koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  miesiąc temu

Koncert symfoniczny. „Nowotczyńska | Khukhunaishvili”

Lublin »
CO jest GRANE » 261 wyświetleń od 15 listopada 2024

Lublin » ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 » NA MAPIE

#

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Karolina Nowotczyńska – skrzypce
Mirian Khukhunaishvili – dyrygent

Program:
Ludwig van Beethoven Koncert skrzypcowy D-dur, op. 61
Johannes Brahms I Symfonia c-moll, op. 68

Chłodny, jesienny wieczór w Wiedniu w 1806 roku. Publiczność zbiera się na premierę nowego dzieła Ludwiga van Beethovena – Koncertu skrzypcowego D-dur op. 61. Beethoven, który już wcześniej zrewolucjonizował świat symfonii i fortepianu, postanowił stworzyć coś wyjątkowego także dla skrzypiec.

Koncert otwiera subtelny, niemal medytacyjny temat orkiestry, który stopniowo rozwija się, zanim do gry wchodzi solista. Partie skrzypiec są eleganckie, pełne śpiewności, ale również wirtuozowskie, wymagające nie tylko techniki, lecz także głębokiej wrażliwości. Beethoven, choć kojarzony z monumentalnym brzmieniem, tutaj ukazuje bardziej liryczne oblicze. Druga część – Larghetto – to pełna spokoju medytacja, która przenosi nas w świat cichej refleksji, a finałowe Rondo ożywia całość energetycznym, tanecznym rytmem.

Pierwsze wykonanie koncertu nie wzbudziło entuzjazmu. Przyczyną niepowodzenia była z pewnością opieszałość kompozytora, który nanosił poprawki na partyturę do ostatniej chwili. Według relacji ucznia Beethovena, Carla Czernego, koncert został ukończony na dwa dni przed premierą. Franz Clement wykonał zatem swoją partię niemal a vista. Dopiero lata później utwór ten, pełen liryzmu i delikatności, zyskał uznanie, stając się jednym z najbardziej uwielbianych utworów skrzypcowych wszech czasów.

Po Beethovenie przenosimy się do innego mistrza niemieckiego romantyzmu – Johannesa Brahmsa, który przez lata mierzył się z cieniem Beethovena, zanim zdecydował się na skomponowanie swojej pierwszej symfonii. Sam żartował, że „Symfonia Beethovena chodziła za nim jak wielki duch”, co spowodowało, że dopiero w wieku 43 lat odważył się zaprezentować swoje dzieło publiczności. I Symfonia c-moll op. 68, ukończona w 1876 roku, była owocem ponad dwudziestoletnich zmagań z formą symfoniczną.

Symfonia otwiera się dramatyczną częścią szybką, pełną napięcia i niepokoju, z gwałtownymi, niemal heroicznymi tematami, które prowadzą nas w głąb bogatego świata Brahmsa. W drugiej części kompozytor łagodzi napięcie, wprowadzając liryczne, niemal pastoralne melodie, które przenoszą nas w świat kontemplacji. Trzecia część, utrzymana w lekkim, niemal tanecznym nastroju, to chwila oddechu przed monumentalnym finałem, który jest hołdem dla Beethovena. Słynny temat finałowy, często porównywany do „Ody do radości”, przynosi triumfalne zakończenie, pełne energii i nadziei. Brahms, mimo obaw, że jego symfonia nie sprosta oczekiwaniom, stworzył dzieło, które dziś uważane jest za jedno z największych osiągnięć w historii muzyki symfonicznej.

Strefa I (premium)
Bilet premium – 90 zł.

Strefa II
Bilet normalny – 60 zł.
Bilet ulgowy – 40 zł.
Bilet grupowy – 40 zł.

Strefa III
Bilet normalny – 40 zł.
Bilet ulgowy – 20 zł.
Bilet grupowy – 20 zł.

UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na styczeń. Koncerty wchodzące w skład karnetu – 7.02, 14.02, 21.02 oraz 28.02. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

Strefa II
Karnet normalny – 224 zł (56 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 160 zł (40zł / koncert).

Strefa III
Karnet normalny – 144 zł (36 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 80 zł (20 zł / koncert).

zmodyfikowano  miesiąc temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ