Andrzej Czarnacki: skłonność uparta
- 20 lutego 2015, piątek» 18:00
Andrzej Czarnacki, wiązania tensoryczne bez dna, 2007-2013
Nowy projekt Andrzeja Czarnackiego przedstawia koncepcję świata dynamicznego, pojmowanego jako wielość zmagających się ze sobą sił. Prezentowane na wystawie prace – obrazy na płótnie, rysunki oraz instalacja – wchodzą w dialogi z formalnymi i myślowymi koncepcjami wywodzącymi się z tradycji awangardowej.
Jako uczestnik wystawy Oczy szukają głowy do zamieszkania, pokazanej w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2011 roku, Andrzej Czarnacki zaliczony został do grona „orędowników sztuki” – inicjatorów procesów przemieszczania tradycyjnych wartości w nowe konteksty kulturowe, społeczne i polityczne. Obojętny wobec ambicji opanowania świata poprzez postęp, która charakteryzowała dążenia historycznej awangardy, buduje on w swoich pracach swoisty system ontologii, ujmujący świat w jego złożoności. Utożsamia się z konstruktorem, który za pomocą środków wizualnych i pojęciowych diagnozuje napór rzeczywistości na podmiot i określa parametry właściwej interakcji między nimi.
Jednym z historycznych punktów odniesienia są dla Andrzeja Czarnackiego zasady widzenia fizjologicznego wypracowane przez Władysława Strzemińskiego, wiążące ze sobą ruch oka, pracę mięśni i formy obserwowanych obiektów. Czarnacki podkreśla w swoim projekcie fizjologiczną podstawę procesów percepcji, kojarząc je z rytmem pracy mięśniowej. W towarzyszącym pracom tekście interpretuje on widzenie w kategoriach nacisku czynników zewnętrznych na organy percepcji, przekazujące z kolei zarejestrowane impulsy procesom myślowym. Według Czarnackiego praca mięśni dla powstania ruchu organizmu, praca komórek nerwowych w mózgu oraz praca myśli pozostają wobec siebie w relacjach ścisłej analogii; każda z tych aktywności podporządkowana jest bowiem zasadzie równoważenia przeciwstawnych sobie tendencji. „Mięśnieję, więc jestem” – parafrazuje artysta słynne zdanie Kartezjusza.
Optyka antagonizmu kojarzy z kolei prace Czarnackiego z suprematyzmem El Lissitzky’ego. Realizując, podobnie jak Lissitzky, zamysł odwzorowania przestrzeni dynamicznej, rozciągliwej i niejednorodnej, Czarnacki zmierza w swoich pracach do wypracowania określonego języka form. Obrazy Czarnackiego charakteryzuje napięcie i podatność na absorpcję materii malarskiej i łączenie jej z innymi materiałami. Owe kwalifikacje stają się punktem wyjścia dla inicjowanych przez artystę zmagań z iluzją, polegających na symulowaniu efektów wypukłości i wklęsłości płótna. Efekty te sugerują zdolność płótna do rozciągania się i fałdowania, „chwytania” przedmiotów, pęcznienia na kształt balonów, a także jego podatność na perforację. W rysunkach Czarnackiego zindywidualizowany charakter owych napięć sugerowany jest przez własności różnorodnych materiałów przyczepionych do powierzchni prac.
Innym włączonym do wystawy „dziełem tensorycznym” – eksponującym napięcia między formami – jest instalacja pneumatyczna. Kojarzy ona zróżnicowane kształty i ruchy pięciu wystających ze ściany przezroczystych balonów, napełnianych powietrzem za pomocą sprężarki i pośredniczącego między nimi układu sterowania, z wyróżnionymi przez Czarnackiego trzema rodzajami ruchu zachodzącego w rzeczywistości: maksymalnego sprężania i kolizji sił w obrębie jednej tendencji, rozprężenia sił i przekierowania ich do innych tendencji oraz sprężenia krytycznego, polegającego na niwelowaniu zaistniałych różnic.
Zasadniczym wątkiem rozważań wizualno-pojęciowych Czarnackiego jest status podmiotowości wobec tensorium sił. Czarnacki opisuje podmiotowość również w kategoriach napięcia między zmysłowym odczuciem rzeczywistości – tymczasowym i lokalnym – a pragnieniem syntezy jej całokształtu. Artysta kojarzy życie podmiotowe z poczuciem braku; nadmiar rzeczywistości, jak twierdzi, wyzwala chęć ucieczki w sferę wrodzonych struktur poznawczych. Ów impuls ucieczki pojmowany jest przez artystę jako tytułowa „skłonność uparta”. Motywem każdego działania jest według artysty odzyskanie wyjściowego stanu równowagi i harmonii wewnętrznej. Projekt Czarnackiego ukazuje podmiot w stanie osłabienia i konfliktu z samym sobą; wydaje się, że owo poróżnienie jest zarazem warunkiem i napędem jego aktywności.
Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog zawierający tekst Andrzeja Czarnackiego i esej Moniki Murawskiej.
Kurator: Paweł Polit Koordynator wystawy: Sonia Nieśpiałowska–Owczarek Koordynator publikacji: Andżelika Bauer Opracowanie graficzne katalogu i zaproszenia: Dorota Karaszewska, Maciej Sikorzak Wystawa otwarta do: 19 kwietnia 2015
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:
ms2, ul. Ogrodowa 19 5 marca 2015, czwratek,2015, g. 18.00 Ewa Bobrowska, Rzeczy współrzędnie uporządkowane: o spekulatywnej racji sztuki Andrzeja Czarnackiego (wykład)
ms2, ul. Ogrodowa 19 26 marca 2015, czwartek g. 18.00 Bogdan Banasiak, wykład poświęcony filozofii Jean-François Lyotarda
ms1, ul. Więckowskiego 36 10 kwietnia 2015, piątek, g. 17.30 Paweł Polit, oprowadzanie kuratorskie po wystawie
ms2, ul. Ogrodowa 19 16 kwietnia 2015, czwratek, g. 18.00 Andrzej Czarnacki, spotkanie z artystą z cyklu Szukaj, Burz, Buduj
CZYTANKI
od: 4 lipca 2016 do: 29 sierpnia 2016
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
21 880sztuka
11 Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Łódź 2016
28 sierpnia 2016 - jest więcej terminów
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
30 162sztuka
PIASKOLANDIA
31 lipca 2016 - 11:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
15 532sztuka
ZOOLANDIA
30 lipca 2016 - 14:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
15 723sztuka
WAKACYJNE WARSZTATY FILMOWE W SE-MA-FOR MUZEUM ANIMACJI
od: 4 lipca 2016 do: 29 lipca 2016
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
20 668sztuka
Portret - techniki suche
23 lipca 2016 - 11:00
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
18 541sztuka
OSCAROWY WARSZTAT FILMOWY – Piotruś i Wilk (dla dorosłych)
17 lipca 2016 - 14:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
29 357sztuka
ZOOLANDIA
17 lipca 2016 - 11:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
16 083sztuka
Niedziela w muzeum. Sezon ogórkowy
17 lipca 2016 - 12:00,16
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms1
Więckowskiego 36 Łódź
16 107sztuka
WIELKA WYPRAWA
16 lipca 2016 - 12:00
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
28 142sztuka
Sesja portretowa z aktorami
16 lipca 2016 - 10:00
Evil Banana Studio
Pomorska 41 Łódź
16 970sztuka
JACEK ŚWIGULSKI /// POD RUCHOMYM NASKÓRKIEM ZIEMI
od: 25 czerwca 2016 do: 16 lipca 2016
Galeria Imaginarium
ul. Traugutta 18 Łódź
20 496sztuka
WAKACYJNE WARSZTATY FILMOWE
od: 27 czerwca 2016 do: 15 lipca 2016
Se-ma-for Muzeum Animacji
al. Piłsudskiego 135, 92-318 Łódź Łódź
19 627sztuka
Oprowadzanie kuratorskie
14 lipca 2016 - 17:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms1
Więckowskiego 36 Łódź
15 765sztuka
Wernisaż wystawy Różnica Jacka Hajnosa
13 lipca 2016 - 18:00
Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
Wojska Polskiego 121 Łódź
12 573sztuka
Wernisaż wystawy Misericordia
13 lipca 2016 - 18:00
Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
Wojska Polskiego 121 Łódź
18 181sztuka
Wystawa z okazji Światowych Dni Młodzieży 2016
11 lipca 2016 - 08:00
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im.J.Piłsudskiego w Łodzi
ul. Gdańska 100/102 Łódź
14 495sztuka