna chęć posiadania siebie wzajemnie powoduje bycie przedmiotu w ciele i ciała w przedmiocie. Falliczne formy, błyszczący lateks, czarne rysunki rozfragmentaryzowanego ciała stawiają widza przed Bataille’wskimi pytaniami. Co jest czyste, a co nieczyste? Odpychające i fascynujące? Co jest erotyzmem, a co sacrum? I jego jakże wymowna teza kończąca rozważania: zbrukanie – najwyższe doświadczenie bytu!

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ