koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT wystawa WrocławCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCantores wiolonczelaTP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

Rozdział 3 PROJEKTANTKI - panel dyskusyjny

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 254 wyświetleń od 7 marca 2023

Rozdział 3: PROJEKTANTKI: Panel dyskusyjny z udziałem Aleksandry Jatczak-Repeć i Joanny Kowalskiej prowadzony przez Adama Drozdowskiego.
11 marca (sobota) godz. 16:00

Projekt "Nowy rozdział" to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji poświęconych sylwetkom dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek.

Przed nami trzecia odsłona projektu poświęcona projektantkom: Annie Skórskiej – w latach 80. i 90. dyrektorce artystycznej łódzkiego Domu Mody „Telimena”, od 2000 roku prowadzącej Dom Mody Skórska oraz Gosi Baczyńskiej, projektantce mody, która od ponad 20 lat prowadzi atelier w Warszawie i swoje kolekcje prezentuje podczas oficjalnego kalendarza Paryskiego Tygodnia Mody.

W Rozdziale 3 zobaczymy obiekty z kolekcji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – żakiet „Telimeny” projektu Anny Skórskiej (dyrektorki artystycznej Domu Mody „Telimena” w latach 80. i 90. XX w.) oraz kufajkę z Atelier Gosi Baczyńskiej. Będą one punktem wyjścia do rozmowy o specyfice zawodu projektantki w czasach PRL i obecnie.

W sterowanej centralnie powojennej Polsce Łódź, z uwagi na swoją włókienniczą historię, wytypowana została jako ośrodek rozwoju przemysłu tekstylno-odzieżowego. Pierwszy w kraju Wydział Włókienniczy uruchomiony na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi kształcił specjalistów w zakresie projektowania tkanin i ubioru. Wśród absolwentów tego wydziału znacznie przeważały kobiety.

W tych specyficznych czasach tytuł artystki plastyka był dla wielu z nich szansą, by piastować wysokie stanowiska. Znane są nam dyrektorki artystyczne takich domów mody jak: „Telimena” (Krystyna Depczyńska, Marianna Tuzikiewicz, Zofia Sprudin, Anna Skórska, Ewa Kozieradzka), „Moda Polska” (Jadwiga Grabowska, Halina Kłobukowska) czy „Dana” (Domicela Mazurkiewicz).

Chociaż na przemyśle tekstylnym wciąż ciążyło brzemię Łodzi fabrykanckiej i warunki pracy na akord pozostawiały jeszcze wiele do życzenia, to zatrudnienie na stanowisku projektantki odzieży wiązało się z niebywałymi, jak na tamte czasy, przywilejami – wyjazdy na zagraniczne targi czy na paryskie pokazy mody.

O tym, że moda dla państw bloku wschodniego stanowiła okno na świat, świadczą nie tylko trendy sprowadzane zza żelaznej kurtyny, ale też i zorganizowany w Warszawie w 1965 roku pokaz francuskiego domu mody Christian Dior, wtedy już pod dyrekcją młodego Yves Saint Laurenta (1936-2008).

Przykład ten uwidacznia także różnice między dwoma ośrodkami. Dlaczego na Zachodzie w branży mody przeważali w tym czasie projektanci?
Zapraszamy serdecznie na sobotnie spotkanie z udziałem Aleksandry Jatczak-Repeć z Katedry Mody ASP w Warszawie i Joanny Reginy Kowalskiej z Muzeum Narodowego w Krakowie. Rozmowę poprowadzi Adam Drozdowski z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Kiedy: 11 marca (sobota) godz. 16:00
Bilety: Normalny 8 zł | Ulgowy 6 zł
Limit osób: 50
Bilety do nabycia w kasie Muzeum oraz na stronie
bilety.cmwl.pl

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ