koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  2 lata temu

Dobrze ułożony młodzieniec PREMIERA

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 510 wyświetleń od 11 lutego 2023

Łódź usłyszała po raz pierwszy o Eugenii Steinbart w 1934 roku, kiedy z okna na trzecim piętrze kamienicy przy ulicy Nawrot 64 wyskoczył młody mężczyzna. Lekarz pogotowia, który reanimował młodzieńca, ze zdziwieniem orzekł, że pod kostiumem mężczyzny ukrywa się krótko ostrzyżona najprawdziwsza kobieta.
Niedoszłya samobójcaczyni w stanie krytycznym została przewiezionya do szpitala, a prasa spekulowała na temat jegojej motywacji, czekając aż odzyska przytomność. W jakim celu Szajnbartówna przedzierzgnęła się w mężczyznę nie stwierdzono. Wiadomo natomiast, że była bezdomnya, cieszyła się opinią dobrze ułożonego młodzieńca, miała narzeczoną, a w szpitalnym oddziale kobiecym poznała swoją przyszłą żonę Czesławę Zaleśną.
Po raz drugi o Eugenii zrobiło się głośno – tym razem już w całej Polsce – kiedy w czerwcu 1938 roku rozpoczął się proces młodej kobiety wyglądającej zupełnie jak mężczyzna. Oskarżona, posługując się aktem urodzenia kuzyna Eugeniusza Steibarta, nie tylko podejmowała różne prace, ale także wstąpiła w związek małżeński i (oficjalnie) dochowała się syna. Sprawa wyszła na jaw, kiedy doniesienie przeciwko niej złożył znajomy kobiety, wyznaczonej przez brata Eugenii na opiekunkę spadku zostawionego niepełnoletniej wówczas dziewczynie. To ona miała Eugenię namówić do przywdziania męskiego stroju.
Spektakl „Dobrze ułożony młodzieniec”, inspirowany losami Eugenii-Eugeniusza Steinbart, opowiada o próbie ucieczki z opresyjnego systemu społecznego, w którym role są określone sztywno, realizowane stereotypowo i narzucone raz na zawsze, a życie zgodnie z własnymi pragnieniami wymaga gigantycznej odwagi – o ile w ogóle jest możliwe. To historia niezgody wobec bezradności, bierności i postępowania wbrew sobie; buntu przeciwko życiu w roli kobiety, która – jako kobieta – jest bezrobotna i bezdomna, a przede wszystkim – wcale się kobietą nie czuje.
Co się stało z Eugenią-Eugeniuszem podczas wojny i po jej zakończeniu? W jakiej roli płciowej postanowiła kontynuować życie? Jak mogłoby wyglądać społeczeństwo bez binarnych podziałów na męskie i żeńskie? W jakim ciele odnalazłbyaby się dziś Eugeniusz-Eugenia? W jakim kraju? W jakim mieście?

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  2 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ