koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024KLIMT wystawa WrocławCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

MNEMOSYNE

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 22 873 wyświetleń od 15 października 2007
  • od: 22 października 2007, poniedziałek
    do: 27 października 2007, sobota

PĘTLE CZASU

W ramach wystawy PĘTLE CZASU zobaczyć będzie można pracę wideo MNEMOSYNE. Pętla video była prezentowana dotychczas podczas pokazów, lub w formie instalacji.

Kurator wystawy: Józef Robakowski

Organizatorzy: POLSKIE WYDAWNICTWO AUDIOWIZUALNE

MNEMOSYNE

tekst: kurator AGNIESZKA KULAZIŃSKA - ŁÓDŹ-ART

Film "Mnemosyne" jest nietypowy dla twórczości Michała Brzezińskiego. Malarski, plastyczny, porusza się w kręgu nie łatwych do odczytania znaków, wieloznacznych symboli. Obraz umyka nie pozwala być jednoznacznie zinterpretowanym. Jego tytuł przywołuje mitologiczną postać, córkę Uranosa i Gai, boginię pamięci, matkę 9 muz.

"Mnemosyne" jest próbą wniknięcia w podświadomość, pamięć. Artysta pyta czy można poruszać się poza światem znaków, czy wideo może wniknąć w sferę podświadomości, generowanych przez nią obrazów. Nie uciekając przy tym do manipulacji tym co realne a działając na odbiorcę czystym językiem medium - obrazem, dźwiękiem. Wideo Brzezińskiego jest próbą oddania stanu dostępnego w medytacji, gdzie człowiek przekracza jednostkowy byt. Nie ma w nim podziałów - duch, pamięć, materia stapiają się w jedno. Co odróżnia film "Mnemosyne" od innych utworów z nurtu medytacyjnego? Nie jest on obrazem medytującego artysty lecz obrazem do medytacji. Oddziałuje on w równym stopniu na artystę i odbiorcę.

Na współczesnej scenie wideo Michał Brzeziński jest twórcą odrębnym. Nie porusza się w kręgu modnej problematyki, nie wpisuje w popularne dyskursy. Jest absolwentem kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego a zatem teoretykiem. Teoria zajmuje ważne miejsce w jego twórczości. Poprzez film podejmuje dialog, starając się określić "na nowo" język wideo, w dobie technik cyfrowych.

Problematyka metaartystyczna to tylko jedna z płaszczyzn jego twórczości. Artysta przy pomocy mediów elektronicznych stara się zrekonstruować Ja rozpadającego się podmiotu. Nie zatrzymuje się przy tym na fragmencie lecz konsekwentnie bada źródła współczesnych tożsamości. Przechodzi od ekranu do ciała, następnie umysłu i oka poszukuje w kontekstach kulturowych, religijnych, społecznych i poza kontekstami. Pyta o duchowość współczesnego człowieka, o jej miejsce w kakofonii obrazów.

"Mnemosyne" jest próbą wejścia w sferę czystej pamięci, krainę bogini Mnemosyne. Przestrzeń pojawia się tam jako ożywione wspomnienie, ożywione dzięki specyfice użytego medium.

MNEMOSYNE

tekst: Michał Brzeziński

praca wideo MNEMOSYNE poszerzyła się o cykl grafik, wobec których wideo stanowi w przestrzeni galerii treść esencjonalną ale i ulotną, realną wartość artystyczną. Kontekst grafik wprowadza nas w tematykę relacji efemerycznej wartości piękna wideo do sztuk plastycznych, fotografii, czy filmu. Wystawa składa się z 12 grafik stanowiących przemysłowe dekoracje dla współczesnych wnętrz. Prace powstały na PCV i są przeniesieniem kadrów DV PAL do postaci wektorowej w DTP w sposób całkowicie cybernetyczny i mechaniczny, charakterystyczny raczej dla działań agencji reklamowych niż rynku sztuki. Za pomocą pocztówkowej stylistyki reprodukcji wystawa ukazuje użytkową i komercyjną funkcję sztuki jako przestrzeni handlu. W cieniu pozostaje praca wideo jako esencjonalny nośnik, prawda odbijająca się w artefaktach, które następnie trafiają jako gadżet na ściany użytkowników sztuki. Dla nich jest to właśnie wspomnienie, jako źródło piękna.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ