Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim - Spektakl dla seniorów
- 3 marca 2024, niedziela» 17:00
„Historyji o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to kooprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
Mikołaj z Wilkowiecka - autor szesnastowiecznego misterium rezurekcyjnego to rówieśnik Szekspira, porównywany z nim też w kontekście rozwoju dramatu i teatru. „Historyja…” to najczęściej wystawiana sztuka do XIX wieku. Utwór doczekał się adaptacji wielu wybitnych twórców polskiego teatru - m.in. Leona Schillera czy Kazimierza Dejmka. Kolejną próbę przeniesienia dramatu na scenę podjęli Jarosław Gajewski – reżyser i Patryk Kencki – dramaturg.
W lubelskiej adaptacji „Historyji …” twórcy łączą różne światy: sacrum i profanum, codzienność z religijnością, to co współczesne, z tym co dawne. To też wyjątkowe spotkanie aktorów teatru repertuarowego z Teatru im. Juliusza Osterwy z aktorami Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. We wspólnej pracy zespół aktorski, budujący spektakl pracował zgodnie z zasadą wzajemności, która jest charakterystyczna dla gardzienickiego stylu.
Ważnym kontekstem przygotowania premiery „Historyji…” jest warstwa językowa, o której autorzy spektaklu mówią: „Język sam przez się wzywa nas do twórczości, pozostając zarazem tajemnicą, którą odkrywamy do samego końca naszych twórczych praktyk. A teatr wydaje się najpełniejszą praktyką językową: od pierwszego twórczego impulsu do pełni scenicznej realizacji”. Dodają też: „Rozwój człowieka w jego człowieczeństwie dokonuje się głównie poprzez język i w przestrzeniach języka".
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim ze czterech świętych ewangelistów zebrana a wirszykami spisana przez księdza Mikołaja z Wilkowiecka, zakonnika częstochowskiego", to dzieło niezwykłe. Tekst ów, przywołujący najważniejsze wydarzenie w historii zbawienia, jest jednocześnie cennym zabytkiem naszej literatury i ważnym dokumentem tradycji widowiskowej. Mikołaj wydał swoje dzieło w Krakowie w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych szesnastego wieku, a więc kilka lat po ukazaniu się (i wystawieniu) Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego, najstarszej polskiej tragedii, nawiązującej do osiągnięć dramatu antycznego i stanowiącej emblematyczne wręcz dzieło polskiego renesansu. Tymczasem Historyja wyrasta z tradycji misteryjnej, a więc jednej z dwóch – obok dramatu liturgicznego – wielkich formacji widowiskowych ukształtowanych jeszcze w średniowieczu. Jakkolwiek mamy prawo zakładać, że spektakle misteryjne funkcjonowały na ziemiach polskich już pod koniec wieku czternastego, to tak się złożyło, że właśnie dzieło Mikołaja z Wilkowiecka jest najstarszym z naszych zachowanych misteriów.
Autor Historyji pochodził z rodu szlacheckiego, był człowiekiem wykształconym, należącym do zakonu paulinów, w którym pełnił znaczące funkcje. Przez jakiś czas miał okazję przebywać w Rzymie, gdzie zetknął się z tamtejszymi formami widowiskowymi. Napisana przezeń Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim zaskakuje swoją wielopoziomowością. Wyrasta z kultury średniowiecznej, ale nosi również znamiona epoki, w której powstała. Zamieszczone w niej biblijne czytania poprzedzające poszczególne sceny to wynik potrydenckiej dbałości o dowiedzenie, że prezentowane treści pochodzą z samej Ewangelii, a nie z literatury apokryficznej. Pojawienie się w piekielnej scenie Cerbera to dowód znajomości tradycji antycznej. Z kolei ukazanie w utworze realiów bardziej kojarzących się z renesansowym Krakowem, aniżeli antyczną Jerozolimą, to efekt misteryjnej konwencji, aby świętą historię ukazać jako rozgrywającą się tu i teraz.
Niewątpliwe walory dramatyczne Historyji… sprawiły, że przenosili ją na scenę tacy twórcy, jak Leon Schiller i Kazimierz Dejmek, a w czasach nam bliższych Piotr Cieplak i Piotr Tomaszuk. Jak się jednak wydaje, dzieło Mikołaja z Wilkowiecka otwiera przed kolejnymi inscenizatorami nowe możliwości interpretacyjne, co wynika z wielowarstwowości tego utworu. Dla odbiorcy religijnego inscenizacja misterium może stanowić przeżycie związane ze sferą sakralną. Dla osoby, której bliskie są rodzime tradycje kulturowe, będzie to możliwość kontaktu z żywym zabytkiem. Dla wszystkich zaś – niezwykłą opowieścią, o tym jak życie zwycięża nad śmiercią.
Patryk Kencki, dramaturg
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Weekend z R.
14 lutego 2017 - 17:30
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
121 580teatr
Skarb
12 lutego 2017 - 16:00, 17:30jest więcej terminów
Teatr Stary
ul. Jezuicka 18 Lublinjest więcej miejsc
27 922teatr
Bal w Savoyu
11 lutego 2017 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Muzyczny
ul. Skłodowskiej 5 Lublin
24 831teatr
Boogie Street
10 lutego 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Stary
ul. Jezuicka 18 Lublin
22 557teatr
Dwie Morgi Utrapienia
10 lutego 2017 - 17:00
ACK Chatka Żaka
ul. Radziszewskiego 16 Lublin
620 411teatr
Noc gwiazdy
4 lutego 2017 - 17:00, 20:00jest więcej terminów
Teatr Stary
ul. Jezuicka 18 Lublin
40 354teatr
Księżniczka czardasza
4 lutego 2017 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Muzyczny
ul. Skłodowskiej 5 Lublin
29 531teatr
SKRZYPEK NA DACHU
28 stycznia 2017 - 18:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Filharmonii Lubelskiej
ul. M.Curie Skłodowskiej 5 Lublin
107 655teatr
W Dolinie Muminków
28 stycznia 2017 - 17:00
Teatr Stary
ul. Jezuicka 18 Lublin
68 411teatr
Alicja w krainie czarów
27 stycznia 2017 - 09:30, 11:30jest więcej terminów
Teatr im. Hansa Christiana Andersena
ul. Dominikańska 1 Lublin
28 359teatr
Dziwna Para
14 stycznia 2017 - 17:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
245 304teatr
Piwnica Pod Baranami - 60-lecie Kolędy i Pastorałki „Dla Miasta i Świata”
14 stycznia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia im. H. Wieniawskiego
ul. M. Curie-Skłodowskiej 5 Lublinjest więcej miejsc
423 674teatr
Piwnica Pod Baranami - Kolędy i Pastorałki "Dla Miasta i Świata"
14 stycznia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia im. H. Wieniawskiego
ul. M. Curie-Skłodowskiej 5 Lublinjest więcej miejsc
508 887teatr
JUBILEUSZ 10-lecia Filharmonii Dowcipu
8 stycznia 2017 - 16:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
425 318teatr
Waldemar Malicki i Filharmonia Dowcipu - Klasyka po bandzie
8 stycznia 2017 - 16:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
75 080teatr
Teatr Narodowy Operetki Kijowskiej
6 stycznia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia im. H. Wieniawskiego
ul. M. Curie-Skłodowskiej 5 Lublinjest więcej miejsc
1 773 934teatr
AN EVENING WITH BURLESQUE High Note Events Sp. z o.o. Sp. k. Warszawa, ul. Wasiutyńskiego 3,
15 grudnia 2016 - 19:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
181 291teatr