koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarAMKL 75 lat
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

WIECZÓR FRANCUSKI / C. SAINT-SAËNS #2

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 159 wyświetleń od 21 maja 2021
  • 22 maja 2021, sobota
    » 18:00

Koncert z okazji 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu "Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze"

Zapraszamy na kolejny koncert z cyklu Wieczór francuski / C. Saint-Saëns w formule ONLINE, który będzie transmitowany 22 maja 2021r. o godz. 18:00 na naszym kanale Youtube. Koncert dostępny będzie dla Państwa do 30 czerwca 2022r.

Wystąpią: Maria Sławek - skrzypce Toruńska Orkiestra Symfoniczna Dainius Pavilionis - dyrygent Andrzej Sułek - prowadzenie

W programie: C. Saint-Saëns - Introdukcja i Rondo Capriccioso a-moll op. 28 C. Saint-Saëns - III Koncert skrzypcowy h-moll op. 61

Utwory na skrzypce Camille’a Saint-Saënsa łączy podobny typ ekspresji; wyrafinowanej, pełnej wirtuozerii, warunkowanej lekkością faktury. Ostatni III Koncert skrzypcowy h-moll op. 61 posiada największy ciężar gatunkowy ze wszystkich koncertów skrzypcowych Saint-Saënsa. Wpisuje się w nurt koncertów liryczno-wirtuozowskich i zbliża w stronę dzieł: Henryka Wieniawskiego, Maxa Brucha, Édouarda Lalo czy Piotra Czajkowskiego. Został zadedykowany Pablo Sarasatemu, który był również jego pierwszym wykonawcą. Koncert h-moll zawdzięcza swą popularność kantylenowym tematom oraz atrakcyjnym i efektownym, choć obfitującym w techniczne rafy, fragmentom wirtuozowskim. Utwór zachowuje typowy trzyczęściowy układ, o następującym układzie temp: szybka – wolna – szybka. Kompozycją, której Saint-Saëns przez całe życie się wstydził była „fantazja zoologiczna” Karnawał zwierząt. Ten powstały w 1886 roku muzyczny psikus jest cyklem czternastu miniatur na jedenaście instrumentów. Czyżby „naśladownictwo natury”? Owszem i to w żartobliwej „tonacji” ponieważ kompozytor, wykorzystując brzmieniowy idiom konkretnych instrumentów błyskotliwie zilustrował świat fauny. Te „zoologiczne widokówki” doskonale też oddają charakter muzyki jego kolegów: Offenbacha, Czajkowskiego, Rossiniego i innych. Podczas domowych wykonań Karnawału zwierząt przyjaciele Saint-Saënsa bawili się setnie, ale nie zdołali przekonać kompozytora do wydania tych urokliwych miniaturek. Camille obawiał się bowiem, że ów muzyczny żarcik nie przystoi poważnemu kompozytorowi, za jakiego się uważał. Dlatego cykl został wydany dopiero rok po jego śmierci i po dziś dzień cieszy się niesłabnącą popularnością. Nic dziwnego, odnajdziemy w nim m.in. Królewski marsz lwa (kwintet smyczkowy i dwa fortepiany), mknące w dzikim pędzie osły azjatyckie – Kułany (dwa fortepiany). Jest i Żółw (parodystycznie spowolniony kankan grany przez smyczki i fortepian), za którym dostojnie kroczy Słoń (kontrabas), skaczą też Kangury (dwa fortepiany) i pląsają rybki w Akwarium (m.in. flet i harmonika szklana). Są i Skamieliny, które nucą skoczną arię Rossiniego… W poczet poważnych dzieł Camille’a Saint-Saënsa zalicza się Introdukcję i Rondo capriccioso op. 28 oraz II Symfonię a-moll op. 55. Ta ostatnia powstała w 1859 roku i nie zdobyła takiej popularności jak napisana 27 lat później III Symfonia. Naznaczona wpływami twórczości Haydna, Brahmsa i Mendelssohna-Bartholdy’ego stanowi przykład doskonałej kondensacji treści, zawartej w ponad dwudziestominutowej (jak na XIX wiek – niemal aforystycznej) symfonicznej formie.

dr Aneta Derkowska

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ