koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

MOJA CZARNA SKRZYNKA - spotkanie z Pawłem Bownikiem na wystawie "Bownik. Podszerstek"

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 661 wyświetleń od 20 maja 2022

Spotkanie z artystą przybliży kulisy jego warsztatu pracy i odkryje historie jakie towarzyszyły powstawaniu fotografii – od precyzyjnych i drobiazgowych szkiców, po rysunki, polaroidy i makietę, w której buduje scenografie do najnowszych realizacji. O swojej niezwykle konsekwentnej praktyce tworzenia wielkoformatowej fotografii analogowej Paweł Bownik mówi tak: „Posługuję się aparatem wielkoformatowym Toyo 810M II o wymiarach negatywu 8 x 10 cali. Stosuję w ten sposób najstarszą technikę fotograficzną, sięgającą XIX wieku. Z dawnych fotografii i pierwszych niemych filmów pamiętamy sceny w atelier, kiedy aparat z miechem stawiany był na statywie, a fotografujący, aby zobaczyć, co dzieje się na matówce, musiał przykryć się czarną kotarą. Pozujący godzinami modele tkwili w bezruchu, by zachować ostrość zdjęcia. W tej technice fotograf, odcięty od jasnego otoczenia dzięki zaciemnieniu może zobaczyć tylko to, co fotografuje, może to kadrować i wyostrzać. Technika ta wymaga niezwykłej precyzji zarówno w kwestii doboru kadru (ustawiony na statywie aparat waży ponad 10 kg i jest mało mobilny), jak i opanowania warsztatu. Analogowy charakter tej techniki polega nie tylko na rozmiarze samego aparatu, ale też na tym, że każdy krok prowadzący do finalnej odbitki wykonywany jest manualnie. Ostrość zdjęcia ustala się dzięki trzymanej w dłoni lupie, wszelkie pomiary odległości wykonuje się własnoręcznie, kasetę z materiałem światłoczułym, zawierającą jedynie dwie klatki, także ładuje się ręcznie. Również postprodukcja wywołanego już negatywu (kolorowego, czarno-białego lub slajdu) – jego czyszczenie czy koloryzacja – odbywa się bez udziału technologii cyfrowej. Dopiero sam wydruk zdjęcia na papierze archiwalnym o wymiarach 180 x 150 cm (najczęściej) możliwy jest na wysokiej klasy drukarkach atramentowych w profesjonalnym fotolabie.”

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Kiedy: 26 maja (czwartek) godz. 17:30
Bilety: 8 zł normalny | 6 zł ulgowy
Limit osób: 20 miejsc
Bilety na wydarzenie do kupienia w kasie muzeum lub na stronie www.cmwl.pl.

Wystawę Podszerstek można oglądać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi do 24 lipca 2022 roku.

Na zdjęciu: Paweł Bownik w trakcie sesji zdjęciowej do serii Rewers, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, 2021

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ