koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINA
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

KATARZYNA PAREJKO /// SEARCH BY IMAGE

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 500 wyświetleń od 5 marca 2014
  • od: 7 marca 2014, piątek
    do: 29 marca 2014, sobota

WERNISAŻ: 7 MARCA 2014, g. 18

Szukaj, a nie znajdziesz
Funkcja search by image to kolejny krok mający ułatwić wyszukiwanie obrazów, identyfikowanie ich i – co najważniejsze – kojarzenie z innymi, „podobnymi” plikami. Wszystko odbywa się w oparciu o algorytm, którego zasadę działania trudno jest zrozumieć patrząc na otrzymywane wyniki. Znaczna część skojarzonych ze sobą obrazów nie układa się w coś, co można by nazwać logicznym ciągiem. Zamiast tego widzimy zbiory fotografii, przypominające sposobem doboru dadaistyczne wyciąganie słów z kapelusza po to, by powstał wiersz, z tą różnicą, że tu działanie odbywa się na obrazach. Przy kolejnych próbach poszukiwań można jednak dostrzec w funkcjonowaniu programu typową dla Google logikę. Im obraz lub jego autor są bardziej znani, przez co rozumiem intensywniej obecni w sieci, tym trafniejsze i „sensowniejsze” stają się otrzymywane w postaci zestawu obrazów wyniki. Trudno się temu dziwić. Kryteria wyboru są tu ilościowe a nie jakościowe. Wszystko to zmusza do zastanowienia się nad tym, w jaki sposób internetowa wyszukiwarka ukierunkowuje naszą percepcję, na co uwrażliwia uwagę, a w konsekwencji – jak formatuje nasze myślenie i kształtuje wyobraźnię. Przy poczuciu dostępu do niegraniczonych zasobów informacji, jesteśmy coraz bardziej uwikłani w algorytm wyszukiwania danych stworzony przez firmę Google. Możemy zatem odszukać wszystko to, na co pozwoli nam wyszukiwarka. Vilem Flusser użył w swoim słynnym eseju o fotografii i wolności określenia „błędne koło programowanej wolności” w odniesieniu do programowanych, automatycznych foto-aparatów. Wydaje się, że możemy je zastosować także w tym kontekście. Rozszerzenie możliwości przeglądania sieci w oparciu o wybrane obrazy jest logiczną konsekwencją kolonizowania światowego obiegu informacji przez firmę Google.

Eksperyment przeprowadzony przez Katarzynę Parejko ukazuje jednak nie tylko sposób, w jaki działa (lub odwrotnie „nie działa”) program. Prace te pokazują także to, że ilość i różnorodność obrazów cyrkulujących w Internecie zdała się przekroczyć moment krytyczny, w którym ktokolwiek mógłby je kontrolować, klasyfikować i porządkować. Program, reprezentujący marzenie o sztucznej inteligencji, także najwyraźniej sobie z tym nie radzi. „Informacyjna bomba” już eksplodowała, algorytm zbiera rozsiane w wirtualnej przestrzeni odpryski. Czasami znajduje coś przydatnego, częściej jednak dostarcza nam zupełnie bezwartościowy materiał. Wydaje się, że nauka jaka płynie z search by Google zaprzecza dawnej mądrości „szukaj a znajdziesz”. Zazwyczaj, gdy zgadzamy się na to, aby algorytm symulował myślenie, kojarzenie i analizowanie, oznacza to oddanie kolejnego obszaru naszego „ludzkiego” samostanowienia na rzecz programu i maszyny. Nawet jeśli zyskujemy na wydajności, to tracimy na jakości. Otwartym pozostaje pytanie, czy w natłoku nieustannie narastających danych istnieje jeszcze jakaś inna alternatywa?

(tekst Tomasza Ferenca do publikacji z wystawy)

Katarzyna Parejko – studentka IV roku fotografii PWSFTviT w Łodzi. Zdobywczyni Grand Prix Olympus Photo Contest w 2007. Laureatka 3 miejsca w konkursie Nikon Photo Contest International 2012–2013 w Japonii oraz nagrody publiczności na festiwalu Łodzią po Wiśle za wideo-art „Wiatr/Oddech”. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jej prace prezentowane były na wystawach indywidualnych i grupowych w kraju i za granicą m.in. w Chinach, Japonii, na festiwalu wideo-artu w Madrycie (Hiszpania) czy na festiwalu fotografii w Kopenhadze (Dania). Interesuje się sztuką na pograniczu różnych mediów.

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ