koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GDYBYM BYŁ BOGACZEMKAMERALIŚCI_WIOSENNA_ZMIANA
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Muzeum Rytmu

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 546 wyświetleń od 16 listopada 2016
  • 25 listopada 2016, piątek
    » 18:00

Ekspozycja, odwołując się do pism Henriego Lefebvre’a oraz Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, opowie o nieoczywistym, lecz kluczowym dla modernizmu pojęciu, jakim jest rytm. Stanie się on narzędziem do badania fundamentalnych podstaw nowoczesności oraz zmysłowej struktury czasu w doświadczaniu codzienności. Uwypukli także konsekwencje technologicznych odkryć, które wpływały na dyskursy społeczne i polityczne XX wieku.

Muzeum Rytmu to projekt, w wyniku którego powstała wyjątkowa teoretyczno-abstrakcyjna instytucja. Już sama nazwa wystawy sygnalizuje pewien paradoks. Rytmy będące cały czas w ruchu, możemy zatrzymać jedynie na taśmie filmowej, nagraniu, czy rysunku, więc jest to bardziej muzeum zapisów rytmów niż rytmów samych w sobie. To też muzeum spekulatywne, ponieważ gromadzi rzeczy niematerialne, jak dźwięk, czy ruch. W końcu, to instytucja w instytucji, która poddaje namysłowi strukturę miejsca, w którym się znajduje – Muzeum Sztuki w Łodzi.

Wystawa jest efektem długotrwałych badań, które postrzegają sztukę jako jeden ze środków realizowania ideologii rytmu. Na ekspozycji pokazane zostaną przedmioty użytkowe z różnych kręgów kulturowych, filmy i dokumenty związane z historią rozwoju sposobów mierzenia czasu, narzędziami do monitorowania pracy, choreografią i muzyką, które od wieków pozwalają człowiekowi doświadczać coraz bardziej złożonych rytmów. Projekt wystawienniczy połączy trójwymiarowe mapy Ericka Beltrána z tańcem mięczaków w surrealistycznym filmie Jeana Painlevego, pozwoli ponownie odkryć pływanie jako formę sztuki, dzięki pracom Francisca Camacho Herrery, i zaprosi do refleksji nad przełomową książką Simone Forti „Podręcznik w ruchu” oraz jej wkładem w tworzenie magazynu „Contact Quarterly”.

Projekt w 2012 r. stanowił część Biennale Modern Monsters / Death and Life of Fiction w Taipei. Wzbogacony o nowe elementy, zaprezentowany zostanie zwiedzającym Muzeum Sztuki w Łodzi.

Artyści i uczestnicy: Lawrence Abu Hamdan, Alessandro Bosetti, Ericka Beckman, Erick Beltrán, Hanne Darboven, Juan Downey, Nicola Durvasula, Simone Forti, Frank B. Gilbreth, Lillian M. Gilbreth, Milan Grygar,, Francisco Camacho Herrera, Åke Hodell, Channa Horwitz, Robert Horvitz, Toshi Ichiyanagi, Ken Jacobs, Hassan Khan, Katarzyna Kobro, Alan Lomax, Györgi Ligeti, Barbara McCullough, Angela Melitopoulos, Alexandra Navratil, The Otolith Group, Bernard Parmegiani, Jean Painlevé, Alain Resnais, Lis Rhodes, Jimmy Robert, Jean Rouch, Gerhard Rühm, Nicolas Schöffer, Paul Sharits, Yashas Shetty, Wadada Leo Smith, Nancy Spero, Wacław Szpakowski, Suzanne Treister, Stephen Willats, Andrew S. Yang, Samson Young

kuratorzy: Natasha Ginwala, Daniel Muzyczuk

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ