koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

SELLINARIUM / HALKA - WARIACJE

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 595 wyświetleń od 26 stycznia 2017
  • 29 stycznia 2017, niedziela
    » 12:00

W najbliższą niedzielę zapraszamy na jubileuszową odsłonę SELLINARIUM. Tym razem Michał J. Stankiewicz będzie gościł Małgorzatę Komorowską, która opowie o wszelkich wariacjach Moniuszkowskiej partytury HALKI.

HALKA – WARIACJE

gość: prof. Małgorzata Komorowska

SELLINARIUM

29 stycznia 2017, 12:00

Bilety - 15 zł

Czy znamy Halkę? A dokładniej: jaką Halkę znamy? Z pewnością nie tę pierwotną, tzw. wileńską wersję opery, którą Moniuszko skomponował w 1847 roku. Opera po raz pierwszy usłyszana i obejrzana w Wilnie była dwuaktową i zwartą; Moniuszko z librecistą – Włodzimierzem Wolskim – nie przewidzieli w niej tańców, ani popisowych arii. Nie ma tam Mazura, ani Tańców góralskich, Halka nie śpiewa „Gdyby rannym słonkiem”, a Jontek, choć wykrzykuje do niej „I ty mu wierzysz”, to nie ma dumki „Szumią jodły”; zresztą jego partia, tak jak Janusza, napisana została na baryton, i tak wykonana w roku 1848, choć w późniejszym przestawieniu (1854) śpiewał ją już tenor. Rozszerzoną i wzbogaconą muzycznie czteroaktową Halkę wystawiono w Warszawie 1 stycznia 1858 roku. Moniuszko pośpiesznie przerabiał pierwotną partyturę, dopisał tańce, z Wolskim zmieniał libretto, dodawali arie i duety. Jednak na tym nie zakończyła się historia zmian w partyturze. Kolejnych opracowań libretta, muzyki i układu scen dokonywali twórcy w połowie XX wieku.

O wszelkich wariacjach Moniuszkowskiej partytury opowie podczas swojego wykładu Małgorzata Komorowska, gość styczniowej edycji SELLINARIUM.

prof. Małgorzata Komorowska

Badaczka dziejów polskiej kultury muzycznej, życia operowego i biografii artystów; absolwentka Wydziału Filologii Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim i Wydziału Wychowania Muzycznego w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie UMFC), później wykładowca i profesor tej uczelni; doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie historii teatru (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk). Publicystka i recenzentka „Ruchu Muzycznego”, okresowo różnych czasopism i portali kulturalnych, autorka licznych artykułów naukowych w pracach zbiorowych oraz książek: Kronika teatrów muzycznych PRL. Lipiec 1944 - czerwiec 1989 (2003), Za kurtyną lat. Polskie teatry operowe i operetkowe 1918-1939 (2008), Marcella Sembrich-Kochańska. Życie i śpiew (2008), Jerzy Semkow. Magia batuty (2014), Uwikłana w historię. Opera w Teatrze Wielkim w Warszawie (2015) i in.

SELLINARIUM, czyli nowy projekt edukacyjno-kulturalny Teatru Wielkiego w Łodzi skierowany przede wszystkim do starszych miłośników sztuki operowej: seniorów, dorosłych i młodzieży akademickiej i ponadgimnazjalnej, obejmuje seminaria i wykłady poświęcone literaturze, malarstwu, architekturze i wielu innym przejawom kultury, ale także przyrodzie, polityce czy kulinariom – zawsze jednak w powiązaniu z muzyką i teatrem operowym. Mocnym punktem spotkań będą zapraszani goście, specjaliści w swoich dziedzinach. Prowadzenie: Michał J. Stankiewicz. Na SELLINARIUM zapraszamy w ostatnią niedzielę miesiąca w południe.

Bilety do nabycia:

na stronie: http://www.operalodz.com/ lub www.bilety24.pl dzięki aplikacjom mobilnym do pobrania ze strony www.operalodz.com w kasie Teatru - tel. 42 633 77 77.

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ