Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim - Spektakl dla seniorów
- 3 marca 2024, niedziela» 17:00

„Historyji o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to kooprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
Mikołaj z Wilkowiecka - autor szesnastowiecznego misterium rezurekcyjnego to rówieśnik Szekspira, porównywany z nim też w kontekście rozwoju dramatu i teatru. „Historyja…” to najczęściej wystawiana sztuka do XIX wieku. Utwór doczekał się adaptacji wielu wybitnych twórców polskiego teatru - m.in. Leona Schillera czy Kazimierza Dejmka. Kolejną próbę przeniesienia dramatu na scenę podjęli Jarosław Gajewski – reżyser i Patryk Kencki – dramaturg.
W lubelskiej adaptacji „Historyji …” twórcy łączą różne światy: sacrum i profanum, codzienność z religijnością, to co współczesne, z tym co dawne. To też wyjątkowe spotkanie aktorów teatru repertuarowego z Teatru im. Juliusza Osterwy z aktorami Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. We wspólnej pracy zespół aktorski, budujący spektakl pracował zgodnie z zasadą wzajemności, która jest charakterystyczna dla gardzienickiego stylu.
Ważnym kontekstem przygotowania premiery „Historyji…” jest warstwa językowa, o której autorzy spektaklu mówią: „Język sam przez się wzywa nas do twórczości, pozostając zarazem tajemnicą, którą odkrywamy do samego końca naszych twórczych praktyk. A teatr wydaje się najpełniejszą praktyką językową: od pierwszego twórczego impulsu do pełni scenicznej realizacji”. Dodają też: „Rozwój człowieka w jego człowieczeństwie dokonuje się głównie poprzez język i w przestrzeniach języka".
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim ze czterech świętych ewangelistów zebrana a wirszykami spisana przez księdza Mikołaja z Wilkowiecka, zakonnika częstochowskiego", to dzieło niezwykłe. Tekst ów, przywołujący najważniejsze wydarzenie w historii zbawienia, jest jednocześnie cennym zabytkiem naszej literatury i ważnym dokumentem tradycji widowiskowej. Mikołaj wydał swoje dzieło w Krakowie w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych szesnastego wieku, a więc kilka lat po ukazaniu się (i wystawieniu) Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego, najstarszej polskiej tragedii, nawiązującej do osiągnięć dramatu antycznego i stanowiącej emblematyczne wręcz dzieło polskiego renesansu. Tymczasem Historyja wyrasta z tradycji misteryjnej, a więc jednej z dwóch – obok dramatu liturgicznego – wielkich formacji widowiskowych ukształtowanych jeszcze w średniowieczu. Jakkolwiek mamy prawo zakładać, że spektakle misteryjne funkcjonowały na ziemiach polskich już pod koniec wieku czternastego, to tak się złożyło, że właśnie dzieło Mikołaja z Wilkowiecka jest najstarszym z naszych zachowanych misteriów.
Autor Historyji pochodził z rodu szlacheckiego, był człowiekiem wykształconym, należącym do zakonu paulinów, w którym pełnił znaczące funkcje. Przez jakiś czas miał okazję przebywać w Rzymie, gdzie zetknął się z tamtejszymi formami widowiskowymi. Napisana przezeń Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim zaskakuje swoją wielopoziomowością. Wyrasta z kultury średniowiecznej, ale nosi również znamiona epoki, w której powstała. Zamieszczone w niej biblijne czytania poprzedzające poszczególne sceny to wynik potrydenckiej dbałości o dowiedzenie, że prezentowane treści pochodzą z samej Ewangelii, a nie z literatury apokryficznej. Pojawienie się w piekielnej scenie Cerbera to dowód znajomości tradycji antycznej. Z kolei ukazanie w utworze realiów bardziej kojarzących się z renesansowym Krakowem, aniżeli antyczną Jerozolimą, to efekt misteryjnej konwencji, aby świętą historię ukazać jako rozgrywającą się tu i teraz.
Niewątpliwe walory dramatyczne Historyji… sprawiły, że przenosili ją na scenę tacy twórcy, jak Leon Schiller i Kazimierz Dejmek, a w czasach nam bliższych Piotr Cieplak i Piotr Tomaszuk. Jak się jednak wydaje, dzieło Mikołaja z Wilkowiecka otwiera przed kolejnymi inscenizatorami nowe możliwości interpretacyjne, co wynika z wielowarstwowości tego utworu. Dla odbiorcy religijnego inscenizacja misterium może stanowić przeżycie związane ze sferą sakralną. Dla osoby, której bliskie są rodzime tradycje kulturowe, będzie to możliwość kontaktu z żywym zabytkiem. Dla wszystkich zaś – niezwykłą opowieścią, o tym jak życie zwycięża nad śmiercią.
Patryk Kencki, dramaturg
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Najpiękniejsze Arcydzieła Baletowe
17 stycznia 2021 - 19:00jest więcej terminów
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
113 278teatr
Chcesz się bawić? Zadzwoń!
17 stycznia 2021 - 16:00jest więcej terminów
Centrum Kongresowe UP
ul. Akademicka 15 Lublin
1 435 083teatr
Antoni Syrek-Dąbrowski
14 stycznia 2021 - 19:00
Klub Studencki KAZIK
ul. Nadbystrzycka 40A Lublin
566 745teatr
Waldemar Malicki i Filharmonia Dowcipu
10 stycznia 2021 - 15:30/18jest więcej terminów
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
981 265teatr
Kabaret Hrabi
13 grudnia 2020 - 16:00/19jest więcej terminów
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Medycznego
ul. Jaczewskiego 4 Lublin
1 162 899teatr
Anioł i Kobiety
12 grudnia 2020 - 19:00
Centrum Kongresowe UP
ul. Akademicka 15 Lublin
355 516teatr
Oszuści
30 listopada 2020 - 17:30/20
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
84 674teatr
Muminki
29 listopada 2020 - 12:00jest więcej terminów
Teatr im. H.Ch. Andersena w Lublinie
Plac Teatralny 1 Lublin
23 617teatr
Zamiana
22 listopada 2020 - 16:30
Centrum Kongresowe UP
ul. Akademicka 15 Lublin
240 407teatr
Królewna Śnieżka - ROYAL LVIV BALLET - ARTYŚCI NARODOWEGO LWOWSKIEGO TEATRU OPERY I BALETU IM. SALOMEI KRUSZELNICKIEJ W KOOPERACJI Z MIĘDZYNARODOWYM TEATREM BALETU PREMIERA
20 listopada 2020 - 19:00
Sala Koncertowa Filharmonii Lubelskiej
ul. M.Curie Skłodowskiej 5 Lublin
1 015 149teatr
The 3 Tenors & Soprano - POP OPERA ITALY
19 listopada 2020 - 19:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski
Ewangelicka 1 Lublin
321 651teatr
Stand-up: Piotrek Szumowski
17 listopada 2020 - 19:00
Klub Studencki KAZIK
ul. Nadbystrzycka 40A Lublin
376 366teatr
Przygoda z ogrodnikiem
16 listopada 2020 - 19:00jest więcej terminów
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
1 114 130teatr
Dziób w dziób
15 listopada 2020 - 12:00jest więcej terminów
Teatr im. H.Ch. Andersena w Lublinie
Plac Teatralny 1 Lublin
22 454teatr
Chór i Balet Piatnitsky - Moskwa
14 listopada 2020 - 18:00
Sala Koncertowa Filharmonii Lubelskiej
ul. M.Curie Skłodowskiej 5 Lublin
294 961teatr
Kabaret Neo-Nówka - Nowy program Żywot Mariana
10 listopada 2020 - 17:00jest więcej terminów
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublinjest więcej miejsc
2 516 320teatr
Wiesz, że wiem
9 listopada 2020 - 17:00/20jest więcej terminów
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
267 828teatr



























