Godlewska - malarstwo i rzeźba
I.Godlewska - Rzym
- od: 16 października 2005, niedzielado: 16 grudnia 2005, piątek
Izabella Godlewska de Aranda
Udostępnianie: środy-piątki, godz. 10-15, wstęp wolny
Wystawa: Godlewska - malarstwo i rzeźba jest pierwszą w Polsce ekspozycją prezentującą twórczość mieszkającej w Wielkiej Brytanii Izabelli Godlewskiej de Aranda, artystki o arystokratycznych korzeniach, żony dyplomaty hiszpańskiego, spokrewnionej z wybitnym malarzem - Józefem Czapskim. Na wystawie będziemy mogli zobaczyć niemal 50 prac pochodzących ze zbiorów prywatnych w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii oraz Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego w Krakowie (oddziału Muzeum Narodowego) i Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu.
Kuratorem wystawy jest Sławomir Majoch (Templariusze - historia i mit, Srebrna biblioteka i inne cymelia królewskie).
Wystawie towarzyszy polsko-hiszpańsko-angielski katalog pod red. Sławomira Majocha z obszernym tekstem o artystce pióra Janiny Ładnowskiej z Muzeum Sztuki w Łodzi.
IZABELLA GODLEWSKA DE ARANDA (ur. 1931 w Słonimiu w woj. Nowogródzkim) – malarka, rzeźbiarka, architekt; córka Józefa Godlewskiego, senatora z Nowogrodczyzny i Fabianny z Czapskich, prawnuczka Emeryka Hutten-Czapskiego (znanego kolekcjonera i donatora Muzeum Narodowego w Krakowie), wnuczka Karola ze Stańkowa (słynnego prezydenta Mińska, który unowocześnił miasto), krewna Józefa Czapskiego, malarza i pisarza, oraz Marii Czapskiej, znawczyni twórczości Adama Mickiewicza, autorki wspomnień Europa w rodzinie. Czas odmieniony (Kraków 2004).
Izabella Godlewska dzieciństwo spędziła w liczącym 3.800 ha majątku
Synkowicze. We wrześniu 1939 r. rodzina uciekając przed Niemcami, udała
się do Wilna a po zajęciu miasta przez wojska sowieckie, przez Rygę,
Szwecję i Belgię do Francji, gdzie Józef Godlewski zbudował polski obóz
dla wojska w Coëtquidan. Po klęsce Francji w czerwcu 1940, Fabianna i Józef
Godlewscy wraz z córką uciekli do Marsylii, a dalej poprzez Hiszpanię i Portugalię, do Wielkiej Brytanii. Tam Józef Godlewski zaciągnął się do wojska a matka, znająca świetnie język angielski, prowadziła z ramienia
PCK i lotnictwa polskiego dom dla rekonwalescentów wojennych Craighall koło
Blairgowrie w Szkocji. Izabellę posłano na naukę do Kilgraston Sacred Heart
School w Perthshire. Po wojnie sytuacja rodziny była ciężka; ojciec
pracował m.in. jako strażnik w Victoria & Albert Museum w Londynie.
Później został prezesem Związku Ziem Północno-Wschodnich i współredaktorem pisma Lwów i Wilno
(1946). Izabella Godlewska studiowała
w Oxford School of Architecture (dyplom 1955), pobierając równolegle lekcje
malarstwa u Józefa Pacewicza, malarza dawniej związanego z École de Paris,
mieszkającego w Londynie. Po studiach pracowała w biurze architektonicznym
Olivera Chestertona w Londynie. W 1959 r. wyszła za mąż za hiszpańskiego
dyplomatę Eduarda Aranda y Carranza i przeprowadziła się do Madrytu. Tam
pracowała w studio architektonicznym Mariano Garrigueza i spółpracowała z architektem José Suáresem projektując m.in. blok mieszkalny w Kadyksie i dom w Mojácar dla Dolly Sanchez Bella. Za sprawą zaprzyjaźnionego i spowinowaconego z rodziną Aranda znanego malarza José Caballero (dawnego
współpracownika i przyjaciela Federica Garcii Lorca oraz Pabla Nerudy)
poznała madryckie środowisko artystyczne, co aowocowało w 1973 r.
uczestnictwem w zbiorowej wystawie: 70 lat malarstwa hiszpańskiego,
prezentowanej w Madrycie, Londynie, Dublinie i Warszawie (wspólnie m.in. z Salvadorem Dalím). W związku ze stanowiskiem męża - chargé d'affaires a później ambasadora, rodzina Aranda często zmieniała kraje zamieszkania:
Haiti, Włochy, Finlandia, Estonia. Życie Izabelli Godlewskiej wypełniali
najbliżsi, malarstwo i obowiązki towarzysko-rodzinne związane z pozycją
męża — dyplomaty i podtrzymywaną tradycją właściwą rodzinom
ziemiańskim i arystokratycznym na całym świecie. Jednak najistotniejszy,
choć nieczęsty, był kontakt z Józefem Czapskim: korespondowali, prowadzili
rozmowy o sztuce, życiu i rodzinie, w 1990 r. Izabella uczestniczyła w otwarciu jego wystawy w Szwajcarii. Kiedy w 1993 r. zmarł mąż Eduardo,
Izabella osiedliła się w Londynie, gdzie mieszkają córka i dwaj synowie.
Wystawy zbiorcze m.in.: 1962 – Instytut Francuski w Port-au-Prince (Haiti);
1969 - Galeria 88 w Rzymie; 1970 - Galeria Acquavella w Caracas (Wenezuela);
1973 - wystawa: 70 lat malarstwa hiszpańskiego prezentowana w Madrycie,
Londynie, Dublinie i Warszawie; 1980 – wystawa Trayectorias w Neapolu,
Atenach, Ankarze, Istambule, Ammanie, Bangkoku, New Delhi i Kanberze.
Wystawy indywidualne: 1974 - Galeria Skira w Madrycie; 1977 - Muzea Sztuki Współczesnej w Bagdadzie, Kairze i Aleksandrii; 1979 - Caja de Ahorros w Kadyksie; 1980 - Galeria Sen w Madrycie; 1990 r. - Bank Midland w Londynie; 1999 - The Air Gallery i Studio Gallery w Londynie.
WYSTAWA W MUZEUM UNIWERSYTECKIM:
Wprowadzeniem na wystawę są prace malarskie powstałe podczas pobytu artystki w Rzymie (1965-7). Są to trzy panoramiczne obrazy architektury Rzymu widzianej z wysokiego, zawsze jednego, punktu obserwacyjnego. Widoki ujęte są syntetycznie, czasem odwrócona bywa głębia ostrości — punkty oddalone są wyraźniej zarysowane niż budowle bliższe oku. Obrazy różni koloryt i oświetlenie przydające ekspresji. Rzymski okres uzupełniają malowane w tendencji realistycznej portrety dzieci malarki. Z lat 70. pochodzą abstrakcje: Czarny pejzaż morski, Logika wody i cykl Spiritus Movens, w których fakturalność farby wymieszanej z pisakiem, tworzy ciekawe efekty światłocieniowe. Przez ponad 20 lat artystka kontynuuje cykl Energia koloru. Są to powtarzane w dziesiątkach wariantów horyzontalne krajobrazy, których jedynym motywem są pasy. Kontrast między gorącą czerwienią, a błękitem stwarza poczucie przestrzeni spotęgowane niekiedy odblaskiem światła jakby odbijającego się w wodzie. Czasem spokój linii horyzontalnych zakłócony jest uskokiem linii. Czasem, jak dzieje się w pejzażach powstałych, na północy w Finlandii czy Estonii (1991-93) pojawia się chłodniejszy koloryt i linie o łagodnym, falującym zarysie. Ziemia i woda zostają sprowadzone do poziomej linii. Do tego cyklu zaliczyć można obraz Climax, w którym linearne strefy czerwieni opuściły horyzontalny spokój na rzecz dynamicznych diagonalnych podziałów i rozbłysku bieli. Obraz został odczytany jako synteza asymetrii i stał się motywem okładki książki znanego włoskiego pisarza Primo Levi'ego, L'asymétrie et la vie (Paris 2004). Równolegle do Energii koloru Izabella Godlewska realizuje inny cykl obrazów, liryczny, romantyczny i mający pokrewieństwa ze swobodą malarstwa gestu i materii.. Konotacje symboliczne tych obrazów wiążą się z dwuznacznym żywiołem wody, źródłem życia i śmierci.
Obok prac na płótnie artystka maluje także akwarele, najchętniej
krajobrazy. Wyczuwa plamę koloru, cieniuje barwę, kontrastuje z linią,
która buduje kompozycję. Maluje też cykle, np. widok neogotyckiej fasady
Museum of Natural History o różnych porach roku i dnia, widok, który może
obserwować ze swego okna na Cromwell Road w Londynie. Widoki Tatr (1994), czy szkockiego jeziora Loch Ness (1996) zachowując wyczucie miejsca zbliżają
się do abstrakcji, ale nadal pozostają romantyczne Na wystawie możemy
także zobaczyć rzeźby Godlewskiej, które rozwinęła w trzech kierunkach.
W jednym nawiązuje do tradycji rzeźby hiszpańskiej, jej dynamiki,
ekspresji, niepokoju. Taki jest poszarpany, o ostrej, bolesnej fakturze Gryf.
Portret pięknej córki Izabelli z falą wspaniałych włosów ekspresję swą
zawdzięcza wyrafinowanym patynom. Prezentowane są także surrealistyczne
rzeźby odnoszące się do ciała i głowy. Izabella Godlewska odchodzi w nich
od rzeźby zamkniętej w bryle, a także od rzeźby otwierającej się i rozwijającej się w przestrzeni zewnętrznej jak w rzeźbie
konstruktywistów. Tors czy Głowa Eduarda otwierają się do wewnątrz. Forma
zewnętrzna nie znajduje przedłużenia czy odpowiednika wewnątrz. Wewnątrz
zostaje wzbogacona, zmultiplikowana, wyposażona w nowe wartości tak formalne
jak treściowe. Najnowsze zrealizowane rzeźby abstrakcyjne są koncentryczne,
autorka nazywa je centralnymi
. Niewielkie, zdynamizowane ruchem wirowym
sporządzone są z glazurowanej terrakoty. Monumentalna kulista rzeźba
przekuta w białym marmurze w 2004 przez Wojciecha Kurdziela w Krakowie skupia
światło, jest nieskończona jak wstęga Möbiusa, przewiercona w punkcie
centralnym otwiera się na przestrzeń. Jej powierzchnie wewnętrzna i zewnętrzna są uspokojone i wygładzone. Forma niejako syntetyzuje czy klasycyzuje zamiłowania wyrażone w obrazach odnoszących się do wody, do zaczątków życia.
Twórczość Izabelli Godlewskiej wpisując się w sztukę II połowy XX w. jest niełatwa do klasyfikacji, wymyka się rygorom stylów i kierunków. Artystka nie należała nigdy do żadnej z artystycznych grup, co jest rzadkością wśród artystów współczesnych tęskniących do poczucia przynależności. Jej sztuka jest osobista, choć wpisywana do sztuki hiszpańskiej. Powstała podczas nieustannych podróży i zmian miejsca zamieszkania, zachowała to, co istotne dla jej autorki: otwartość na życie i nieustanne nim zafascynowanie, odjazdy i powroty, pożegnania i powitania, poczucie, że nie tylko w Europie, jak pisała Maria Czapska, ale w świecie jest się w rodzinie. Na podstawie: Janina Ładnowska,Izabella Godlewska de Aranda: osobiste kraj-obrazy podróżne [w:] Godlewska. Malarstwo i rzeźba – Pintura y Escultura – Painting and Scuplture, red. Sławomir Majoch, Toruń-Londyn 2005.
Targi terrarystyczno-akwarystyczne Terra Expo w Toruniu
4 lipca 2021 - 09:00 | KUP-BILET
Hala Arena Toruń
ul. Bema 73-89 Toruń
7 767sztuka
"Pogranicze abstrakcji" wystawa malarstwa Katarzyny Wendland i Alicji Wieczorek
od: 13 marca 2021 do: 13 kwietnia 2021
Galeria Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Toruńskiego
Ducha Św. 8 Toruń
13 039sztuka
Toruńskie Targi Terrarystyczne
15 listopada 2020 - 10:00 | KUP-BILET
Hala Arena Toruń
ul. Bema 73-89 Toruń
9 420sztuka
Michał Jakubowicz: „Dziady”
od: 11 września 2020 do: 25 października 2020
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
19 348sztuka
Basia Sokołowska: „Hołd” / wystawa
od: 11 września 2020 do: 25 października 2020
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
19 572sztuka
Urszula Kluz Knopek: „Czas Kamienia” / wystawa
od: 28 sierpnia 2020 do: 25 października 2020
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
18 834sztuka
Toruńskie Targi Terrarystyczne
20 września 2020 - 10:00 | KUP-BILET
Hala Arena Toruń
ul. Bema 73-89 Toruń
10 696sztuka
Dłutem, pędzlem czy piórem? Wiele dróg – jeden sukces
12 września 2020 - 12:00
Książnica Kopernikańska w Toruniu
Słowackiego 8 Toruń
18 540sztuka
Papierowe miasto. Niezrealizowane projekty nowoczesnego Torunia lat 60. i 70. XX wieku – wykład on-line
25 sierpnia 2020 - 18:30
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
15 084sztuka
Ewa Bloom Kwiatkowska: „Auto da fé / opowieść trans medialna”
od: 13 marca 2020 do: 26 kwietnia 2020
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
19 031sztuka
Julia Curyło: „Stan nieważkości”
od: 6 marca 2020 do: 26 kwietnia 2020
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
19 748sztuka
Dorota Chilińska: „Systemy złożone. Manifest”
od: 6 marca 2020 do: 29 marca 2020
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
13 167sztuka
Toruńskie Targi Terrarystyczne
29 marca 2020 - 11:00 | KUP-BILET
Hala Arena Toruń
ul. Bema 73-89 Toruń
11 845sztuka
Listy Heleny Syrkus. O przyjaźniach architektów w czasach politycznych turbulencji – wykład Aleksandry Kędziorek
17 marca 2020 - 18:00
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
10 748sztuka
Dead Of patriarchy. Manifest i opór – wykład Katarzyny Lewandowskiej
10 marca 2020 - 18:00
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
10 102sztuka
Wystawa / „Rzuć troski, lej wino” – wystawa ze zbiorów Muzeum Okręgowego i Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu
od: 7 lutego 2020 do: 1 marca 2020
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
17 142sztuka
Wystawa / Marzena Tauer-Konecka: „Pamięć ujarzmiona”
od: 7 lutego 2020 do: 1 marca 2020
Galeria Sztuki Wozownia
ul. Rabiańska 20 Toruń
17 186sztuka